Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Impregnera Sprayhood och bomkapell

Rekommendera Poster

Vad är bäst för att impregnera sprayhood, bomkapell och liknande tyghistorier? Efter ett par timmars ihållande regn häromdagen så rann det vatten rakt igenom den annars fina Sprayhooden. 

 

Vad är bäst för att impregnera den? Kan man köpa någon form av spray eller ska man dränka den i någon vätska? 

 

Vad har ni använt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat ett antal olika medel.

Imprenex på flaska = OK men lite svårt att undvika att man får ljusa fläckar av medlet på mitt mörka kapell. Luktar lite för mycket i början

Imprenex på sprayflaska, avsett för kläder etc, = bra (förmodligen det bästa jag använt) men luktar mer än ovan i början

Acapella, tvåstegs rengöring & skydd = inte bra, kapellet blev hårt och stelt och svårt att vika ihop

Biltemas spray-flaska = OK men lite svårt att undvika att man får ljusa fläckar av medlet på mitt mörka kapell. Luktar lite för mycket i början

Fabric Guard, oklart vilken sort det var = bra, som jag kommer ihåg det näst bäst

 

+ några till

 

Alla förutsätter att kapellet är tvättat och ordentligt avsköljt. Tvätt bör ske med mild tvållösning eller såpa eller enbart vatten. Har något tvättmedel använts är det naturligtvis viktigare att skölja ordentligt. Vissa förespråkar en sköljning i ett neutraliserande bad som första sköljning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Impregnex har vi god erfarenhet när det gäller skor. Det verkar som att man kan hälla flaskans innehåll i en sprayflaska för jämnare applicering..

 

Frågan är om kapellet är tillräckligt rent efter veckans regn. Det ser oerhört rent ut och är verkligen väl genomsköljt av regnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Dava:

Tack! Impregnex har vi god erfarenhet när det gäller skor. Det verkar som att man kan hälla flaskans innehåll i en sprayflaska för jämnare applicering..

 

Frågan är om kapellet är tillräckligt rent efter veckans regn. Det ser oerhört rent ut och är verkligen väl genomsköljt av regnet.

Impregnex är ju en klassiker!

Jag har med gott resultat använt Biltemas impregnering för grova textilier. Men då har jag lagt på det flödigt med en vanlig enkel och billig tryckluftsdriven färgspruta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan vad som är bäst för kapellet i det långa loppet.

Jag jämför tex med medlet för rengöring av kapell, ShipShape. Väldigt effektivt men, har jag erfarit, är väldigt skadligt för väv och trådar och rekommenderas bara om man har mycket mögel på kapellet.

Borde finnas kemikalier även i impregneringen som inte är så bra i långa loppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Sen är ju frågan vad som är bäst för kapellet i det långa loppet.

Jag jämför tex med medlet för rengöring av kapell, ShipShape. Väldigt effektivt men, har jag erfarit, är väldigt skadligt för väv och trådar och rekommenderas bara om man har mycket mögel på kapellet.

Borde finnas kemikalier även i impregneringen som inte är så bra i långa loppet.

Ja så kan det vara, impregneringen förkortar livslängden, men utan impregnering förkortas livslängden ännu mer, och kapellet blir oanvändbart om det regnar in.

Sedan har vi diverse nedfall och surt regn…. För att inte tala om trutarna och andra måsfåglar som uträttar sina frätande och missfärgande behov på kapell och annorstädes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bara sprayhooden uppe om det regnar eller blåser för mycket. Annars är den väl undanstuvad under däck, eller som nu tryggt förvarad under sängen hemma :D

 

Men det var ju inte så kul att det rann vatten genom tyget rakt ner i ruffen.. den saggade ju lite i mitten precis över den öppna luckan 

 

Så om den var original från 1969 ska den nog hålla i 20-30 år till... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Vad är bäst för att impregnera sprayhood, bomkapell och liknande tyghistorier? Efter ett par timmars ihållande regn häromdagen så rann det vatten rakt igenom den annars fina Sprayhooden. 

 

Vad är bäst för att impregnera den? Kan man köpa någon form av spray eller ska man dränka den i någon vätska? 

 

Vad har ni använt?

Ta löst kapellet, köp en liten roller av skumgummi. Fyll tråget rolla ut impregneringen jämnt så tyget får suga i sig, häng upp låt torka. Du har nu ett tätt kapell. Undvik spraya yr bara runt och du får en ojämn påföring. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kossor:

Ta löst kapellet, köp en liten roller av skumgummi. Fyll tråget rolla ut impregneringen jämnt så tyget får suga i sig, häng upp låt torka. Du har nu ett tätt kapell. Undvik spraya yr bara runt och du får en ojämn påföring. 

 

Det låter ju smart. Ska man ha något jämt och tätt under (typ plast) eller låta det som inte sugs upp försvinna ner i marken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att 303 Fabric Guard slår Impregnex med hästlängder. 303 har även medel för plastrutorna med UV skydd.
Med Fabric Guard ska man inte dränka kapellet utan det ska läggas som en fin dimma på tyget. Bör då vara svag vind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Dava:

 

Det låter ju smart. Ska man ha något jämt och tätt under (typ plast) eller låta det som inte sugs upp försvinna ner i marken?

Nej lägger det plant på golvet, använder imprenex rollar ut medlet. Fördelen är att du kan rolla på ordentligt över alla sömmar och på så vis få det tätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använde 303’s produkter både för rengöring av tyg och rutor samt impregnering eftersom det sägs att det rekommenderas av tillverkarna av väven:

https://303products.se/marine/
Riktigt bra grejer tycker jag.

Nackdelen är ju att sprayflaskorna kräver att man jobbar inomhus eller på en mer eller mindre vindfri dag. Jag klippte till en pappskiva på 20x40 cm och använde som vindskydd då jag gjorde jobbet med kapellet på båten och det funkade hyfsat.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...