Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Såååå otroligt gött att segla, så här på våren.

Rekommendera Poster

Gör mig en flerdagarstur i  Värmlands norra skärgård mellan Skoghall och Kristinehamn.

 

Natthamn blir vid Timmeröarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

vi fick oss en fin tur mellan Hunnebo o Skagen i torsdags, håller med bästa segel tiderna

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Skåne är det sommar :D Trist att vi inte har någon vettig skärgård att tala om. Vi har fått segla omkring lite planlöst på Kattegatt istället, men visst har vi fått härliga dagar de senaste veckorna!

 

Idag regnar det, men ser ut att klarna upp fint lagom till tisdagsseglingarna om några timmar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långön mellan Karlstad och Kristinehamn.

Tyst, rofyllt och stilla....

 

Gick faktiskt att sova länge.

IMG_20230523_220704.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Långön mellan Karlstad och Kristinehamn.

Tyst, rofyllt och stilla....

 

Gick faktiskt att sova länge.

 

Ser härligt ut! Vår segling igår blev en mardröm, trots bra start så tappade vi snabbt fart och regnet som skulle sluta vid 18 fortsatte till midnatt. Efter knappt två sjömil och en spinnaker som snarare kändes som en disktrasa gav vi upp tog ner seglen och körde med motorn tillbaka. 

 

Trots regnkläder i urtvättad galon kunde var vi blöta in på skinnet och min fina trotjänare Samsung S10 verkar ha dött för alltid - det gick att hälla vatten ur simkortshållaren som trots IP67-klassning inte verkar ha någon gummitätning. - Glädjande nog verkar skruvdragaren jag tappade i vattnet förra veckan fungera som vanligt igen!

 

 

Aja, idag skiner solen åter över Skåne så snart är seglen torra så vi kan ta nya tag till helgen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

 

Ser härligt ut! Vår segling igår blev en mardröm, trots bra start så tappade vi snabbt fart och regnet som skulle sluta vid 18 fortsatte till midnatt. Efter knappt två sjömil och en spinnaker som snarare kändes som en disktrasa gav vi upp tog ner seglen och körde med motorn tillbaka. 

 

Trots regnkläder i urtvättad galon kunde var vi blöta in på skinnet och min fina trotjänare Samsung S10 verkar ha dött för alltid - det gick att hälla vatten ur simkortshållaren som trots IP67-klassning inte verkar ha någon gummitätning. - Glädjande nog verkar skruvdragaren jag tappade i vattnet förra veckan fungera som vanligt igen!

 

 

Aja, idag skiner solen åter över Skåne så snart är seglen torra så vi kan ta nya tag till helgen..

Var du tvungen att ha mobilen ute i regnet? Kanske sjökorten i den? Då kanske du har lärt dig den hårda vägen att en riktig plotter är mer lämplig.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dava:

min fina trotjänare Samsung S10 verkar ha dött för alltid - det gick att hälla vatten ur simkortshållaren som trots IP67-klassning inte verkar ha någon gummitätning.

Jag tror iofs att tätningen ska vara inne i simkortshållaren, dvs simkortet och hållaren ska kunna vara blöta utan att det läcker vidare in. Men här verkar nåt ha gått snett.

Föregångaren, S8, som jag själv haft, vet jag har funkat fint efter en halvtimme på flera meters djup i saltvatten. Är det kanske IPx8 (som S8 har) som gör skillnaden där? IPx7 är ändå ett snäpp lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ööööh... Lägg mobilerna inne i kajutan och njut av naturen.

 

Du har väl papperssjökort och passare?

 

IMG_20230524_132648.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött att inte några fler kommit på att vara ute i skärgården så här års.

IMG_20230524_203908.jpg

IMG_20230524_210122.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Ööööh... Lägg mobilerna inne i kajutan och njut av naturen.

 

Du har väl papperssjökort och passare?

 

 

Papperssjökort görs sig väl inget bra i regn dom heller.

Jag har laminerat mina båtsportskort, dom fungerar i alla väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina ligger i garderoben.

 

Två plottrar och så blir det uppdatering av Eniro till Skippo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan vattnen här så bra att jag inte behöver några kort alls. Mobilen har bara varit logg. Efter en stund la jag den under tak, den fungerade fortfarande en halvtimme efter seglingen. Det var i fickan på jackan den la av..

 

Det hemska är att det är massa vatten kvar under glaset till kamerorna - vattentätheten verkar göra att vattnet inte kommer ut heller 😕

 

Trodde nog helt allvarligt att den skulle klara fukt betydligt bättre... Aja, tillbaka till min Nokia 8000 4G - frun säger att jag har blivit en helt ny människa..

https://www.nokia.com/phones/sv_se/nokia-8000-4g

 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte alls avig till att navigera med mobilen... Som nåt slags komplement till plottern.

Båda har dessutom Hydrographica.

 

- Jag tänkt mest på glanande, spelande, skitsnack i mobilen.

Verkligen överallt. T o m när folk vandrar efter klippor och stigar på öar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...