Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fakerlund

Inverter på samma grupp som landströmen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena!

Ska bla installera en Victron Multiplus. Idag så är det endast en säkringsgrupp i båten. Behöver jag reläbrytning på AC sidan för att skilja landströmsmatningen till Multiplusen. Tänker att när inverten slår till (när landströmmen brytts) så skickar inverten ut 230 volt på samma grupp som matar Multiplusen . Så den tror att det är landstöm kopplat igen? Eller frågan har jag ju kanske redan svarat på själv. 😁

Så frågan blir istället bästa lösningen på att integrera invertern på samma grupp som landströmen?

 

/F

Redigerad av Fakerlund
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som du svarat själv på frågan.

Dessutom låter det livsfarligt, om du t ex fått bruten landström för att kontakten dragits ur. Då kommer du mata 230V baklänges ut i stickproppen !

 

Vet du inte exakt hur du skall göra för att koppla in en inverterutgång in i centralen för att t ex kunna använda befintliga vägguttag och infrastruktur när du inte har landström, så skall du inte göra det. Tänk på att 230V-systemet skall vara så säkert och enkelt att ett barn skall kunna pilla runt utan risk att få en borre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jobbat lite med Multiplus (MP) på större båtar med 24V system.

Detta är vad jag lärt mig om dessa. 

 

Landströmmen ansluts direkt till MP 230V ingång och den går bara dit. Så länge landström finns befinner sig Multiplusen (MP) i transfer mode. Den skickar då inkommande landström direkt ut på MPs 230 V utgång till vilken båtens 230V förbrukare är anslutna.

 

MP har en inbyggs laddare som laddar förbrukningsbatteriet om det finns tillgänglig effekt på 230V sidan.

 

Om effektbehovet på 230V sidan skulle överskrida det landströmmen kan leverera, så kan MP "tillsätta" 230V-effekt taget från förbrukningsbatteriet. 

 

Om det inte finns skäl att utnyttja denna effektreserv ,så bör MP ställas i "Charger only" mode så snart landströmmen är ansluten, då man annars riskerar omedvetet tömma förbrukningsbatteriet. 

 

MP kan inte skicka ut 230V bakvägen till landströmmen!

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@guestsson, så har jag också fattat funktionen. Bra redogörelse !

 

6 timmar sedan skrev Fakerlund:

....så skickar inverten ut 230 volt på samma grupp som matar Multiplusen

- - - - -

Så frågan blir istället bästa lösningen på att integrera invertern på samma grupp som landströmen?

Eftersom TS nog inte riktigt fattat hur den fungerar utan var inne på att koppla ihop MP:s utgång till dess (matande landströms-) ingång så kan det bli riktigt tokigt. Och farligt.

 

Därav min varning, för i värsta fall får man bara en chans att koppla fel....

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar!

Läste mig till detta också till slut.🙂

 

Bjuder på den tankevurpan (säkerheten före allt..), lätt att bli förvirrad när man sitter i ett 30 gradigt trångt maskinrum och funderar på  ac/ dc, krypströmmar och galvaniska fenomen😁 Har redan byggt om systemet med LiFePO4 batterier vilket var mer än man tänker om man vill få det bra med separerade system... med MPPT, dc-dc från dubbla gen, Ac ladd, inverter, "egenbyggd" bms för styrning av relän och victron prylarna integrering till Mfd etc..

 

SÅ ingen nackdel  att låta landströmmen alltid passera genom Mp:n? Funderade annars på att relä/kontaktor med NO på landströmmen och NC på invertersidan som triggas av lanströmmen att växla. Men kanske overkill då? 

 

En annan fundering kring vändning på nolla fas som är risken då landströmmen ibland ligger på en vanlig stickkontakt. Är det något att ta hänsyn för gällande Mp:n antar att den hanterar det? Blir då även utgången växlad (nolla/fas). Antar att det blir ett säkringspar på nolla/fas på landströmssidan och ett säkringspar + jordfelsbrytare på matningen ut till förbrukare?

 

Bör jag ha en jordfelsbrytare på landströmssidan innan Mp:n eller räcker det  på utgångssidan?

 

 

Redigerad av Fakerlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Fakerlund:

En annan fundering kring vändning på nolla fas som är risken då landströmmen ibland ligger på en vanlig stickkontakt.

Det är därför man skall ha 2-poliga säkringar i landströmscentralen. AC-enheterna i sig ser dock ingen skillnad på fas och nolla egentligen.

 

Du funderar på att sätta JFB efter invertern, vilket jag inte tror är rätt. Du har ingen VVB och annat som skall vara inkopplade före invertern ?  I så fall skall JFB och en säkringsgrupp sitta på inkommande, sedan VVB och ev. annat samt invertern för de delar som skall kunna försörjas även av den (vanligen uttag). Invertern brukar vara skyddad mot överström, men det är ju ingen nackdel att sätta en säkring på dess utgång också - de är ju billiga.

 

Däremot tror (med betoning på "tror") jag att även denna inverters utgång är galvaniskt skild från inkommande 230V:s fas/nolla, och därmed kommer en JFB på utgången av invertern inte ha någon funktion (eftersom det inte kan bli någon felströmloop som går utanför inverterns båda utgångar då den inte har en nolla som är sammankopplad med jord). Men detta överlåter jag gärna åt @guestsson att svara på, då h*n har mycket större erfarenhet och kunskap om denna modell än jag....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett någon explicit information om huruvida MP avskiljer sekundärsidan galvaniskt. Victron anger att transferkopplingen görs med ett relä , så jag tror inte att så är fallet.

Det är hur som helst klokt att ha JFB både före och efter MP. Notera då att JFB efter MP skall kunna hantera större ström än den före. Någonstans har jag läst att MP utlöser JFB om batteriet inte är anslutet vid uppstart, vilket kan vara förbryllande. 

 

Denna film verkar vara seriös och informativ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Fakerlund:

Tack för svar!

Läste mig till detta också till slut.🙂

 

Bjuder på den tankevurpan (säkerheten före allt..), lätt att bli förvirrad när man sitter i ett 30 gradigt trångt maskinrum och funderar på  ac/ dc, krypströmmar och galvaniska fenomen😁 Har redan byggt om systemet med LiFePO4 batterier vilket var mer än man tänker om man vill få det bra med separerade system... med MPPT, dc-dc från dubbla gen, Ac ladd, inverter, "egenbyggd" bms för styrning av relän och victron prylarna integrering till Mfd etc..

 

SÅ ingen nackdel  att låta landströmmen alltid passera genom Mp:n? Funderade annars på att relä/kontaktor med NO på landströmmen och NC på invertersidan som triggas av lanströmmen att växla. Men kanske overkill då? 

 

En annan fundering kring vändning på nolla fas som är risken då landströmmen ibland ligger på en vanlig stickkontakt. Är det något att ta hänsyn för gällande Mp:n antar att den hanterar det? Blir då även utgången växlad (nolla/fas). Antar att det blir ett säkringspar på nolla/fas på landströmssidan och ett säkringspar + jordfelsbrytare på matningen ut till förbrukare?

 

Bör jag ha en jordfelsbrytare på landströmssidan innan Mp:n eller räcker det  på utgångssidan?

Det är med anledning av osäkerheten för att fas och nolla kan byta plats som du måste ha tvåpolig jfb/personskyddsautomat på ingången till landströmscentralen. Om du har enpolig jfb så kan du råka ut för att nolledaren bryts och det fortfarande ligger spänning in i båten via fasledaren.

 

Sen bryr sig anslutna apparater inte om vilken anslutning som fas eller nolla. AC pulserar ju så apparaterna får sin spänning under alla förhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...