Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Suss62

Panik snart!gällande B20 motor..

Rekommendera Poster

Hej, jag hoppas få någon hjälp här emot mitt stora problem.

Har ett B20 block jag tänkte ersätta mitt gamla aq130 block med som har en helt förstörd cylinder, eller vad sägs om ett ca 5 cm stort hål i en cylinder.

Problemet nu är att det nya blocket som jag bytt vevlager på fastnar stenhårt, har provat med den gamla vevaxeln och de gamla lagren på samma plats med samma resultat.

Går bara inte att dra runt vevaxel, jag har en gång i tiden renoverat en B20 till bil utan det här problemet, tog en aluminiumlainjal för att se om det slagit sig utan resultat.

Någon här som har en ide om vad det kan vara..?

Köper snart ett bättre beg. block som går runt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och hur är det med vev- och ramlagerlagerspelen?

 

Nu var det mycket länge sen jag bytte lager. Men visst skulle lagerhalvorna vändas på ett särskilt sätt?

 

Och har du satt de gamla på deras ursprungliga plats? Eller har du blandat?

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Och hur är det med vev- och ramlagerlagerspelen?

Tyvärr så har jag inget att kolla med, men det borde inte vara några problem.

Här en bild på gamla blocket och dess fel..

 

20220812_151321.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående lagerspelen.

"borde inte"

 

Vad grundar du detta på?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med en aluminiumlinjal som visserligen inte mäter micrometer men som visade att det inte var några problem med någon skevhet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick det att dra runt motorn innan du monterade kolvar? i så fall är det förmodligen en krökt vevstake.

Annars måste du mäta lagerspel,på vevaxeln.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lager finns att fås i underdimensioner för slipade vevaxlar. Det är inte så att dina nya lager är avsedda för en sån?

Att mäta är att veta...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Gick det att dra runt motorn innan du monterade kolvar? i så fall är det förmodligen en krökt vevstake.

Annars måste du mäta lagerspel,på vevaxeln.Ronnie

Endast vevaxeln är monterad så det kan det inte vara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Faderullan:

Lager finns att fås i underdimensioner för slipade vevaxlar. Det är inte så att dina nya lager är avsedda för en sån?

Att mäta är att veta...

Svårt att mäta utan rätt verktyg, men gamla axeln med de gamla lagren borde ge ett positivt resultat, men tyvärr så nyper det ändå och lagren är av standrard dimension..De nya då!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Suss62:

Svårt att mäta utan rätt verktyg, men gamla axeln med de gamla lagren borde ge ett positivt resultat, men tyvärr så nyper det ändå och lagren är av standrard dimension..De nya då!

 

Du får köpa dig indikatorremsor för mätning av lagerspel.

Tror de heter nåt liknande:

Plastic Gauge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

endast veven monterad? då är det ngt med stora lagren, ramlager. kolla när det nyper under montering kan vara vid axiallagret placera veven i blocket känn om det nyper med bara halva lagren (utan överfall) ev utan axiallagret.    lager i underdim. brukar vara märkta tex 0,10"  var försiktig känn efter vrtefter för att finna orsaken  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bemek:

endast veven monterad? då är det ngt med stora lagren, ramlager. kolla när det nyper under montering kan vara vid axiallagret placera veven i blocket känn om det nyper med bara halva lagren (utan överfall) ev utan axiallagret.    lager i underdim. brukar vara märkta tex 0,10"  var försiktig känn efter vrtefter för att finna orsaken  B

Ja endast veven var monterad, men nu verkar jag fått bukt med problemet, har flyttat om lagerhalvorna lite runt så de sitter inte enligt märkningen, men nu kan jag med dessa dragna med rätt moment vrida runt vevaxeln med lätthet, har precis ätit middag och ska ner och sätta i kolvarna i blocket..Det enda som nu inte stämmer är märkningen på lagerhalvorna, men det skiter jag i.

Jag får ändå tacka alla för tipsen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...