Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Variation i spänningen Victron.

Rekommendera Poster

Nu har jag testkört hårt 6 helger utan landström (har inte använt landström i år, ska lyckas hela 2023 är tanken).

Använder 400ah AGM och 250 watt solceller.

 

Fungerar jättebra med banken och solceller, använder dubbla kylar, mobilladdare, router, tv, värmare, vattenpumpar, toalett och belysning osv.

Laddar bara med max 14 volt (begränsar i regulator) efter tips från kända personer på detta forum.

 

Har ett nätverk av just Victron, shunt, regulator och tempgivare som ska kommunicera med varandra. 

Men varför skiljer sig spänningen (se bild)?

 

Vet att det inte är jätteskillnad, men tycker att dom "bör" visa samma. Allt sitter väldigt nära varandra med bra kabelarea, så några förluster ser jag knappast kan påverkas av det, men kan såklart ha fel.

 

Plockar ut förbrukning på vår fasta kyl via load på regulator, den andra kör jag via cigguttag (kylbox som frys), shunt mäter ändå såklart. 

 

Var mest nyfiken på vad Ni tror.

Hagla på innan jag lägger ut frågan på FB grupp Victron.

Har inget problem ska förtydligas!

Screenshot_20230526-215821.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid en viss variation i produkter och i deras noggrannhet. I ditt fall skiljer det 1/100 Volt mellan solcellsladdaren och din BMV, och som mest 0,04 Volt mellan dom tre. Omräknat i procent är 0,04 Volt 0,3% och även ett dyrt mätinstrument som Fluke 115 för omkring 3,000 kronor anger +/- 0,5% noggrannhet för spänningsmätning. Så du ska nog vara nöjd!  🙂

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

Det finns alltid en viss variation i produkter och i deras noggrannhet. I ditt fall skiljer det 1/100 Volt mellan solcellsladdaren och din BMV, och som mest 0,04 Volt mellan dom tre. Omräknat i procent är 0,04 Volt 0,3% och även ett dyrt mätinstrument som Fluke 115 för omkring 3,000 kronor anger +/- 0,5% noggrannhet för spänningsmätning. Så du ska nog vara nöjd!  🙂

 

 

Misstänkte det, men dom kommunicerar ju via nätverk, ska dom ej visa exakt likadant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev patrikflink:

Misstänkte det, men dom kommunicerar ju via nätverk, ska dom ej visa exakt likadant?

Det är ju inte nätverket som är problemet utan onoggrannheten i spänningsmätningen på respektive enhet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Det är ju inte nätverket som är problemet utan onoggrannheten i spänningsmätningen på respektive enhet.

Okej, trodde ändå att dom kompenserar och visar likadant via kommunikation.

 

Då lägger vi ner detta och njuter av sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Okej, trodde ändå att dom kompenserar och visar likadant via kommunikation.

Nej, det är individer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som om den översta enheten är en SBS och som jag har förstått så ska de andra enheterna hämta spänning & temp från den och därmed visa ekakt lika. Så funkar det i min båt.

Men, big deal. Vädret är bra. Njut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Tycker det ser ut som om den översta enheten är en SBS och som jag har förstått så ska de andra enheterna hämta spänning & temp från den och därmed visa ekakt lika. Så funkar det i min båt.

Men, big deal. Vädret är bra. Njut!

Vet inte vad SBS står för, men det är en tempgivare som sitter på batteriet. Den ger data till regulator om batteriet blir för  varmt tex, dra ner på spänningen. Men jag har låst den som sagt på 14 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SBS är väl Victrons Smart Battery Sense, och jag har också förstått det som att den sitter närmast batteriet och skickar spänning och temperatur via bluetooth till resten av enheterna i nätverket.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev No_jah:

SBS är väl Victrons Smart Battery Sense, och jag har också förstått det som att den sitter närmast batteriet och skickar spänning och temperatur via bluetooth till resten av enheterna i nätverket.

Ja, det var det jag menade. Tack. Detta gäller om man har skapat ett Victron-nätverk, V.E.SmartNetwork, som SBS ingår i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev No_jah:

SBS är väl Victrons Smart Battery Sense, och jag har också förstått det som att den sitter närmast batteriet och skickar spänning och temperatur via bluetooth till resten av enheterna i nätverket.

Exakt!

Men man sätter den valfritt, min sitter på första batteriet av alla 4st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, det var det jag menade. Tack. Detta gäller om man har skapat ett Victron-nätverk, V.E.SmartNetwork, som SBS ingår i.

Japp, kör med detta nätverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur blir spänningsvärderna vid noll amper?

Identiska?

 

Jag klantade mig vid installation av nytt elsystem, glömde att dra några muttrar med fast nyckel och fick spänningsfall. Fick rita och mäta en stund innan jag insåg mitt slarv

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev skippeer:

Hur blir spänningsvärderna vid noll amper?

Identiska?

Flyter ingen ström kan man inte få spänningsfall oavsett resistans, enligt Ohms lag.

 

Sedan instämmer jag i ursprungsfrågan - diffen i spänningsvärden är faktiskt under 0,5% och noggrannare än så är sällan mätarna.

I skolans matematikundervisning fick man en gång lära sig att inte presentera svaret med fler värdesiffror än noggrannheten på de ingående värdena i beräkningen. Gjorde man det fick man FEL på uppgiften eller åtminstone poängavdrag. Detta har dock tyvärr många av dagens ingenjörer och designers glömt, och presenterar gladeligen både två och ibland tre (!) decimaler, fast mätnoggrannheten egentligen inte är bättre än +/-0,1. Bara för att man kan, och det ser "noggrant" ut.....🤔

 

Att enheterna sedan använder "lokala" mätvärden istället för ett gemensamt kanske är en inställningsfråga ?  Å andra sidan kan det ju finnas en vits med det också, eftersom en stor avvikelse tyder på spänningsfall och något som kanske bör åtgärdas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Detta har dock tyvärr många av dagens ingenjörer och designers glömt, och presenterar gladeligen både två och ibland tre (!) decimaler, fast mätnoggrannheten egentligen inte är bättre än +/-0,1. Bara för att man kan, och det ser "noggrant" ut.....🤔

Jag håller med dig delvis. Men man måste skilja på hur exakt mätaren mäter relativt ett absolut/verkligt värde, och hur exakt den mäter relativt sig själv över (kort) tid. En klocka som visar fel tid kan ändå användas för att mäta hur mycket tid som förflutit. Ibland spelar det inte så stor roll att mätvärdet 53.81 är exakt 53.81 på mätaren, utan det kanske är 53.41. Men om sen 53.71 visas som 53.31 har mätaren korrekt visat en minskning av 0.10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag håller med dig delvis. Men man måste skilja på hur exakt mätaren mäter relativt ett absolut/verkligt värde, och hur exakt den mäter relativt sig själv över (kort) tid. En klocka som visar fel tid kan ändå användas för att mäta hur mycket tid som förflutit. Ibland spelar det inte så stor roll att mätvärdet 53.81 är exakt 53.81 på mätaren, utan det kanske är 53.41. Men om sen 53.71 visas som 53.31 har mätaren korrekt visat en minskning av 0.10.

Rätt tänkt - om nu mätfelet höll sig konstant.

När det gäller att mäta elektriska parametrar som spänningar är det tyvärr inte bara absolutnoggrannhet hos t ex motstånd som spelar in. En stor parameter är, förutom ytterligare faktorer som t ex olinjäritet över mätområdet, även temperaturdriften. Dvs noggrannheten kan variera både med tid, temperatur och var på mätområdet den görs. Ok, det sistnämnda är väl kanske den mest konstanta...😉

 

Därför är det inte säkert att ens ett relativt mätvärde som man tar från samma enhet från tid till annan stämmer med den verkliga relativa förändringen ner på sista decimalen.

Nu skriver du ju dock faktiskt "över (kort) tid", så du har givetvis en poäng i alla fall 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid noll amper hoppades jag att man kunde få en koll hur Victron prylarna visar sina spänningsvärden då referenspotentialen förväntades vara lika på de olika givarna.

 

Får flashbacks från Polhemsgymnasiet och mätonogrannhet 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ute på (sen) premiärtur nu och kollar på min SBS. Om du har den där symbolen överst till höger så är den i nätverket. Annars inte. 
Om SBS verkligen är i nätverket förstår

jag inte varför inte alla enheter visar samma spänning. 

IMG_4102.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ChristerN:

Är ute på (sen) premiärtur nu och kollar på min SBS. Om du har den där symbolen överst till höger så är den i nätverket. Annars inte. 
Om SBS verkligen är i nätverket förstår

jag inte varför inte alla enheter visar samma spänning. 

IMG_4102.png

Jodå, alla 3 enheter är anslutna i samma nätverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...