Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
No_jah

Plotter/ekolod som kan dela skärm/fjärrstyras från Anroidenhet

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter Plotter/ekolod i storleken 7-9" som kan spegla skärmbild till och fjärrstyras från Androidehet över wifi, den ska också gärna kunna styras både med knappar och via touchskärm.

Tanken är att enheten ska vara monterad vid styrplatsen i hytten på min Ryds 510MC, och sen ska kopplad surfplatt kunna användas på för eller akterdäck framförallt vid fiske för att se framförallt ekolod.

 

Det är ju många plotter/ekolod som har inbyggt wifi att uppgradera mjukvara och överföra rutter mm. men långt från alla som har denna funktionaliteten, så därför vore det trevligt att få hjälp med att få reda på vilka enheter man leta efter. 

Så som i denna videon:

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Raymarine Axiom klarar det. En kombo med 9-tumsskärm och högupplöst givare (RV-100 t ex) kostar runt 18-19 tusen just nu i svenska butiker. Går kanske att hitta aningen billigare i Tyskland eller så, men inte säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det förresten enheter som kan visa olika saker på huvudenheten och och den wifi-anslutna surfplattan.

Allså att huvudenheten visar tex. kartbild på hela skärmen, och suftplattan visar tex. ekolodskärmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Axiom, den kan styras via en app och visa vad plottern visar på telefonen.
Mig veterligen kan man inte visa olika saker på plottern och telefonen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt flera Garmin GPSMAP plotters som har stöd för Activecaptain. Den finns både för Adroid och Ios. Med deras funktion Helm can man spegla samma skärm som syns på plottern och styra via Wifi. Jag har använt det några gånger för att kolla ekolodet på en Ipad när jag fiskar. Den är inte jättesnabb men det kan har förbättrats på den senare Garmin-modellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar man kunna spegla skärmen till flera enheter samtidigt, eller är det en enhet i taget som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev No_jah:

Brukar man kunna spegla skärmen till flera enheter samtidigt, eller är det en enhet i taget som gäller?

Än då länge har jag bara testat med en enhet i taget men jag kan prova ikväll. Garmin tillåter i alla fall att fler telefoner/paddor är kopplade till plotterns Wifi samtidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fastnat liter för Garmin Echomap 92sv, bland annat för att den har docka för enkelt koppla i och ur enheten istället för att fippla med kablarna när man kommer till eller lämnar båten.

Dock kan jag inte hitta om skärmspegling fungera med den, någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-22 vid 16:32 skrev No_jah:

Allså att huvudenheten visar tex. kartbild på hela skärmen, och suftplattan visar tex. ekolodskärmar. 

Det hade ju faktiskt varit en strålande funktion. Har själv en 7-tummare och att dela den i halvor gör ju varje halva mer eller mindre oanvändbar, att då istället kunna visa sjökortet på själva plottern och ekolodet på en platta som man monterar bredvid hade varit perfekt. Men jag gissar att detta inte går, de vill väl att man i så fall ska köpa en plotter till och ha bredvid 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev No_jah:

Jag har fastnat liter för Garmin Echomap 92sv, bland annat för att den har docka för enkelt koppla i och ur enheten istället för att fippla med kablarna när man kommer till eller lämnar båten.

Dock kan jag inte hitta om skärmspegling fungera med den, någon som vet?

Har för mig jag läste på Garmins hemsida att endast GPSMAP-enheter kan spegla skärmen. Har en Echomap 122 (något) som inte kan spegla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Har för mig jag läste på Garmins hemsida att endast GPSMAP-enheter kan spegla skärmen. Har en Echomap 122 (något) som inte kan spegla.

Det lär ju vara 12-tumsvarianten av 92sv du har, så då går ju den bort , det var ju tråkigt.

Då lutar det nog år Lowrance Elite FS 9 som ligger i samma prisklass som Garmin Echomap 92sv, det är ju bara trist att det inte finns docka till Lorwance.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är spegling av skärmen precis det som det låter som, alltså en *identisk* spegelkopia av plotterskärmen på plattan. Man kan även tala om för plottern huruvida plattan ska få behörighet att ge kommandon. Så fungerar min Garmin-plotter i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ABC:

Dessutom är spegling av skärmen precis det som det låter som, alltså en *identisk* spegelkopia av plotterskärmen på plattan. Man kan även tala om för plottern huruvida plattan ska få behörighet att ge kommandon. Så fungerar min Garmin-plotter i alla fall.

Du menar som jag skrev i första inlägget, att man kan spegla skärmen och fjärrstyra enheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Så fungerar i alla fall min Garmin-plotter 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-09 vid 15:28 skrev anuba:

Än då länge har jag bara testat med en enhet i taget men jag kan prova ikväll. Garmin tillåter i alla fall att fler telefoner/paddor är kopplade till plotterns Wifi samtidigt. 

Jag ställde frågan på Lowrance hemsida, och efter ca. 20 min fick jag svar från Navico.

Tyvärr går det bara att spegla skärmen till en enhet åt gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev No_jah:

Jag ställde frågan på Lowrance hemsida, och efter ca. 20 min fick jag svar från Navico.

Tyvärr går det bara att spegla skärmen till en enhet åt gången.

Sorry att jag missade att kolla det här. Det gick utmärkt att spegla en Garmin Gpsmap mot två Apple-prylar. 
En iPhone och en iPad kan spegla en GPSmap 922xs. 
 

IMG_3615.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-08 vid 21:13 skrev anuba:

Sorry att jag missade att kolla det här. Det gick utmärkt att spegla en Garmin Gpsmap mot två Apple-prylar. 
En iPhone och en iPad kan spegla en GPSmap 922xs. 
 

IMG_3615.jpeg

Ok, där ser man.

Tråkigt att det spegling/fjärrstyrning inte alls fungerar på ECHOMAP-enheterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev No_jah:

Ok, där ser man.

Tråkigt att det spegling/fjärrstyrning inte alls fungerar på ECHOMAP-enheterna. 

Under lång tid så skiljde Garmin på Echomap och Gpsmap. Den tidigare har bättre stöd för olika ekolodssensorer medans den senare har bättre connectivitet med Wifi och Ethernet-kontakt. 
Jag trodde dock att den här gränsen hade suddats ut när Echomap plus kom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev anuba:

Under lång tid så skiljde Garmin på Echomap och Gpsmap. Den tidigare har bättre stöd för olika ekolodssensorer medans den senare har bättre connectivitet med Wifi och Ethernet-kontakt. 
Jag trodde dock att den här gränsen hade suddats ut när Echomap plus kom. 

Det var någon som skrev i denna tråd att Echomap inte har stöd för spegling, så jag vet ju inte hur det faktiskt ligger till. 

Jag ska försöka kolla med Garmins support ang. detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick faktisk tag tag på Garminsupporten via deras chat.

 

Där ställde jag frågan:

"Jag undrar om ECHOMAP-serien har stöd för skärmspeglig över wifi till surfplatta / mobiltelefon på samma vis som GPSMAP-serien?"

 

Och då fick jag svaret:

"Denna har dessvärre inte det som kallas för "Helm" funktionen, alltså att kunna spegla sin skärm till en surfplatta eller telefon... Det är i dagsläget bara GPSMAP som kan göra detta"

 

Sen frågade jag:

"Ok, då vet jag. Vet du om det är något som kommer i kommande mjukvaruuppdatering? För jag antar at det inte handlar om någon hårdvarubegränsning?"

 

Och fick till svar:

"Tyvärr, det är inte någonting som jag har möjlighet att svara på eller har någon information om."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...