Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Nu läcker det igen.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag fixade ju till oljekylaren på min Kad43, där läcker det ingenting, sannolikt inte heller från värmeväxlaren.

Men det läcker in havsvatten någonstans, länspumpen går en kort stund någon gång i timman vid stillaliggande med motorn avstängd
Jag kan inte se eller känna någon fukt eller väta så långt jag kan se på sköldens insida, jag kommer inte åt ordentligt, men tycker att det är torrt runt styraxeln och runt kylvattenintaget. Inte heller någon väta vid sjövattenpumpen.
Men i söndags hörde jag att det droppade någonstans, kanske på motorns vänstersida, långt ned… där sitter det väl någon kylare för returbränslet..?

Och så finns ju intercoolern där också, men under den känns det torrt.

 

Om det nu är den där bränslekylaren så kan man väl inte koppla loss den utan att få in större delar av Kattegatt i båten? Men där lär väl finnas en och annan slangklämma att efterdra… om det nu är därifrån jag tycker att jag bör att det droppar…

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du att det är havsvatten? Kan inget om din motor, men frågar om läckage från andra källor är uteslutna, t.ex. färskvatten eller regnvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyls intercoolern direkt av havsvatten eller kylvatten från den interna cirkulationen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, vad tråkigt. Kommer läckget från motor eller skölden vill man ju gärna ha tätt.
Men jag antar att du menar aftercoolern när du skriver bränslekylaren, där sitter ju slangarna så pass högt att det inte borde vara några problem om du vill lossa dem, jag hade loss min när jag bytte startmotor med båten i sjön.
Du får la köra klassikern med hushålls eller toapapper runt alla misstänka slanganslutningar och en bit under styrarmen vid skölden. När jag hade läck vid styraxeln syntes det först inte utan det rann så snyggt ner att jag fick ta papper till hjälp.
Slangklämman vid kylvattenintaget på skölden är ju också svår att komma åt, men den hade du väl inte loss ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker ju på telefonens kamera, stoppa ner handen och fota massa bilder i olika vinklar. Kanske ser du något då. Eller om du kan låna en inspektionskamera och söka läckaget med. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag fixade ju till oljekylaren på min Kad43, där läcker det ingenting, sannolikt inte heller från värmeväxlaren.

Men det läcker in havsvatten någonstans, länspumpen går en kort stund någon gång i timman vid stillaliggande med motorn avstängd
Jag kan inte se eller känna någon fukt eller väta så långt jag kan se på sköldens insida, jag kommer inte åt ordentligt, men tycker att det är torrt runt styraxeln och runt kylvattenintaget. Inte heller någon väta vid sjövattenpumpen.
Men i söndags hörde jag att det droppade någonstans, kanske på motorns vänstersida, långt ned… där sitter det väl någon kylare för returbränslet..?

Och så finns ju intercoolern där också, men under den känns det torrt.

 

Om det nu är den där bränslekylaren så kan man väl inte koppla loss den utan att få in större delar av Kattegatt i båten? Men där lär väl finnas en och annan slangklämma att efterdra… om det nu är därifrån jag tycker att jag bör att det droppar…

Sjövatten pumpen, kolla slangklämmorna där. Vattnet rinner ner på kanten till tråget följer sedan till aktern och droppar ner där. Lägg dig vid motorn lys med lampa leta droppar. Läckan är sällan där det droppar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vet du att det är havsvatten? Kan inget om din motor, men frågar om läckage från andra källor är uteslutna, t.ex. färskvatten eller regnvatten.

Jodå, jag har smakat på det, först smakade det sött eller bräckt, hittade en dålig slangkämma och en dålig slangbit i färskvattensystemet, dessa byttes och nu smakar det salt.

11 timmar sedan skrev raol:

Kyls intercoolern direkt av havsvatten eller kylvatten från den interna cirkulationen?

Havsvatten... tror jag... Intag- en slags rörkylare-pump-sil-termostathus-värmeväxlare-oljekylare-intercooler och sedan ut via avgaskröken... tror jag det är. Men jag skall kolla igen.

11 timmar sedan skrev Makro:

Aj då, vad tråkigt. Kommer läckget från motor eller skölden vill man ju gärna ha tätt.
Men jag antar att du menar aftercoolern när du skriver bränslekylaren, där sitter ju slangarna så pass högt att det inte borde vara några problem om du vill lossa dem, jag hade loss min när jag bytte startmotor med båten i sjön.
Du får la köra klassikern med hushålls eller toapapper runt alla misstänka slanganslutningar och en bit under styrarmen vid skölden. När jag hade läck vid styraxeln syntes det först inte utan det rann så snyggt ner att jag fick ta papper till hjälp.
Slangklämman vid kylvattenintaget på skölden är ju också svår att komma åt, men den hade du väl inte loss ?

Nej, det är en kraftig rörbit med diverse anslutningar, genomgående är slangen från intaget, den sitter långt ned mellan startmotorn och generatorn, på motorns vänstra sida. är inte detta en kylare för returbränslet från spridarna till tanken? Men jag kan inte finna den i någon sprängskiss.

Hushållspapper kommer att simma runt i det inläckta vattnet.

10 timmar sedan skrev M__G:

Tänker ju på telefonens kamera, stoppa ner handen och fota massa bilder i olika vinklar. Kanske ser du något då. Eller om du kan låna en inspektionskamera och söka läckaget med. 

Jag har en inspektionskamera, men svårt att få överblick. Skall ta med en spegel istället.

10 timmar sedan skrev kossor:

Sjövatten pumpen, kolla slangklämmorna där. Vattnet rinner ner på kanten till tråget följer sedan till aktern och droppar ner där. Lägg dig vid motorn lys med lampa leta droppar. Läckan är sällan där det droppar.

Kollat x flera! men jag skall titta på det igen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jodå, jag har smakat på det, först smakade det sött eller bräckt, hittade en dålig slangkämma och en dålig slangbit i färskvattensystemet, dessa byttes och nu smakar det salt.

Havsvatten... tror jag... Intag- en slags rörkylare-pump-sil-termostathus-värmeväxlare-oljekylare-intercooler och sedan ut via avgaskröken... tror jag det är. Men jag skall kolla igen.

Nej, det är en kraftig rörbit med diverse anslutningar, genomgående är slangen från intaget, den sitter långt ned mellan startmotorn och generatorn, på motorns vänstra sida. är inte detta en kylare för returbränslet från spridarna till tanken? Men jag kan inte finna den i någon sprängskiss.

Hushållspapper kommer att simma runt i det inläckta vattnet.

Jag har en inspektionskamera, men svårt att få överblick. Skall ta med en spegel istället.

Kollat x flera! men jag skall titta på det igen.

Du har ingen kylare för något returbränsle, kylning av returbränsle sker inne i dieselpumpen, med cirkulerande diesel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aha, du menar den lilla kylaren som sitter ca 20-30 cm efter intaget i skölden?

Det är kylaren till styrservot och det är ju riktigt att den ligger under vattenytan inte bör lossas med skutan i havet.

IMG_3686.jpeg

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Makro:

Aha, du menar den lilla kylaren som sitter ca 20-30 cm efter intaget i skölden?

Det är kylaren till styrservot och det är ju riktigt att den ligger under vattenytan inte bör lossas med skutan i havet.

IMG_3686.jpeg

Jaha, tack för det!

Motorn är en sak, sedan alla hjälpsystemen runtomkring, och hjälpsystemens kringutrustning... 

Men jag har mekat med Citroën SM(!!) i några dagar nu, och det är ingen enkel 2CV, men det är värre med tekniska lösningar på problem som inte existerar och hjälpsystemen som är kopplade till andra system, inte sällan med  ologisk elektronik och hydraulik i en syrlig mixtur. sedan är allting monterat bakofram jämfört med andra bilar.

 

Men styrservots oljekylning, jag får väl åla mig ned där och dra åt slangklämmorna till att börja med, och kolla avtappningsnippeln, om det nu inte har effekt blir det väl symptomatisk problemlösning med en extra länspump, till nästa vinter. Men här kan jag nog på plats med en uppskuren liten plastdunk inunder för att se om nu vattnet kommer från den oljekylaren.

Den ser ut att vara homogen, finns det ingen packningssats till den, måste man byta hela om den läcker, den kostar ju drygt sjutusen kronor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Styrningens oljekylare är ihoplödd på de motorer som jag har sett men jag tror snarare på dålig slang eller klämmor före att själva kylaren går sönder, om det nu skulle läcka där.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har haft obegripligt vattenläckage i motorutrymmet brukar jag bygga små väggar av silvertejp på olika ställen längs kölsvinet, om du har något som påminner om det. Då kan du se inom vilken "damm" som fylls först. Det kan begränsa sökandet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Styrningens oljekylare är ihoplödd på de motorer som jag har sett men jag tror snarare på dålig slang eller klämmor före att själva kylaren går sönder, om det nu skulle läcka där.

Ja det blir det första jag gör, om jag kommer åt. Undertill finns ju en avtappningsnippel, där kan det ju också läcka.

19 minuter sedan skrev anuba:

När jag har haft obegripligt vattenläckage i motorutrymmet brukar jag bygga små väggar av silvertejp på olika ställen längs kölsvinet, om du har något som påminner om det. Då kan du se inom vilken "damm" som fylls först. Det kan begränsa sökandet. 

Bra idé, men det är så himla trångt runt och under motorn så det finns ingen möjlighet att tejpa på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blev inte båtliv denna helgen, ”fastighetstekniska jobb” istället.

(Äntligen är växthuset färdigt)

 

Men tittade till båten idag, den ligger fortfarande högt i vattnet, inte mer vatten under motorn än förra söndagen. Länspumparna startade inte under den dryga timman jag var där.

 

Under servooljekylaren var det kladdigt av gammal olja, sedan förra säsongen hoppas jag, jag sanerade bara den andra sidan av motorn i vintras … men inget vatten. De fyra slangklämmorna drogs åt, men dom satt redan rätt hårt. Däremot kunde jag skruva några varv på skruvarna till slangklämmorna som håller slangen mot anslutningen i skölden, där skulle det kunna ha läckt, men det har känts torrt där innan. Jag hörde inget droppande.

 

Jag startade motorn och lät den gå i tio minuter, såg ingen läcka, kollade särskilt att ansluningar jag har haft loss. Kollade sjövattenpumpen, torrt, ingenting i skvallerhålet.

Jag placerade en uppskuren liten plastdunk under nämnda kylare, så kan den kylaren uteslutas om nu det inte finns något vatten i dunken om några dagar.

 

Jag smakade på vattnet, det smakar inte lika salt som vattnet i hamnen, jag jämförde.

Förra söndagen fyllde jag upp vattentankarna så att det stod vatten ända upp i däcksgenomföringen, det stod lika högt idag. Pentrypumen startade inte i onödan. Det är torrt under durkarna inne i båten. Så det är en gåta, eller om mina smaklökar luras. 

 

Förra helgen tryckte jag in överdrivet mycket fett vid styraxeln, sedan dess tycker jag rent subjektivt att det läckt mindre, i så fall är det ju styrlagren, men dom är ju bara 20 år gamla….

 

Så en fråga, när båten står på land, hur mycket glapp kan man acceptera om man håller i kavitationsplattan och trycker drevet åt båda hållen, eller inåt och utåt? Eller det kanske inte rättvist skvallrar om utslitet styrlager…?

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt styrlager i tid eller kör med fettsprutan permanent placerad på styrarmen hela säsongen.

Köpte på mig ett dubbelmontage med KAD44/DP-E där båda styrgafflarnas bussningar och tätningar var slut. Bytade i vintras, jäkla problem med insex(stopp-) skruven på ena styrarmen. DPA/DPB har en slitsad axel där bulten går att såga av. Finns mer om detta i min NordWest tråd på MG. Anledningen till att byta bussningar och tätningar i tid är att saltvatten har en viss påverkan på aluminium vilket över tid kommer att kosta med ny styrgaffel, detta faktum duckar många för men så blir kontentan tyvärr. 

Inget ovanligt efter 20 år. Köp Pentas original bussningar, limma med Loctite cylindrisk fästning mot skölden.  Rensa ur fettkanaler och smörj gärna 2 ggr per säsong.

Mycket riktigt så tog min också in herr Sjögren, spår av rost och salt. Nu är båten lika torr som när den sjösattes. 

Vicka på kavplattan i sidled, då ska styrgaffeln och dess axel röra sig i sidled minimalt , nästan stumt.

Har sett exempel då nedre bussningen fastnat(fettkanalen neråt igentorkad), sedermera slitit av låsklacken för bussningen och sen har aluminiumet i skölden blivit lager för rörelsen , inte bra för plånboken .

 

Styrarm BB.png

Nya bussningar o trimtätningar.png

BB styrgaffel o arm fett .png

Styrarm frilagd.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Förra helgen tryckte jag in överdrivet mycket fett vid styraxeln, sedan dess tycker jag rent subjektivt att det läckt mindre, i så fall är det ju styrlagren, men dom är ju bara 20 år gamla….

 

Så en fråga, när båten står på land, hur mycket glapp kan man acceptera om man håller i kavitationsplattan och trycker drevet åt båda hållen, eller inåt och utåt? Eller det kanske inte rättvist skvallrar om utslitet styrlager…?

 

Jag har ett par fina delrinkilar som du kan få låna om gaffelns axel inte släpper från styrarmen när du ska byta bussningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev NW355:

Byt styrlager i tid eller kör med fettsprutan permanent placerad på styrarmen hela säsongen.

Köpte på mig ett dubbelmontage med KAD44/DP-E där båda styrgafflarnas bussningar och tätningar var slut. Bytade i vintras, jäkla problem med insex(stopp-) skruven på ena styrarmen. DPA/DPB har en slitsad axel där bulten går att såga av. Finns mer om detta i min NordWest tråd på MG. Anledningen till att byta bussningar och tätningar i tid är att saltvatten har en viss påverkan på aluminium vilket över tid kommer att kosta med ny styrgaffel, detta faktum duckar många för men så blir kontentan tyvärr. 

Inget ovanligt efter 20 år. Köp Pentas original bussningar, limma med Loctite cylindrisk fästning mot skölden.  Rensa ur fettkanaler och smörj gärna 2 ggr per säsong.

Mycket riktigt så tog min också in herr Sjögren, spår av rost och salt. Nu är båten lika torr som när den sjösattes. 

Vicka på kavplattan i sidled, då ska styrgaffeln och dess axel röra sig i sidled minimalt , nästan stumt.

Har sett exempel då nedre bussningen fastnat(fettkanalen neråt igentorkad), sedermera slitit av låsklacken för bussningen och sen har aluminiumet i skölden blivit lager för rörelsen , inte bra för plånboken .

 

Styrarm BB.png

Nya bussningar o trimtätningar.png

BB styrgaffel o arm fett .png

Styrarm frilagd.png

Det får bli till hösten. Jag har följt din tråd, och hoppas ju då att mina grejer lossnar lättare... vilket dom troligen inte gör.

Fettsprutan är nyfylld och på plats. Glappen innan sjösättning var omkring 5 mm i sidled.

Jag ser inga spår av rost, inga spår av att det runnit vatten någonstans.

35 minuter sedan skrev Makro:

Jag har ett par fina delrinkilar som du kan få låna om gaffelns axel inte släpper från styrarmen när du ska byta bussningar

Ja, dom lånar jag gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordna ett par huggmejslar som används med fördel som sprängkilar. Skydda skölden och styrgaffeln med tunna aluminiumplåtar.

Kilar av delrin , nylon eller ek kan funka om du har lite flyt, stål svarar bättre med en rejäl handslägga och slå jämt så går det bra.

Jag har tagit ut ett antal styrgafflar med mina stålkilar(huggmejslar) även med insexskruv(stoppskruv) inskruvad på DP-C, DP-D o DP-E, det blir en liten repa i fyrkanten, men går inte insexskruven att borra ut får man bruka mer våld. Inga styrgafflar har ännu spruckit eller tagit annan skada. Jag har PT-provat(sprickindikerat) styrgaffeln till mina numera nyrenoverade DP-E drev.

Håller tummarna att skärgården inte fylls av fett i sommar och att höstjobbet blir bra utan att styrgaffeln behöver bytas.

Sprängkilar o huggmejslar.png

Sprängkilar.png

Borr vinkelvxl.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var den itusågade plastdunken jag ställde under servooljekylaren tom.

Och det har inte läckt in lika mycket vatten som det gjorde innan jag tryckte in överdrivet mycket fett i styrlagret… det tycks som om saken är klar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter ju rimligt.

Jag brukar få trycka i fett en gång extra under säsongen och jag vill minnas att Penta säger var 50:e driftstimme i serviceboken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-29 vid 14:23 skrev Makro:

Jag har ett par fina delrinkilar som du kan få låna om gaffelns axel inte släpper från styrarmen när du ska byta bussningar

I brist på annan sysselsättning funderar jag..

Av någon anledning kom jag på att vi har en Porto Power (eller av annat fabrikat) i verkstaden, alltså en sats med hydrauliska riktverktyg. I denna sats ingår det en spridarkil, den skall jag testa med i höst, skall se om den kan få plats i mellanrummet och om den kan trycka isär grejerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot om det funkar. Tänk på att trycka lika mycket på båda sidor. Ett par ton bör räcka.

 

Mina styrgafflar var nog orsaken till sjövatten inträngning förra säsongen, då kom det in en deciliter per vecka , nu är det noll.

Ovanligt att det är torrt under motorn och risken för diverse ytkorrosion tillsvidare minimerad.

Har delat diverse sjövattenslangar och glykolslangar och återmonterat slangarna med tätmassa, utan att något läcker än så länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev NW355:

Ser fram emot om det funkar. Tänk på att trycka lika mycket på båda sidor. Ett par ton bör räcka.

 

Mina styrgafflar var nog orsaken till sjövatten inträngning förra säsongen, då kom det in en deciliter per vecka , nu är det noll.

Ovanligt att det är torrt under motorn och risken för diverse ytkorrosion tillsvidare minimerad.

Har delat diverse sjövattenslangar och glykolslangar och återmonterat slangarna med tätmassa, utan att något läcker än så länge.

Vill minnas att det också finns en spridarkil med två tungor, avsedd att dela på kullänkar i styrleder till tunga fordon, den kanske passar. Annars går jag försiktigt fram och fördelar trycket.

 

Sedan kanske jag har användning av en sådan här sats tillsammans med min tryckluftsdrivna mejselhammare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med sprängkilar/huggmejslar och slägga får man lite känsla för varje slag. Mejselhammaren kanske duger svårt med känslan. Skydda styrgaffeln med aluminiumplåt eller liknande. Slagmärken är framtida brottanvisningar.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag har nämnt det i denna tråden tidigare men när jag höll på att slå som bäst för att få loss armen så värmde jag styrarmen med varmluftspistol, ganska länge och sen tog jag Locktites Freeze and release på själva styraxeln/tappen och upprepade detta (medan kilarna satt i spänn) och det var då det började släppa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt konstigt tycker jag….

I lördags när båten lastades och vi stod på fördäck med alla kassar och påsar, då startade länspumparna och gick en kort stund, vattnet rann då framåt och triggade nivåvakten.

Sedan dess har inte pumparna startat, sedan dess har det inte varit med än några dl under motorn.

Det lilla som pumparna inte förmår att suga upp. Inget har läckt in de senaste dagarna.

Det är snart två veckor sedan jag tryckte in fett i lagret.

Om det varit en träbåt hade jag ju inte tyckt att det är konstigt att det slutar att läcka, men det är det ju inte… plast, stål och aluminium sväller nu inte i vatten….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-05-24 vid 21:36 skrev Boanjohan:

Vet du att det är havsvatten? Kan inget om din motor, men frågar om läckage från andra källor är uteslutna, t.ex. färskvatten eller regnvatten.

En dominerade omisskännlig sälta som kittlar i gommen och som för tankarna till den Gotska strömmen och Skageracks kalkfattiga vatten. Kryddat med en en lätt pikant flavör av blankdiesel som härrör från ett raffinaderi beläget i västerläge invid Brofjordens strand. Därtill en svag förnimmelse av sötma som hos etylenglykol.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En dominerade omisskännlig sälta som kittlar i gommen och som för tankarna till den Gotska strömmen och Skageracks kalkfattiga vatten. Kryddat med en en lätt pikant flavör av blankdiesel som härrör från ett raffinaderi beläget i västerläge invid Brofjordens strand. Därtill en svag förnimmelse av sötma som hos etylenglykol.

Ah, den bouquen tar man inte fel på😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista ingrediensen bör man vara försiktig med...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Den sista ingrediensen bör man vara försiktig med...

 

Extra spännande krydda i vardagen.

 

Jo, om nu någon till äventyrs inte förstod det, så smakar det lätt smutsiga vattnet i kölskrapen såsom det förväntas göra, alltså väldigt salt, med liten bismak av olja eller om det är rester av det där smörjfettet jag tryckt in i lagret.
 

Läckor i dricksvattensystemet avslöjar sig genom att pentrypumpen startar i tid och otid, och det gör den inte. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...