Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
HasseTT

Monark 670 - toppfart?

Rekommendera Poster

Är det nån som vet vad en monark 670 -74 (gamla skrovet) ska ha för toppfart? Är det möjligt att få den planande? Min gör ca 16-18knop, halvplanandes...Funderar på motorbyte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappt lönt att ställa frågan när du inte säger vad du har för motor mm.. Återkom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en frisk B20 i med en enkel Solex förgasare. Förmodligen lite för stor propeller då den bara varvar 4400 som mest.(16-18 knop) Dock är jag inne på att byta maskin, en rejäl diesel av modernt snitt vore kul. Frågan är om man skulle få upp max och marsch-fart eller om den skulle fortsätta halvplana i ca 20 knop för att skrovet sätter stopp? Att byta till en nyare motor är ju inte gratis så man vill ju veta att det är värt det, speciellt då det sitter en fin utbytesmotor i nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Funderar du på ett såpass kostsamt byte e de nog bättre å byta båt istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt i en v8 i min monark då ligger jag och marchar 22 knop med god bränsle ekonomi ,gick själv i tankar att sätta i en dieselmotor men det skulle bli dyrt .Jag köpte en aq 271c med 290drev för 38000kr vilket är halva prist mot en diesel ad31p med drev och det får man mycket bensin för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, ska man byta till en båt med modern diesel-maskin springer det upp enormt i pris. Trivs med båten och ska ha den kvar. Dock låter ju en liten 8a som ett kul alternativ. Det är ju som sagt ca halva priset... Hur mycket soppa går det åt vid lugn körning nu när du har V8 i monarken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag bytte motor hadde jag en aq 140 b21 då drog den 1,5 liter distansen fullastad på våren i 18knop och på hösten 15 .Nu ligger jag i 22 knop oavsett hur mycket jag lastar den och det bästa är att den går upp i plan hur lätt som helst.Den drar 1,7 liter med 275hk istället 1,5 med 126hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att din båt ligger så långt bort, hade vart trevligt att se(å höra) v8 installationen! Tror du har ett mer v-format skrov, frågan är hur min båt skulle bete sig med stor motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nisse

nej den ska inte plana för det är inte ett planande skrov. ett halvplanande skrov går inte att få planande !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det beror på vad du har för motor. Toppar din båt ca 16 - 18 knop har du

nog någon av de starkare motorerna. Att få båt med gamla skrovet att plana

är nog svårt. Själv har jag en 77:a med 115 hk och den toppar max 14 knop

men beror också på antal prsoner ombord.  M.V.H  ArkenGoran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just köpt en Monark 670 -74. Den har AQ115 med VP100B-drev. Den toppar 18,5 knop vid knappt 4500rpm med 3 vuxna ombord och ca 100l i tanken.

/Bogus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...