Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nevink

Hur låser jag propelleraxeln

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en fast propeller, ca 80 cm i diameter. Propelleraxeln är ca 3 m lång och i 60mm rostfritt stål. 

Backslaget är ett Twindisc mg-506 

Motorn en Valmet 611 - 125 hk. 

 

Jag måste finna ett sätt att låsa axeln på, då det enligt Trans Auto (som är återförsäljare för Twin Disc) ej rekommenderas att låta den snurra fritt. Jag måste i princip starta upp motorn var 4e timme isåfall för att smörja och kyla backslaget. Jag har märkt att det blir varmt under segling men inte så varmt att man ej kan lägga handen på det. 

 

Har ni något tips på hur jag bäst och billigast låser axeln? 

 

Funderade på Brunton's Autolock. En bromsskiva som sätts på axeln. Tyvärr så finns denna ej till min storlek på propeller. 

 

Tack på förhand för era ideer!

 

20230521_095358.jpg

20230404_132642.jpg

20230404_132637.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att bara lägga i backen? Så gör svågern på sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev excel319:

Går det inte att bara lägga i backen? Så gör svågern på sin båt.

Hej,

Nej det går inte vad jag förstår. Det är ett hydrauliskt backslag som behöver oljetryck för att hålla sig i back eller framåt-läge. Så fort jag stänger av motorn är den i neutral. 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara ganska lätt att bygga en egen broms. Man kan trä på en klämkoppling på axeln, och anpassa en bromsskiva till en mindre bil till kopplingen. Bromsen kan man göra som en tving som pressar bromsbelägg mot skivan. Vill man kunna fjärrmanövrera kan man montera en huvudcylinder vid manöverplatsen och använda ett mindre bromsok till en bil. Jag vet inte hur mycket kraft det blir på axeln vid segling, men blir det så mycket att axeln böjs, får man ha två bromsok, ett på var sida om axeln. Oken skulle man kunna montera på bottenstocken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev nevink:

Hej,

Nej det går inte vad jag förstår. Det är ett hydrauliskt backslag som behöver oljetryck för att hålla sig i back eller framåt-läge. Så fort jag stänger av motorn är den i neutral. 

Mvh

Attans också. Där försvann den enkla varianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Rollen said:

Det skulle vara ganska lätt att bygga en egen broms. Man kan trä på en klämkoppling på axeln, och anpassa en bromsskiva till en mindre bil till kopplingen. Bromsen kan man göra som en tving som pressar bromsbelägg mot skivan. Vill man kunna fjärrmanövrera kan man montera en huvudcylinder vid manöverplatsen och använda ett mindre bromsok till en bil. Jag vet inte hur mycket kraft det blir på axeln vid segling, men blir det så mycket att axeln böjs, får man ha två bromsok, ett på var sida om axeln. Oken skulle man kunna montera på bottenstocken

Kanske även kan leta bland bromsar till MC. Kanske finns smidigare skivor och ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig t.o.m. något i bromsväg (skivbroms) avsedd för cykel, men annars i samma banor som övriga inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hu mycket kraft blir det egentligen i rotationen under segling?

 

Skulle det rentav fungera med en broms konstruerad likt en fälgbroms på en cykel, med ett par träbitar som klämmer åt direkt mot axeln?

 

Alltså denna typ av broms:

image.thumb.png.5ec254b9016e66f027beb90fd79fc6af.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, No_jah said:

Hu mycket kraft blir det egentligen i rotationen under segling?

 

Skulle det rentav fungera med en broms konstruerad likt en fälgbroms på en cykel, med ett par träbitar som klämmer åt direkt mot axeln?

 

Alltså denna typ av broms:

image.thumb.png.5ec254b9016e66f027beb90fd79fc6af.png

Tveksamt om den räcker på en så pass stor propeller. Men jag vet inte. I så fall vill man få fästet som de roterar runt väldigt styvt.

 

Bromsarna är i och för sig till för att stoppa en fullvuxen cyklist, men sitter då långt ut på hjulet från navet sett och har en mycket längre hävarm än 60mm propelleraxel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte göra det så värst komplicerat. Borra ett litet hål och gänga det så man kan skruva i en skruv som sticker ut några centimeter från axeln, men kan rotera fritt hela varvet runt i normalläget. Montera sen en infällbar stoppkloss som kan manövreras med linor eller vajer från annan plats. När klossen är infälld kommer skruven slå emot och stoppa axeln. När klossen fälls bort kan axeln rotera fritt igen. Materialkostnad i storleksordningen några hundra. Tidsåtgång nån timme eller två.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, raol said:

Man behöver inte göra det så värst komplicerat. Borra ett litet hål och gänga det så man kan skruva i en skruv som sticker ut några centimeter från axeln, men kan rotera fritt hela varvet runt i normalläget. Montera sen en infällbar stoppkloss som kan manövreras med linor eller vajer från annan plats. När klossen är infälld kommer skruven slå emot och stoppa axeln. När klossen fälls bort kan axeln rotera fritt igen. Materialkostnad i storleksordningen några hundra. Tidsåtgång nån timme eller två.

Hehe, tänk vad lätt man halkar in på en tankebana. Tur att någon tänker utanför boxen :-).

 

En variant på ovanstående kan vara någon typ av svep som man sätter runt axeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

Man behöver inte göra det så värst komplicerat. Borra ett litet hål och gänga det så man kan skruva i en skruv som sticker ut några centimeter från axeln, men kan rotera fritt hela varvet runt i normalläget. Montera sen en infällbar stoppkloss som kan manövreras med linor eller vajer från annan plats. När klossen är infälld kommer skruven slå emot och stoppa axeln. När klossen fälls bort kan axeln rotera fritt igen. Materialkostnad i storleksordningen några hundra. Tidsåtgång nån timme eller två.

 

Det där är nog ett effektivt sätt att stoppa axeln från att rotera däremot är det kanske inte så värst kul om "bromsen av någon anledning skulle läggas i när man kör med motorn, då kommer ju garanterat något gå sönder.

Därför tror jag det är bättre med någon form av friktionsbroms.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev No_jah:

Det där är nog ett effektivt sätt att stoppa axeln från att rotera däremot är det kanske inte så värst kul om "bromsen av någon anledning skulle läggas i när man kör med motorn, då kommer ju garanterat något gå sönder.

Därför tror jag det är bättre med någon form av friktionsbroms.

Så som jag föreställer mig det skulle stoppklossen hållas på plats mot gravitation och/eller fjäder, så att den fälls bort om nåt går av. Om den aktiveras när motorn är igång händer inget mer än att stoppklossen går av.


En friktionsbroms som ligger på kan lätt starta en brand!

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...ursäkta, har jag missat någonting?

Vad händer då fram- eller backväxel ligger i med motorn avstängd?

Jag vet att farsan alltid lade i växel när det skulle seglas för att spara på backslaget. Men det kanske inte gäller modernare backslag.

Eller är det så att det funkar bara med rent mekaniska backslag, och inte med hydrauliska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

...ursäkta, har jag missat någonting?

Vad händer då fram- eller backväxel ligger i med motorn avstängd?

Jag vet att farsan alltid lade i växel när det skulle seglas för att spara på backslaget. Men det kanske inte gäller modernare backslag.

Eller är det så att det funkar bara med rent mekaniska backslag, och inte med hydrauliska?

Ja, du har missat inlägg två och tre 🥴

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Technodrive tmc 40 är inte det samma som Twindisc,lite osäker, men när jag hade fast propeller var det inga problem att stoppa propellern genom att lägga i backen.Har du provat för som du säger den får inte rotera .Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör andra? 
Eller det är väl därför frågan ställs här.

Men om nu vissa backslag inte tål att propellern roterar utan att motorn är igång, så borde det ju finnas en färdig lösning, kan man ju få tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ska fungera på hydrauliska som jag påpekat,därför undrar jag om TS provat.Det verkar väldigt konstigt om propellern skulle klar trycka olja genom pumpen.Det ska inte rotera, samma orsak varför du inte ska bogsera en bil med automatlåda långt. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Det ska fungera på hydrauliska som jag påpekat,därför undrar jag om TS provat.Det verkar väldigt konstigt om propellern skulle klar trycka olja genom pumpen.Det ska inte rotera, samma orsak varför du inte ska bogsera en bil med automatlåda långt. Ronnie

Enligt manualen, som är på engelska och jag kan ha missat något, så sitter det en pump i backslaget och den drivs av motorn och vid drift trycker den ihop lamellerna och det blir drivning på propelleraxeln. Samma både fram och back. Inget tryck ingen rotation eller broms och då måste motorn startas med några timmars mellanrum för smörjning och kylning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

excel319 Du har rätt hittade samma manual,Finns endast pump som drivs av motorn.Måste vara separat låsning på propelleraxel.Jag hade tyvärr fel.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-21 vid 17:01 skrev Rollen:

Det skulle vara ganska lätt att bygga en egen broms. Man kan trä på en klämkoppling på axeln, och anpassa en bromsskiva till en mindre bil till kopplingen. Bromsen kan man göra som en tving som pressar bromsbelägg mot skivan. Vill man kunna fjärrmanövrera kan man montera en huvudcylinder vid manöverplatsen och använda ett mindre bromsok till en bil. Jag vet inte hur mycket kraft det blir på axeln vid segling, men blir det så mycket att axeln böjs, får man ha två bromsok, ett på var sida om axeln. Oken skulle man kunna montera på bottenstocken

Tycker iden är bra,men varför inte använda bromsok med elektrisk handbroms.Kopplat till tändningen startar du motorn,släpper bromsen,stänger du av bromsar det.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och stort tack för era idéer. Väldigt bra tips. Har haft fullt upp med andra projekt ombord så hann ej följa upp detta. Nu börjar det dock närma sig sjösättning. 

 

De flesta varianter jag funnit på nätet innebär att man trär något på axeln. Samt manuella eller hydrauliska. De hydrauliska bygger på att en bromsskiva sätts mellan två flänsar, på axeln. Bromsoket bultas intill och styrs av oljetryck från backslaget. Så fort motorn startas och trycket ökar, lättar bromsen automatiskt. 

https://bruntonspropellers.com/autolock/

 

De manuella varianterna, likt ShaftLok, har ett hjul med ett spår urfräst i ytterkanten. En sprint med en form som passar i det urfrästa jacket på hjulet bromsar axeln. Se bilden för tydligare beskrivning. Denna varianten kan ej låsas då propelleraxeln snurrar. Den kan även släppa ifall trycket över propellern blir för stort. Kanske detta går att justera bort genom att spänna en justerskruv. När jag talade med företaget härom dagen över telefon så sa han dock att det kan hända att bromsen släpper när det är riktigt tufft läge. Han rekommenderade att i sådana fall så kanske jag ändå vill ha motorn igång. Vilket inte är en dum ide men inget jag har någon större lust att vara tvungen till för att inte riskera skada till backslaget genom att propeller snurrar febrilt.

 

För att montera enheten måste 6 hål bollas och gängas i axeln. Inte helt säker på diametern. För att låsa upp enheten lägger man helt enkelt i växeln framåt. Kraften från motorn öppnar låset. 

Texten i ena bilden kommer från Boatowners mechanical and electrical manual av Nigel Calder.  

 

Jag har fått en offert på ungefär 30000 kr från ShaftLok. För en Shaft Lok Mod III easy lock High Torque. 

 

Jag anser att den hydrauliska varianten verkar väldigt smidig och effektiv. Dock kan ett läckage av olja få katastrofala konsekvenser. Den hade nog gått att bygga ihop av delar själv ifall man vore väldigt tekniskt kunnig. 

 

Den manuella varianten oroar mig lite då man måste lås upp den genom att lägga motorn i växel. Jag tänker att det kanske skapar slitage i längden på drivlinan. Väldigt skönt dock att inte behöva oroa sig över att bromsen skall vara ansatt och något skadas ifall växeln läggs i. 

 

Vad anser ni om alternativen?

 

Jag bifogar några bilder på min propelleraxel. Jag har aldrig rubbat den tidigare. Vet ni hur jag skall gåt tillväga? Kräver en axel som denna noggrann inpassning då den återmonteras? 

 

Tacksam för era synpunkter!

3A. Rotation_Instructions_DWG_5292017_12_2_2021.jpeg

5A. Patent_Drawing_May_2022.jpeg

20230530_182835.jpg

20230530_182841.jpg

20230530_182849.jpg

20230530_184701.jpg

20230530_184716.jpg

20230530_184729.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, en lösning för 30 papp, eller en lösning jag skulle kunna snickra ihop själv för några hundringar. Vet inte vad jag ska säga...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Ja du, en lösning för 30 papp, eller en lösning jag skulle kunna snickra ihop själv för några hundringar. Vet inte vad jag ska säga...

 

Hej Raol,

 

Du har rätt, jag glömde att kommentera ditt alternativ. Det är väldigt intressant också. 

 

Jag tror att kraften som skapas då propellern börjar rotera är väldigt stor. Skruven skulle behöva vara väldigt grov. Jag har lite svårt att bedöma hur stor. Kanske M12? 

Hur djupt skulle jag behöva gänga i axeln för att den skulle sitta säkert? 2 cm?

Försvagar detta axeln nämnvärt? 

Du nämner att man kunde låta stoppklossen verka mot gravitationen. Så att om man stannar till exempel och trycket från propellern ej längre pressar bulten emot klossen, så faller den ur? Eller hur menar du?

 

Mvh Johan

 

20230530_192934.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade att mekanismen för att låsa ska motverkas av gravitationen, dvs man spänner med en vajer eller lina, men åt andra hållet räcker det med tyngden för att dra ut den. Typ så.


Det går att räkna baklänges på hur mycket kraft det kan bli vid axeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag menade att mekanismen för att låsa ska motverkas av gravitationen, dvs man spänner med en vajer eller lina, men åt andra hållet räcker det med tyngden för att dra ut den. Typ så.


Det går att räkna baklänges på hur mycket kraft det kan bli vid axeln.

 

Hej Raol,

 

Jag gjorde en grovt generaliserad skiss på ett alternativ. En vajer som går till ett handtag någonstans. Är det ungefär såhär du menar? 

 

Ja okej jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att räkna ut det i nuläget. Kanske någon annan kan vara behjälplig? 80 cm i diameter, 3-bladig (se bild). Skutan är 13,4 meter i vattenlinjen. 

20230528_181808.thumb.jpg.427694a313dae03784055c24894d6a2e.jpg20230530_212520.thumb.jpg.cc0235e75786ed6834142c8365199aa4.jpg20230530_212502.thumb.jpg.5f5bae86169cd542cf506cd5c820b510.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag oerfaren på området.

 

Men varför helt enkelt inte strypa oljeflödet till eller från backslaget, när motorn inte går som tydligen är hydrauliskt, med en kraftig ventil?

Då blir det stopp på propellern.

 

Så behövs nån slags reglering av ventilen, när motorn / tändningen är igång.

 

 

Angående långa vajrar för att styra det ena eller andra.

Bowden i all ära, med till kraftigare doningar, typ på ånglok, användes oljesmorda kopparrör som ytterhölje till grövre vajrar.

En pålödd patronhylsa i övre änden funkar som oljepåfyllare.

Har haft så till tillluftspjäll i huset, på tilluftskanalen från stenfoten, genom krypgrunden.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...