Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Sanguiness

Förtöjning vid utsatt läge ytterskärgården

Rekommendera Poster

Hej, på mitt landställe har vi en gemensam brygga via samfällighet. Jag och min syster har precis köpt en 7 meters båt samt 8 meters båt och får nu inte plats. Vi brukar turas om att ha båten enligt placering 1. Och sen har en båten längs med bryggan vid det utsatta läget. Vid sämre väder brukar jag bli tvungen att flytta båten till temporär plats. 
 

Vad tror ni om att placera en boj enligt placering två och rikta fören mot vågor och aktern mot bryggan? Båtarna är baktunga pga inombordare och väger 2-5 ton. Och det vore bra om platsen fungerar för båda. 
 

Kan annars förtöjningspön vara ett alternativ?


andra alternativ?
 


 


 

 

A17DBB39-3C16-40D1-BD4C-E9FE9D546CA0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror något överdimensionerade förtöjningsspön, kan vara bra under förutsättning att bryggan klarar av krafterna.

 

Nackdelen med förtöjningsspön däremot, kan vara att kapellet är i vägen och att förtöjningsspöna eventuellt är stöldbegärliga.

 

Men fördelen är att underhållet/inspektion är enklare, istället för bojsten och att grannen med bryggan längst ut, fortfarande har gott om manuöverutrymme, samt att växelhuset inte riskerar att slå emot bryggan, enligt placering 2.

 

En tillfällig lösning kanske är att kasta ett ankare där bojstenen skulle ha varit och få ut båten på plats 2, på samma sätt som för plats 1. Nackdelen är sjögräs på sikt kan göra att linan flyter upp om den inte är spänd och trassla in sig i propellrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y-bommar är inte tokdyra. Kanske kan det vara ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högsta våghöjd där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara själv på plats så är det mycket svårt att förslå en lösning. En boj med en kraftig kätting som ger dämpning kan funka, men det beror på hur bottnen ser ut. Om det verkligen är öppet hav så skulle jag inte lämna båten utanför bryggan alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...