Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Boat10

Kylning/thermostat

Rekommendera Poster

Hejsan. 

 

Köpte mig en båt tillhörande en Mariner 25 hp 2-takt från 1997. Hade problem med kylningen, men bytte impeller samt blåste kanalerna rena, och fick igång kylningen. Däremot så är skvallerstrålen ojämn. I ca 10 sek ojämnt flöde och sedan en stark stråle i ca 10 sek, och så fortsätter det. Däremot vid högre fart/varning så blir strålen bättre. I övrigt går den inte varm plus går fint. 

 

Jag undrar om det faktiskt sitter en thermostat på den? Det borde ju förklara den ojämna strålen! Så fungerar väl termostaten, att den skickar ut vattnet när det blir varmare i motorn? Har letat efter information, men hittar ingenting. Vill heller inte skruva och leta efter den för mycket för att eventuellt förstöra packningar osv.

 

Tack på förhand 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstråle har du alltid oavsett termostaten har öppnat eller inte. Termostaten öppnar så att du kyler blocket, när de är varmt. Sen om någon har skruvat bort den det är en annan historia. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Verkar sitta en termostat. När den öppnar blir det ett större tryck då, som gör att skvallerstrålen blir starkare? Och svagare strålen när värmen minskar osv. Eller ska det normalt sett vara ett konstant fint flöde hela tiden? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten öppnar för att den kyla toppblocket. Strålen borde inte bli starkare. Men det du kan göra är att koka den och se att den öppnar eller inte har fastnat i öppet läge.
 

Strålen blir såklart starkare när varvtalet ökar. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen samma motor som i vår klubbåt (Yamaha 20/25) tvåtakt.

Sök på nätet du hittar en manual helt säkert.

Vår har ett termostat, som jag tagit ur - nu fungerar den som den ska. Vi kör utan termostat.

Termostatet har dock inte med skvallerstrålen att göra. 

Rensa hålet för skvallerstrålen. Kanske även en slang innanför kåpan.

Om det inte hjälper kan kylkanaler vara igensatta eller igenkalkade. Prova med avkalkningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Blir att beställa ny termostat med tillhörande packningar, och testar att blåsa rent igen. Återkommer efter montering och test 👍😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att köra utan termostat.

Du kan även värma vatten i en kastrull med termostaten i för att se om den öppnar.

Vårt termostat var kladdigt och lite igensatt, så jag rengjorde. Men hjälpe ej, så vi kör utan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Visst sitter termostaten bakom denna (där skvallerröret börjar): 20230522_175219.thumb.jpg.53da7b22b4641f60c85a054b70e8cec2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla fram en manual - finns säkert.

Annars bara skruva av och kolla. Var försiktig så kan du nog återanvända packningen - det gjorde jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motor är en 1997 och därmed INTE samma som Yamaha.

 

Beteendet är normalt och visar att termostaten funkar. Många Merc har strålen kopplad efter termostaten så att strålen kommer först efter att denna öppnar och pulserar därefter i takt med att termostaten jobbar.

 

Kör inte utan termostat!

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...