Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
KaptenOscar

Ny antenn till Side Power fjärr

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en fjärrkontroll och mottagare från Side Power där mottagardelen ligger inbyggd i min instrumentpanel. Jag upplever alltför ofta att kontakten med fjärren är dålig om jag står på fördäck eller på badbryggan och funderar på att dra ut en ny antenn som monteras med "alltid fri sikt". Jag kan ingenting om antenner och undrar om någon som har kolla vet om tex denna antenn från kjell skulle fungera på nedan system? Om inte får ni gärna ge ett förslag på vad som kan pass. Tack!

 

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/antenn-till-mobilt-bredband/4g-antenn/4g-antenn-3-dbi-p30139

 

 

image.png.bd8c98d641bbb78ad51ab3a83ac47f11.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antenner kan man ju inte byta hur som helst, egentligen.

Antennens längd skall ju vara anpassad till frekvensen som apparaten använder sig av.

MEN... jag tror nu inte att det är så kinkigt med mottagaren till bogpropeller/ankarspel.

Min mottagare har bara en liten bit klen kabel som kommer ut mottagarens box. Och det fungerade* bra ändå, inte från land men väl från fördäcket.

 

*Nu funkar det inte, men det är beroende på att sändaren, alltså fjärrkontrollen är trasig.

Då kopplade jag istället tre kablar parallellt med upp/ned-knappen till ankarspelet och byggde en egen trådbunden fjärrkontroll men en spiralkabel och en manöverdosa till en liten vinsch.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Antenner kan man ju inte byta hur som helst, egentligen.

Antennens längd skall ju vara anpassad till frekvensen som apparaten använder sig av.

MEN... jag tror nu inte att det är så kinkigt med mottagaren till bogpropeller/ankarspel.

Min mottagare har vara en liten bit klen kabel som kommer ut mottagarens box. Och det fungerade* bra ändå, inte från land men väl från fördäcket.

 

*Nu funkar det inte, men det är beroende på att sändaren, alltså fjärrkontrollen är trasig.

Då kopplade jag istället tre kablar parallellt med upp/ned-knappen till ankarspelet och byggde en egen trådbunden fjärrkontroll men en spiralkabel och en manöverdosa till en liten vinsch.

Eftersom frekvensomfånget på antennerna innefattar det på sändaren och mottagaren enligt specen så tycker jag det bår fungera, sen gäller de väl bara att placera antennen på bästa stället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev No_jah:

Eftersom frekvensomfånget på antennerna innefattar det på sändaren och mottagaren enligt specen så tycker jag det bår fungera, sen gäller de väl bara att placera antennen på bästa stället. 

Ja precis. Sedan skall ju också kontaktdonet passa.

Men egentligen menade jag litet otydligt, att det kanske räcker med en bit kabel i rätt längd på ett ungefär,  placerad på ett bra ställe.

I förra båten monterade jag själv in en enklare sådan fjärrstyrning, men fick flytta runt den litet då de inte tog emot signalen då den satt under däck.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för snabba svar, det låter som det skulle kunna fungera. Min idé med just den här antennen är att montera den på insidan vindrutan jämte en aluminiumlist så den inte stör. Den borde inte blir särskilt väderutsatt där.

 

Tack för svaren!

 

//Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har/har haft problem med samma fjärr/mottagare med räckvidden, bytt batterier, kollat oxid, osv. till slut ringde jag marinsystem. Det som stör är 5g ( om grejerna har ett par år på nacken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, mitt system är från 2021, kan det isf vara påverkat av 5G?

Om det är så är det något man kan göra åt eller är det bara gilla läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev KaptenOscar:

Hej,

 

Tack för snabba svar, det låter som det skulle kunna fungera. Min idé med just den här antennen är att montera den på insidan vindrutan jämte en aluminiumlist så den inte stör. Den borde inte blir särskilt väderutsatt där.

 

Tack för svaren!

 

//Oscar

En fråga - är Side Power-prylarna installerade/köpta på den här sidan Atlanten ?

För databladet du klippt in är för amerikanska marknaden, då frekvenserna ligger på deras fria band 902-928 MHz jämfört med vårt 868-870MHz. Här körs en del annat på 915MHz (t ex GSM), alltså i klartext så är frekvenserna som uppges inte tillåtna här.

 

Så kolla på fjärren vad det står för frekvens. Är det 868 MHz bör antennen du länkar till funka, men det har också funnits 433-434MHz-prylar. Det "slaskbandet" har dock de flesta seriösa aktörer numera lämnat, men skulle det vara den frekvensen systemet jobbar på så fungerar inte nämnda antenn.

Kolla också att antennkontakten är vanlig SMA med stiftet/hanen på antennen. Nu förekommer ju den bakvända (RP-SMA) mest bara på WiFi-antenner, men kolla för säkerhets skull i alla fall.

 

Tänk sedan på att koaxkabeln dämpar ganska mycket också då den är klen och frekvensen rätt hög. Så försök hitta en med så kort kabel som möjligt, bara så den räcker upp till rutnederkanten t ex. Annars kan du förlora det du vunnit i signalstyrka genom placeringen i en lång kabel.

 

EDIT:
Såg nu att du skriver att du tänker montera antennen intill en aluminiumlist. Gör inte det !  Metall leder ju radiofrekvenserna och med en metallbit parallellt och alldeles intill antennen riskerar du att kortsluta radiofältet. Dvs försämra mottagningen kraftigt.

En antenn skall hållas borta från andra metallföremål (om de inte är avsedda som jordplan för antennen, t ex på en bil. Men där är metallen ju inte parallellt med antennen).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev IngemarE:

En fråga - är Side Power-prylarna installerade/köpta på den här sidan Atlanten ?

För databladet du klippt in är för amerikanska marknaden, då frekvenserna ligger på deras fria band 902-928 MHz jämfört med vårt 868-870MHz. Här körs en del annat på 915MHz (t ex GSM), alltså i klartext så är frekvenserna som uppges inte tillåtna här.

 

Så kolla på fjärren vad det står för frekvens. Är det 868 MHz bör antennen du länkar till funka, men det har också funnits 433-434MHz-prylar. Det "slaskbandet" har dock de flesta seriösa aktörer numera lämnat, men skulle det vara den frekvensen systemet jobbar på så fungerar inte nämnda antenn.

Kolla också att antennkontakten är vanlig SMA med stiftet/hanen på antennen. Nu förekommer ju den bakvända (RP-SMA) mest bara på WiFi-antenner, men kolla för säkerhets skull i alla fall.

 

Tänk sedan på att koaxkabeln dämpar ganska mycket också då den är klen och frekvensen rätt hög. Så försök hitta en med så kort kabel som möjligt, bara så den räcker upp till rutnederkanten t ex. Annars kan du förlora det du vunnit i signalstyrka genom placeringen i en lång kabel.

 

EDIT:
Såg nu att du skriver att du tänker montera antennen intill en aluminiumlist. Gör inte det !  Metall leder ju radiofrekvenserna och med en metallbit parallellt och alldeles intill antennen riskerar du att kortsluta radiofältet. Dvs försämra mottagningen kraftigt.

En antenn skall hållas borta från andra metallföremål (om de inte är avsedda som jordplan för antennen, t ex på en bil. Men där är metallen ju inte parallellt med antennen).

Tack, det var bra input. 

Den är köpt här i Sverige men letade nu upp en svensk manual som anger 868 som frekvens. Ska också dubbelkolla vad som står på fjärren nästa gång jag är i båten så jag är helt säker.

Tack för placeringsrådet, hade jag inte tänkt på 👍🏻 och ska försöka hitta så kort koax som möjligt.

 

//Oscar

 

image.thumb.png.6456b8ecf1d8e1188dc3c63964a6ab90.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev KaptenOscar:

Aha, mitt system är från 2021, kan det isf vara påverkat av 5G?

Om det är så är det något man kan göra åt eller är det bara gilla läget?

Vet ej, du får ringa och fråga. Min fjärr tappar kontakten, piper när jag står på fördäck med max ca 2 meter till mottagaren. mina grejer är just nu hos Sleipner för åtgärd, vad de gör vet jag inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev micke_102:

Jag har/har haft problem med samma fjärr/mottagare med räckvidden, bytt batterier, kollat oxid, osv. till slut ringde jag marinsystem. Det som stör är 5g ( om grejerna har ett par år på nacken).

Varför "vet" du att det är 5G som stör ?  Eller var det bara någon "kunnig" marinbutikssäljare som vidareförmedlat någon "sanning" de snappat upp ?

 

De frekvenser som fjärrkontrollerna använder och har använt (i alla fall de som varit legala i Sverige och Europa) under åtminstone senaste 20-25 åren är inte "drabbade" av 5G.

https://www.induo.com/s/g/mobilnat/5g-band-och-5g-frekvenser/

 

Däremot kan det ju bli fel på en fjärrkontrollsändare och mottagare som med all elektronik. Har genom åren haft i alla fall två likadana fjärrar i mitt labb som den TS visat, som tappat 90% av sin sändarenergi (uteffekt+antenneffektivitet). Båda valde att köpa nya så jag brydde mig aldrig om att lägga tid på djupare felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför "vet" du att det är 5G som stör ?  Eller var det bara någon "kunnig" marinbutikssäljare som vidareförmedlat någon "sanning" de snappat upp ?

 

De frekvenser som fjärrkontrollerna använder och har använt (i alla fall de som varit legala i Sverige och Europa) under åtminstone senaste 20-25 åren är inte "drabbade" av 5G.

https://www.induo.com/s/g/mobilnat/5g-band-och-5g-frekvenser/

 

Däremot kan det ju bli fel på en fjärrkontrollsändare och mottagare som med all elektronik. Har genom åren haft i alla fall två likadana fjärrar i mitt labb som den TS visat, som tappat 90% av sin sändarenergi (uteffekt+antenneffektivitet). Båda valde att köpa nya så jag brydde mig aldrig om att lägga tid på djupare felsökning.

Marinsystem (som jag köpte av) undersökte det hela genom kontakta Sleipner. Jag ringde och pratade och fick bekräftat av Sleipner innan jag skickade fjärr och mottagare till dom. Så om jag vet eller vet får du tolka som du vill 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev micke_102:

Marinsystem (som jag köpte av) undersökte det hela genom kontakta Sleipner. Jag ringde och pratade och fick bekräftat av Sleipner innan jag skickade fjärr och mottagare till dom. Så om jag vet eller vet får du tolka som du vill 🙂 

Ok. Finns ju ingen anledning att ifrågasätta då - för dig.

 

Men hursomhelst så sänder inte 5G på 868MHz-bandet, men har man en väldigt bred och rent usel mottagardesign (som får hispan av signaler utanför avsett frekvensband) så är det ju teoretiskt möjligt att 5G skulle kunna störa. Men då är det inte 5G:s fel och då måste 5G-sändaren dessutom i princip vara i hamnen eller t.o.m. vid din brygga för att kunna störa ut dig, eftersom du är så mycket närmare mottagaren med din sändare (fjärrkontrollen).

Så i praktiken låter det - för mig - som något att skylla på när det egentligen är den egna fjärrmodellen som kanske inte haft den kvalitet den borde och helt enkelt gått sönder eller blivit dålig i förtid.

 

Men det viktigaste är ju att du får den fixad, oavsett 5G-utbyggnad och annat 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tillbaka fjärr och sändare och monterat tillbaka grejerna i båten, funkar bra vid testning i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev micke_102:

Jag har fått tillbaka fjärr och sändare och monterat tillbaka grejerna i båten, funkar bra vid testning i hamnen.

Och vad hade de gjort med dem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev IngemarE:

Och vad hade de gjort med dem ?

Vet ej... misstänker någon uppgradering av något slag, är iaf samma mottagare, kan inte svära på att det är samma fjärr.

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev micke_102:

Vet ej... misstänker någon uppgradering av något slag, är iaf samma mottagare, kan inte svära på att det är samma fjärr.

Skönt den funkar bättre, hoppas det fortsätter så!

Om du orkar får du gärna fråga vad de gjort så jag kan kolla om det är aktuellt för mig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...