Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fredrin

Bogpropeller Jeanneau Leader 805

Rekommendera Poster

Jag saknar tyvärr bogpropeller på min Jeanneau Leader 805 och funderar på att installera en sån. Dock undrar jag vart i båten ni som redan har bogprop har den? Är den monterad i främre stuvutrymmet under soffan i salongen eller under golvet på något sätt? 

Om nån har en bild på den att dela här vore det toppen.

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min 805:a sitter bogpropellern i det främre stuvfacket. Det är en  

QL CT600, 41100761, 4kW med 

Thruster Control Unit. 41100812

Den är väldigt kompakt. Jag inte sett andra märken med liggande motor och remdrift. 
Tidiga modeller av CT600 hade en anmärkning att den kunde bli överhettad om man bytte riktning för fort. Den måste varva ner i mellan. Min modell från 2006 har en liten fördröjning mellan rikningsbytena som löser problemet. 

Jag kan skicka en bild senare. Ligger just nu uppe på stuvfacket. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. 😊👍

Följde förresten ditt inlägg om kylskåpsbyte när jag satte in nytt i våras. Mycket bra info. Bara att följa och göra likadant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

I min 805:a sitter bogpropellern i det främre stuvfacket. Det är en  

QL CT600, 41100761, 4kW med 

Thruster Control Unit. 41100812

Den är väldigt kompakt. Jag inte sett andra märken med liggande motor och remdrift. 
Tidiga modeller av CT600 hade en anmärkning att den kunde bli överhettad om man bytte riktning för fort. Den måste varva ner i mellan. Min modell från 2006 har en liten fördröjning mellan rikningsbytena som löser problemet. 

Jag kan skicka en bild senare. Ligger just nu uppe på stuvfacket. 😉

Så här ser det ut i stuvfacket,

Tratten till höger har inget att göra med propellern. 

IMG_8403.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fredrin:

Tackar. 😊👍

Följde förresten ditt inlägg om kylskåpsbyte när jag satte in nytt i våras. Mycket bra info. Bara att följa och göra likadant. 

Kylskåpet är en av mina bästa fix på båten. 25 liter större kylskåp har kommit till nytta. 
Tänk bara att ha koll på bredden på kylskåpet. Inte mycket marginal när man pressar in den. Mitt skåp hade ju en lite böjd vägg. Det är inte säkert du har samma problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt ju. Har du ett extra batteri till bogproppen i närheten eller har du dragit från banken bakom förarplatsen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget extrabatteri. Jag kör ankarspelen och bogisen på motorbatteriet. 
Jag har funderat på att skaffa ett extrabatteri i fören för främre ankarspelet och bogisen men jag gillar det extrautrymmet jag har i det facket. Om man sedan skall sätta dit två fjärrstyrda switchar kan det bli rätt dyrt. 
Nu har jag 50mm2 kablar från batteribanken. 
När jag köpte båten var bogisen kopplad till servicebatterierna men då blev spänningsdipparna så låga att plottern startade om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...