Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
_mbm_

Enklare ankarspel?

Rekommendera Poster

Hej! 
efter att bara ha läst och tagit hjälp av er på detta fantastiska forum kommer nu min första egna post: 

 

Har i alla mina olika sportfiskebåtar stört mig på ankarlinan som ligger o dräller när man tagit upp och slängt i det några gånger. 
Jag har tänkt på många lösningar men inte kommit fram till nått lämplig sett att få ordning på den, allt ifrån flexi hundkoppel till flexigrindar för hästar. 
 

så, de ja söker är nån smidig liten lösning som ska klara dra in typ 15m lina, just nu har jag en 6mm lina från biltema som duger gott åt mig. Har ni några idéer?

 

skepp & hoj! 
mvh Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seasea har ju ett litet ankarspel Ankarspelskit med lina Oceancomfort Big Water 45,

Kostar dock nästan 3800:-. En förutsättning är ju att du har 12 volt.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vild spontan idé som var det första jag kom att tänka på:

IMG_3562.jpeg.d907af1c9c836d3e4ab8b98b19e656a9.jpeg

Har ju automatisk inrullning, vilket kan va kul. Om det funkar bra som "ankarspel" har jag ingen aning om🙂

 

Eller manuell variant:

IMG_3563.jpeg.da8e45572b7bd45070d69102ab18308c.jpeg

 

IMG_3561.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev Yopphedi:

Det är ju säkerligen det bästa alternativet.

Man köper band och rulle var för sig, vilket också framgår av hemsidan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju säkerligen det bästa alternativet.

 

Sådana där automatiska kabelupprullare har mer att önska, även de som är avsedda för proffsbruk.

Jag brukar få som uppdrag att byta ut dessa i verkstaden, både för el och tryckluft… om dom bara håller i två tre år i en verkstad så funkar det inte i båten, iallafall inte till en ankarlina.

Sedan brukar dom sällan kunna rulla upp mer än 15 meter kabel, och mindre för tryckluftsslang.

 

Inte heller flexikoppel till stor hund funkar..🤪


 

Exakt, med en bladfjäder och aggressiv miljö och saltvatten är det kört efter en vecka. Jag har det ankarspelet med lina som Ronnie tipsade om längre upp. Dock har jag en tunnare dyneema för att få plats med lite mer lina och en 2 meter kätting och 5 kg ankare på det. Båten är en 6 meters trailerbar segelbåt på ungefär 800 kg.

IMG_5904.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-27 vid 22:11 skrev pseudonym:

Exakt, med en bladfjäder och aggressiv miljö och saltvatten är det kört efter en vecka. Jag har det ankarspelet med lina som Ronnie tipsade om längre upp. Dock har jag en tunnare dyneema för att få plats med lite mer lina och en 2 meter kätting och 5 kg ankare på det. Båten är en 6 meters trailerbar segelbåt på ungefär 800 kg.

IMG_5904.jpeg

Jag köpte ett likadant ankarspel tidigt i våras när det var 25% rabatt hos SeaSea. Har inte monterat det ännu så jag skulle gärna vilja veta vilken dimension du har på dyneema linan.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev lizardking:

Jag köpte ett likadant ankarspel tidigt i våras när det var 25% rabatt hos SeaSea. Har inte monterat det ännu så jag skulle gärna vilja veta vilken dimension du har på dyneema linan.

Micke

5 mm istället för den blå på 6 mm som följer med spelet. Jag har nog ungefär 35 m lina på trumman.. Och sedan 2 m kätting för flex och tyngd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en påse/säck/hållare för mina ankringslinor. liknande "liros ankarsäck" men mer rektangulär. Hänger den på pulpit fram eller bak när jag har ankaret ute. slänger ner linan i säcken vart efter jag tar hem och när jag lägger ut så fäster jag bara änden i en knap så löper den ut utan hjälp. Kör Muliplait och treslagen lina 50Meter och tre uppsättningar ankare med lina.

 

Spolar av med färskvatten när jag har tillgång och linan torkar snabbt med öppen säck. 

 

Ett tips om du inte vill använda ankarspel i slutänden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...