Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hallonBoat

skall man kunna dra runt svänghjulet vid bra komp?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal md5 motor i min båt som jag misstänker har dålig komp. Har hört att rätt kompression skall ge motstånd när man försöker dra runt svänghjulet, men frågan är hur mycket? Skall det över huvetaget ens vara möjligt att dra runt? 

Mitt  svänghjul går att dra runt men man märker ett tydligt motstånd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår MD7A från 1978 (går bra men har börjat ge ifrån sig lite tunn grå rök, misstänker läckande ventiler eller att det är dags att justera insprutarna) så ser det ut så här om det kan ge någon ledning:

 

 

Det går att dra runt, men som du kanske anar av den skakiga kameran så får man ta i ganska rejält med startveven, och man får ändå vänta på att trycket långsamt pyser ur innan man kommer hela vägen runt. Jag är knappast stark som en oxe, dock.

(Video från förra året när jag justerade ventilspelet)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev kblomster:

På vår MD7A från 1978 (går bra men har börjat ge ifrån sig lite tunn grå rök, misstänker läckande ventiler eller att det är dags att justera insprutarna) så ser det ut så här om det kan ge någon ledning:

 

 

Det går att dra runt, men som du kanske anar av den skakiga kameran så får man ta i ganska rejält med startveven, och man får ändå vänta på att trycket långsamt pyser ur innan man kommer hela vägen runt. Jag är knappast stark som en oxe, dock.

(Video från förra året när jag justerade ventilspelet)

Tack för svar och video! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...