Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrMe

Penta AQAD40b - Går inte att stänga av

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fick ett nytt och lite oväntat fel på en av mina AQAD40b i helgen. Den går inte att stänga av med nyckel utan jag får öppna motorluckan och strypa den på pumpen. Inte världens värsta problem men ändå irriterande. Felet är inte konstant:

- Ibland funkar det perfekt

- Ibland funkar det om man vrider nyckeln fram och tillbaka flera gånger mellan de två vänstra lägena

- Ibland funkar det inte alls

 

Känslan är att det funkar möjligen som sämst när motorn är varm men svårt att vara helt säker.

 

Ännu så länge har jag:

- Uteslutit tändningslåset genom att växla tändningslås mellan mina två maskiner och felet stannade kvar på styrbord

- Ersatt kabelskon som går mot magnetstoppet på pumpen (lila kabel)

 

Problemet är INTE löst......

Kvar att göra?

- Kolla kontakten i kabelstammen (runda kontakten som kommer från instrumentpanelen

 

Sedan då? Kan jag felsöka stoppmagneten på något sätt? Kan jag till exempel lägga 12V på kontakten till stoppmagneten och se om maskinen stannar? Finns det andra mer eller mindre vanliga fel?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Det var inget supertryck på just den här tråden men kan ändå passa på att meddela att det var dålig kontakt i kabelstammen mot elboxen på motorn som var boven i just det här dramat 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag tänt att föreslå om jag hunnit det…😃

 

Det kan även bli andra konstiga fel med larm i panelen, 0 oljetryck. Ingen laddning, etc, etc… 

Säkra den där jä_la multikontakten med buntband!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...