Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
0123456789

Motorn tjuter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När man lägger i växeln och åker i 1500 -2500 varv så hör man att det tjuter ifrån motorn,motor är en Yamaha f60 2009,inga larmsingnaler eller varningar på instrumenten.

Vad kan detta vara?vågar man köra?

Redigerad av 0123456789

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuter? Menar du varningshornet?

 

Frugan kan ju också tjuta, men det behöver inte vara dåligt för det😎

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ev. vara bussningen i riggen:

(21) i denna ritning: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/60hp/f60tjr-2009/upper-casing

 

@jarb har skrivit en del om detta. Nedan en tråd där han tar upp frågan om lämpligt fett att smörja den med, men det finns mer info i andra trådar. Det som talar emot bussningen som ljudkälla är att det borde låta hela tiden, men helt osannolikt är den inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret ska ta av motorkåpan och lyssna,annars för man väl smörja in bustning i riggen och se om det är den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev 0123456789:

Bytte propeller kan ljudet bero på det?

Ja det är till och med sannolikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,vad kan blivit galen tyckte jag fettade in och bytte så att det satt precis som innan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev 0123456789:

Bytte propeller kan ljudet bero på det?

 

Har du kvar den gamla propellern så byt tillbaka så får du svaret.

 

Hade en mindre motor där jag bytte propellern och fick ett kvittrande ljud, aldrig varit med om något liknande och jag har bytt många propellrar i mina dar, fick lämna tillbaka den, och det var inte en originalpropp utan någon "piratsort" av okänt fabrikat (billig).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej det finns många bra fabrikat på propellrar som fungerar, den jag hade var troligen från kina och det stod inget fabrikat på den, bara dimensionen, detta var till en 10 hk motor på en gummibåt.

 

Detta fenomenet är troligen ytterst ovanligt men en felaktigt propeller eller tryckbricka kan ju skava mot växelhuset så det blir missljud, vad för propp har du köpt, stål eller aluminium ?

 

Men har du kollat upp @guestsson tips ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa att byta tillbaka till den gamla propellern försvinner inte ljudet då så får jag testa @guestssons tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Byte till propeller med mindre stigning och undra om  var orsaken till ljudet eller fabrikatet på propellern? 

Redigerad av 0123456789

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman där jag köpte propellern kände igen fenomenet,får en annan propeller och hjälper inte det så fixar dom en propeller som sitter original på Yamaha 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...