Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tuna_II

Krypströmmar vid laddning

Rekommendera Poster

Hej.

 

Laddade båten på land med en CTECH laddare (trodde att denna var galvaniskt frånskild) och kände krypströmmar i propellern (det "darrade" när strök fingret över ytan).

Det är väl detta som skapar korrosion när det händer i vattnet.

 

Nu funderar jag på om man kan göra som någon sa "bryt ledaren till generatorn så att strömmen inte går ut i vattnet".

Jag har landström men denna är bara kopplad till vägguttag i båten och normalt inte till någon laddare. "jordfelsbrytare" har jag inte men kommer i framtiden att fixa  det och köra med en lös (på sladd) nu under sommaren.

 

Kan man göra som jag fick tips om då det enda som är i elektrisk kontakt mellan batteri och vattnet är kabeln till generatorn och jag vet att man inte ska bryta den under gång eftersom generatorn då går sönder.

 

Tacksam för relevanta svar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm… Relevanta svar…

Vet inte om detta är ett relevant svar men jag skulle börja med att testa samma sak med laddaren kopplad direkt på en kabel från land och inte kopplad via något ”vägguttag i båten”. (Har du sådana är installationen felaktig/olaglig då du inte har jordfelsbrytare.) Sedan med laddaren bortkopplad. Är det tydligt att det bara sker när laddaren är inkopplad ”direkt” finns det två möjligheter. Antingen är något felkopplat i båten eller så är laddaren defekt, som jag ser det.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ChristerN:

Hmmm… Relevanta svar…

Vet inte om detta är ett relevant svar men jag skulle börja med att testa samma sak med laddaren kopplad direkt på en kabel från land och inte kopplad via något ”vägguttag i båten”. (Har du sådana är installationen felaktig/olaglig då du inte har jordfelsbrytare.) Sedan med laddaren bortkopplad. Är det tydligt att det bara sker när laddaren är inkopplad ”direkt” finns det två möjligheter. Antingen är något felkopplat i båten eller så är laddaren defekt, som jag ser det.

Det var verkligen ett relevant svar. Vad jag menade var att ibland svävar tråden ut till allt annat som inte direkt berör frågeställningen. 🙂

 

Jag har följt ledningarna öppnat kopplingarna från inkommande landström och till uttagen och det ser rätt ut (gjorde detta innan jag ville använda den) men jag ska undersöka det du skrev när jag  när jag kommer till båten.

 

Tusen tack. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.

 

Jordfelsbrytaren funderar jag på.

Tänkte försöka få in en normkappsling på någon bra plats i båten.

Har kikat på båttekniks lösning med jordplåt under båten och frånskiljbar jordledare.

Är det något extra som jag behöver tänka på mer än att välja en jordfelsbrytare som bryter två poler och löser vid 10mA.

(Behörig elektriker kan jag anlita för själva inkopplingen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm.. relevant eller ej, men jag tycker att det låter som om det är fel på laddaren, eller då, kanske i kombination med knasig installation.

Dom Ctec-laddare jag känner till är ju dubbelkapslade med gjuten jordad stickkontakt, men undrar om skyddsjorden används, kapslingen är ju av plast?

Jag skulle nog kollat en sak, om det nu är relevant eller har betydelse, ohm-mät mellan jordblecket i laddarens stickkontakt och en bra minusanslutning i godset på motor/backslag eller på prop.axeln. Här skall det vara avbrott, eller ett oändligt antal ohm,

Iofs kan du ju mäta motståndet från någon annan punkt med skyddsjord ombord, och en minusandlutning i godset på motorn. Om du då får ett utslag där så prova att dra ut kontakten till laddare och se om det blir någon skillnad. I laddaren skall skyddsjorden inte vara ansluten till minus... ( @ChristerN vad tror du om det?) 

Men här verkar det ju som om fasen då läcker. 

Och då kan man kolla det rätt grovt, genom att vända laddarens kontakt i uttaget och återigen känna om det pirrar i fingrarna när du tar på propellern.

 

Har du förresten några skador på propellern som kan härledas till galvanisk korrosion?

 

(Personskyddsautomater brukar vara känsligare är vanliga jordfelsbrytare, båda reagerar på väldigt små skillnader i strömmen mellan fas och nolla, en sådan borde ju löst ut om du hade haft en sådan).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tuna_II:

Hmmm.

 

Jordfelsbrytaren funderar jag på.

Tänkte försöka få in en normkappsling på någon bra plats i båten.

Har kikat på båttekniks lösning med jordplåt under båten och frånskiljbar jordledare.

Är det något extra som jag behöver tänka på mer än att välja en jordfelsbrytare som bryter två poler och löser vid 10mA.

(Behörig elektriker kan jag anlita för själva inkopplingen.)

Jag är absolut ingen expert på detta men vad jag har förstått är det svårt att hitta en elektriker som är kunnig nog för båt-installationer och speciellt en som "vågar" göra jorden frånskiljbar då detta är en big no-no i vanliga sammanhang. För att detta ska fungera krävs att man uppfyller samtliga krav i specen och vet vad man gör, som jag förstått det alltså. Signaturen @Seawolf här på MG är samma person som driver/drev Båtteknik och har mycket stora kunskaper inom området.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hmmm.. relevant eller ej, men jag tycker att det låter som om det är fel på laddaren, eller då, kanske i kombination med knasig installation.

Dom Ctec-laddare jag känner till är ju dubbelkapslade med gjuten jordad stickkontakt, men undrar om skyddsjorden används, kapslingen är ju av plast?

Jag skulle nog kollat en sak, om det nu är relevant eller har betydelse, ohm-mät mellan jordblecket i laddarens stickkontakt och en bra minusanslutning i godset på motor/backslag eller på prop.axeln. Här skall det vara avbrott, eller ett oändligt antal ohm,

Iofs kan du ju mäta motståndet från någon annan punkt med skyddsjord ombord, och en minusandlutning i godset på motorn. Om du då får ett utslag där så prova att dra ut kontakten till laddare och se om det blir någon skillnad. I laddaren skall skyddsjorden inte vara ansluten till minus... ( @ChristerN vad tror du om det?)

 

(Personskyddsautomater brukar vara känsligare är vanliga jordfelsbrytare, båda reagerar på väldigt små skillnader i strömmen mellan fas och nollan, en sådan borde ju löst ut om du hade haft en sådan).

Ja detta hör verkligen till relevanta svar vilket du alltid har vad jag har sett när du svara i trådar jag läser. 😄

 

Jag kikar även på detta och om det är fel i laddaren så meddelar jag ägaren då jag lånat den.

 

Den jordfelsbrytare jag kikat på är "Schneider A9Z20216"

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skulle nog kollat en sak, om det nu är relevant eller har betydelse, ohm-mät mellan jordblecket i laddarens stickkontakt och en bra minusanslutning i godset på motor/backslag eller på prop.axeln. Här skall det vara avbrott, eller ett oändligt antal ohm,

Iofs kan du ju mäta motståndet från någon annan punkt med skyddsjord ombord, och en minusandlutning i godset på motorn. Om du då får ett utslag där så prova att dra ut kontakten till laddare och se om det blir någon skillnad. I laddaren skall skyddsjorden inte vara ansluten till minus... ( @ChristerN vad tror du om det?)

Jag tror det kan vara en idé men om laddaren ser ut som de CTEK-laddare jag har så har stickkontakten inget jordbleck. Det behövs väl inte om de är galvaniskt åtskilda?

Mät då via skyddsjorden på ditt "vanliga" uttag och en minusanslutning på motorn.

Fast, jag kan ju inte det här egentligen utan gissar bara utifrån vissa praktiska erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Signaturen @Seawolf här på MG är samma person som driver/drev Båtteknik och har mycket stora kunskaper inom området.

Jag har försökt läsa allt jag kan hitta på båttekniks hemsida för att få bättre förståelse för korrosions problematiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Tuna_II:

Jag har försökt läsa allt jag kan hitta på båttekniks hemsida för att få bättre förståelse för korrosions problematiken.

Då är du på god väg till en större kunskap inom området. Bra tänkt.

Du kan ju även kolla vad @Seawolf har skrivit här om detta. (Finns flera här som är duktiga på såna här saker så skriv här om dina frågor så kanske du får napp.)

 

Nu tar jag något som kanske inte uppfattas som relevant svar ;)

För att undvika diverse el-risker i min båt, dock inte främst korrosionsrisker, har jag installerat en isolationstransformator. Krävs väl att man har en något större båt för att det ska finnas plats för det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hmmm.. relevant eller ej, men jag tycker att det låter som om det är fel på laddaren, eller då, kanske i kombination med knasig installation.

Dom Ctec-laddare jag känner till är ju dubbelkapslade med gjuten jordad stickkontakt, men undrar om skyddsjorden används, kapslingen är ju av plast?

Jag skulle nog kollat en sak, om det nu är relevant eller har betydelse, ohm-mät mellan jordblecket i laddarens stickkontakt och en bra minusanslutning i godset på motor/backslag eller på prop.axeln. Här skall det vara avbrott, eller ett oändligt antal ohm,

Iofs kan du ju mäta motståndet från någon annan punkt med skyddsjord ombord, och en minusandlutning i godset på motorn. Om du då får ett utslag där så prova att dra ut kontakten till laddare och se om det blir någon skillnad. I laddaren skall skyddsjorden inte vara ansluten till minus... ( @ChristerN vad tror du om det?) 

Men här verkar det ju som om fasen då läcker. 

Och då kan man kolla det rätt grovt, genom att vända laddarens kontakt i uttaget och återigen känna om det pirrar i fingrarna när du tar på propellern.

 

Har du förresten några skador på propellern som kan härledas till galvanisk korrosion?

 

(Personskyddsautomater brukar vara känsligare är vanliga jordfelsbrytare, båda reagerar på väldigt små skillnader i strömmen mellan fas och nolla, en sådan borde ju löst ut om du hade haft en sådan).

Vad jag vill minnas från dom ctek-laddare jag har det så är stickproppen inte jordad, stickproppen är ju av förvisso typen som passar i jordat uttag men själva jordstiften saknas i stickproppen.

Men det kanske var det du menade?

 

image.thumb.png.425779e7756fb16322e1bfc9d507dd35.png

 

Edit.

Här är en lite tydligare bild på att jordblecken saknas:

image.thumb.png.d6566d3e47f579cbedada325cd720fe1.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte sällan finns i 230V-apparater små filterkondensatorer som är tänkt att filtrera ut radiofrekventa störningar till jord. Även om de är gjorda för att leda höga (radio)frekvenser och en kondensator leder sämre ju lägre frekvensen är, så är det ju inte nere på totalt avbrott vid 50Hz. på vissa av dessa apparater (kan vara datorer eller nätdelar till dem t ex) kan det t.o.m. stå "får endast anslutas till jordat uttag", just för att apparaten uppfyller bara CE-kraven på kanske störtålighet/störningar om dessa små filterkondensatorer är inkopplade någonstans. Strömmen som kan flyta vid 50Hz är dock extremt låg och ofarlig, och kan normalt inte kännas.

En klassiker är dock att lägga kanten på örat (ett känsligt ställe för just detta) mot ett datorhölje i metall, en dator som man anslutit till ett ojordat uttag. Rör man örat - fortfarande i lätt beröring - lite fram och tillbaka kan man ofta känna ett tydligt "durrande", brummande och kanske lite kittlande.

 

Så långt teorin.

Nu är ju denna laddare inte skyddsjordansluten, men det finns inte sällan ändå liknande komponenter inuti. De är då ibland istället kopplade till minussidan på utgången, men även i detta fallet skall de vara klassade för mycket hög (isolations)spänning och dimensionerade så strömmen är så låg att den inte kan kännas. Extra stora är kraven om prylen är dubbelisolerad (två fyrkanter i varandra), dvs går att ansluta till ett skyddsjordat uttag utan att ha skyddsjord.

 

Men det kan bli fel på alla saker. Om man på batteriminusanslutna saker, t ex propellern, kan känna detta "durrande" av 50Hz skulle jag bli ytterst misstänksam mot apparaten och undvika att använda den. Att börja lossa kablar är ingen lösning, det är ungefär som att be någon sätta på gummihandskar som åtgärd...

 

Du har ju kollat jordledaren i centralen. Annars är detta vad som skulle kunna hända om man har just bortbrytbar jordledare som man glömt ansluta med båten på land. I synnerhet om det även finns någon annan apparat inkopplad som i sig är skyddsjordad. Så tipset att prova med en direktkabel är högst relevant.

Av bl.a. dessa anledningar har jag i min båt istället för plåt och bortbrytbar jordledare sett till att alla ingående prylar verkligen är galvaniskt åtskilda mellan elektrisk skyddsjord och lågspänningssidans batteriminus, så är risken för elekrolytisk korrosion i sjön minimal även med jordledaren ansluten (jo, i VVB skulle det teoretiskt kunna krypa över ström via kylarvattnet). Och givetvis finns det JFB, som dock vanligen inte löser på dessa låga (men förnimbara) strömmar.

 

Men sammanfattningsvis skulle jag låta bli att använda den laddaren....

 

EDIT:

timme sedan skrev Georg_Ohm:

Har du förresten några skador på propellern som kan härledas till galvanisk korrosion?

Galvanisk korrosion är korrosion beroende på metallernas olika lägen på "spänningsstegen". Elektrolytisk korrosion (som jag tror @Georg_Ohm menar) är korrosion som "provocerats" av främmande ström/spänning.

Slut på petimeternissens kommentarer....😝

 

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Nu tar jag något som kanske inte uppfattas som relevant svar ;)

För att undvika diverse el-risker i min båt, dock inte främst korrosionsrisker, har jag installerat en isolationstransformator. Krävs väl att man har en något större båt för att det ska finnas plats för det.

Jag har kikat på den lösningen också men det ska finnas plats (och det kanske går att få till) mm. Och visst är det relevant det handlar ju om båtel och elsäkerhet. ☺️

48 minuter sedan skrev No_jah:

Vad jag vill minnas från dom ctek-laddare jag har det så är stickproppen inte jordad, stickproppen är ju av förvisso typen som passar i jordat uttag men själva jordstiften saknas i stickproppen.

Jag kommer inte ihåg om laddaren har jordstift. Kikade inte så noga när jag satte dit den men bilderna visar ju ganska tydligt att stiftet inte finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Du har ju kollat jordledaren i centralen. Annars är detta vad som skulle kunna hända om man har just bortbrytbar jordledare som man glömt ansluta med båten på land. Av den anledningen så har jag i min båt istället för plåt och bortbrytbar jordledare sett till att alla ingående prylar verkligen är galvaniskt åtskilda mellan elektrisk skyddsjord och batteriminus, så är risken för elekrolytisk korrosion minimal (jo, i VVB skulle det kunna krypa över ström via kylarvattnet). Och givetvis JFB.

 

Men sammanfattningsvis skulle jag låta bli att använda den laddaren....

Den som gjorde iordning elen på båten från grunden var mycket noggrann som jag kan se det med dokumentation mm.

Som vanligt på äldre båtar har det ju passerat några ägare mellan mig och den installationen med diverse "tjuvkopplingar" då på 12V som jag håller på att reda ut. Bland annat så trodde jag att det var två separata batteribankar med varsin brytare, det visade sig när jag skulle starta efter några dagar på en att båda hade sjunkit i spänning när jag skulle byta bank. Någonstans vet inte var så finns en överkoppling mellan dem.

 

Haha nu hamnade jag nästan i träsket för sånt som inte är relevant men det handlade ju om elen ombord i alla fall. 🤣

 

För att komma tillbaka så får jag nog se om jag kan använda en annan laddare.

Redigerad av Tuna_II
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tuna_II:

Jag har kikat på den lösningen också men det ska finnas plats (och det kanske går att få till) mm. Och visst är det relevant det handlar ju om båtel och elsäkerhet. ☺️

Jag kommer inte ihåg om laddaren har jordstift. Kikade inte så noga när jag satte dit den men bilderna visar ju ganska tydligt att stiftet inte finns.

Som jag trodde, om du ohm-mäter mellan skyddsjorden och motorblocket så kan du se vad det blir.

 

I det andra fallet med den elektrolytiska korrosionen så kan du mäta spänningen mellan skyddsjorden och vattnet, d.v.s. propelleraxeln. Jag brukar ha ungefär en halv volt där, ibland mer, ibland mindre. Jag gissar att det beror på vattnets salthalt och hur djupt kopparplattan under den närmaste distributionsstationen ligger nedgrävd, samt avståndet till den.

Det är ju lätt nervöst med den typen av korrosion då jag har drev av aluminiumlegering under vattenytan. Nu tar jag sällan landström, men jag har funderat på att klippa skyddsjorden i till vv-beredaren, men avstod, då riskerna med det översteg nyttan.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...