Jump to content
Tuesday 30 May 2023
No_jah

Plotter/ekolod som kan dela skärm/fjärrstyras från Anroidenhet

Recommended Posts

Jag är på jakt efter Plotter/ekolod i storleken 7-9" som kan spegla skärmbild till och fjärrstyras från Androidehet över wifi, den ska också gärna kunna styras både med knappar och via touchskärm.

Tanken är att enheten ska vara monterad vid styrplatsen i hytten på min Ryds 510MC, och sen ska kopplad surfplatt kunna användas på för eller akterdäck framförallt vid fiske för att se framförallt ekolod.

Det är ju många plotter/ekolod som har inbyggt wifi att uppgradera mjukvara och överföra rutter mm. men långt från alla som har denna funktionaliteten, så därför vore det trevligt att få hjälp med att få reda på vilka enheter man leta efter. 

Så som i denna videon:

Jag vet att Raymarine Axiom klarar det. En kombo med 9-tumsskärm och högupplöst givare (RV-100 t ex) kostar runt 18-19 tusen just nu i svenska butiker. Går kanske att hitta aningen billigare i Tyskland eller så, men inte säkert.

Finns det förresten enheter som kan visa olika saker på huvudenheten och och den wifi-anslutna surfplattan.

Allså att huvudenheten visar tex. kartbild på hela skärmen, och suftplattan visar tex. ekolodskärmar. 

Jag har en Axiom, den kan styras via en app och visa vad plottern visar på telefonen.
Mig veterligen kan man inte visa olika saker på plottern och telefonen.

Jag har använt flera Garmin GPSMAP plotters som har stöd för Activecaptain. Den finns både för Adroid och Ios. Med deras funktion Helm can man spegla samma skärm som syns på plottern och styra via Wifi. Jag har använt det några gånger för att kolla ekolodet på en Ipad när jag fiskar. Den är inte jättesnabb men det kan har förbättrats på den senare Garmin-modellerna.