0123456789 11 Posted May 23, 2023 Hej,är det stor skillnad på yamaha f60 och f70, märkbar skillnad? Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted May 24, 2023 (edited) Vad hade ni valt om ni kunde välja Yamaha f60 eller f70 och varför skulle ni välja så? Edited May 24, 2023 by 0123456789 Share this post Link to post Share on other sites
pseudonym 1,167 Posted May 24, 2023 En luddigt ställd fråga! Vilken båt? Vikt? Maxvikt på motor? Bränsleförbrukning? Maxfart? Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,151 Posted May 24, 2023 16 timmar sedan skrev 0123456789: Hej,är det stor skillnad på yamaha f60 och f70, märkbar skillnad? C:a tio hästkrafter skiljer. Men då gissar jag bara. 1 Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted May 24, 2023 Det är till en ryds 535 dl , undrar om man märker stor skillnad i rapphet och toppfart? Share this post Link to post Share on other sites
Sagitario 11 Posted May 24, 2023 På den ska du ha minst 70hk. Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted May 24, 2023 Man bör välja det högre alternativet om inte ekonomi eller viktbegränsning sätter stopp. 1 Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 426 Posted May 24, 2023 Något man också bör tänka på är vilken motorstyrka båten är klassad för, och om man överstiger den så kan försäkringsbolagen knorra. Och om man tex. titta hos atlantica så verkar 60hk vara max för just Ryds 535 DL. https://www.atlantica.se/rakna-har Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted May 24, 2023 Då får man ringa något annat försäkringsbolag. Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 426 Posted May 24, 2023 9 minuter sedan skrev Jorgen01: Då får man ringa något annat försäkringsbolag. Samma motorstyrka (60hk) gäller ju på Ryds eget datablad: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/157250_original_535DL__485DLI.jpg?1503229954 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted May 24, 2023 Det är inte säkert att alla bolag har samma regler när det bara skiljer 10 hk. Share this post Link to post Share on other sites
M__G 318 Posted May 24, 2023 Håller med tidigare talare. Så stark motor som möjligt såvida inte det finns onödigt starka alternativ men inom ramen för vad tillverkaren säger. Det finns ju såklart en anledning till den gräns tillverkaren angett. Så kolla noga vad som gäller och välj srarkaste. Det är tråkigt åka en båt som inte orkar plana om man när några ombord. Så tänker jag. Share this post Link to post Share on other sites
Alanningen 193 Posted May 25, 2023 Kolla med alandia.se. Jag har min Buster XL med en Mercury 150 ProXS försäkrad där. Min bror har en Buster XL med Evinrude etec 150 HO försäkrad där och vi har aldrig fått en fråga om motorerna. Buster XL har rekommenderad max motorstyrka på 115hk. Gällande val av motor kör jag på ekvationen: Max + moms, precis som staten gör. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,151 Posted May 25, 2023 34 minuter sedan skrev Alanningen: Jag har min Buster XL med en Mercury 150 ProXS försäkrad där. Min bror har en Buster XL med Evinrude etec 150 HO försäkrad där och vi har aldrig fått en fråga om motorerna. Buster XL har rekommenderad max motorstyrka på 115hk. Att få försäkra är en sak. Att få ersättning när något går snett och man har för stor motor är en annan. Bra tips är att dubbelkolla lite närmare. Share this post Link to post Share on other sites
K_Haddock 45 Posted May 25, 2023 1 hour ago, Peter_K said: Att få försäkra är en sak. Att få ersättning när något går snett och man har för stor motor är en annan. Bra tips är att dubbelkolla lite närmare. Har mina båtar försäkrad i Svenska Sjö. Länsförsäkringar ville inte försäkra min Örnvik 610 med Tohatsu 90hk. Svenska Sjö ville försäkra den. Med motorns serienummer och övriga data i försäkringsbrevet. Share this post Link to post Share on other sites
M__G 318 Posted May 25, 2023 1 timme sedan skrev Peter_K: Att få försäkra är en sak. Att få ersättning när något går snett och man har för stor motor är en annan. Bra tips är att dubbelkolla lite närmare. Tror också det är en god ide att undersöka om det påverkar ersättningen om det händer något, även om vissa försäkringsbolag accepterar när försäkringen tecknas. Och sen ska båten säljas en vacker dag. Förmodligen mera lättsåld om effekten ligger inom tillverkarens spann. Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted May 25, 2023 Försäkringen har väl de flesta för att få ersättning vid stöld och brand. Sjöskada är väl inte de primära man försäkrar för. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,151 Posted May 25, 2023 6 minuter sedan skrev Jorgen01: Försäkringen har väl de flesta för att få ersättning vid stöld och brand. Sjöskada är väl inte de primära man försäkrar för. Märkligt resonemang. Det bl a finns en ansvarsdel i försäkringen som är rätt bra att ha om något går snett. Share this post Link to post Share on other sites
Alanningen 193 Posted May 25, 2023 5 hours ago, Peter_K said: Att få försäkra är en sak. Att få ersättning när något går snett och man har för stor motor är en annan. Bra tips är att dubbelkolla lite närmare. Eller bara att konstatera att jag redan fått ersättning. Jag har haft en försäkringsskada under alla år och det var inget problem alls. Den enda frågan jag fick var om jag ville få det uppskattade beloppet utbetalat som helthet eller om jag ville att de skulle driva reparationerna med de 2 företagen som skulle göra jobbet. Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted May 25, 2023 5 timmar sedan skrev Peter_K: Märkligt resonemang. Det bl a finns en ansvarsdel i försäkringen som är rätt bra att ha om något går snett. Jag ber tusen gånger om ursäkt om mitt resonemang inte passade min bäste herre. Men jag tog upp det som man själv kanske inte rår för. Men i och för sig så ett glömt ljus och olåst båt med motorn igång rår man ju för. 😀😉 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,151 Posted May 25, 2023 3 timmar sedan skrev Jorgen01: Jag ber tusen gånger om ursäkt om mitt resonemang inte passade min bäste herre. Men jag tog upp det som man själv kanske inte rår för. Men i och för sig så ett glömt ljus och olåst båt med motorn igång rår man ju för. 😀😉 Hur är det om man halkar och tappar kontroll över sin båt? Eller om förtöjningen släpper och båten driver och skadar andra båtar? Det händer såklart inte dig för du är ju jättebra, men kanske någon annan..? 😊 Share this post Link to post Share on other sites
M__G 318 Posted May 25, 2023 1 timme sedan skrev Peter_K: Hur är det om man halkar och tappar kontroll över sin båt? Eller om förtöjningen släpper och båten driver och skadar andra båtar? Det händer såklart inte dig för du är ju jättebra, men kanske någon annan..? 😊 Eller om man kör på grund? Förlorar kontrollen over båten i mycket hög fart? Akterspeglen spricker av för hög belastning eller skadas i samband med grundstötning och försäkringsbolaget kanske tycker båten varit överbelastad.... Det är frågor jag hade tagit med försäkringsbolaget innan köp av övermotoriserad båt eller innan jag valt att övermotorisera, hur kul det än må vara med mycket motor. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 473 Posted May 25, 2023 Ursäkta, men jag har inte sagt att man inte skall ta upp dessa frågor med försäkringsbolaget. Share this post Link to post Share on other sites
superpin 35 Posted May 26, 2023 För att återgå till just Ryds 535 DL så skulle mitt val vara högsta möjliga effekt i lättast möjliga förpackning. Hade en likadan i familjen, med en femtihästars Yamaha på akterspegeln, tröttaste båt jag kört... Stadig för sin storlek och trygg med höga fribord, men den låg lågt i aktern och man behövde medvind och hemlängtan för att komma upp i planing om man inte var ensam i båten. Share this post Link to post Share on other sites
0123456789 11 Posted May 26, 2023 Om man har en 60 kan man väl byta propeller med annan stigning så att den planar fortare? Väldigt många som har 50 hk på dessa typ av båt har jag sett Share this post Link to post Share on other sites
Busteri 32 Posted May 26, 2023 (edited) Sen finns det trimplan som brukar bidra till att få båten i planing. Tror nischen för F70, är de som förutom märket och "driftsäkerheten" vill ha en lätt 4-takt 70hk utombordare på sin akterspegel, då en motsvarande Suzuki 70hk med 50% mera slagvolym väger cirka 20kg mer. Suzuki 60 har nästan lika låg utväxling som F70 och ett relativt litet växelhus, vilket ger lågt hydrostatiskt motstånd. Så Suzuki kanske kan vara en bra jämförelse mot F60. Dock har Suzuki bara har tre cylindrar. Edited May 26, 2023 by Busteri Share this post Link to post Share on other sites
Freez 121 Posted May 27, 2023 21 timmar sedan skrev 0123456789: Om man har en 60 kan man väl byta propeller med annan stigning så att den planar fortare? Väldigt många som har 50 hk på dessa typ av båt har jag sett Båten är inte speciellt tung så jag bedömer att 60 hk kommer funka alldeles utmärkt. Share this post Link to post Share on other sites