Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
granis76

Växelproblem efter impellerbyte

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på en begagnad 6hk yamaha 2-takt. Säljaren har bytt impeller men efter bytet fungerar inte växlarna som de ska.

 

Enligt säljaren behöver växelpinnen justeras upp eller ner sen ska den funka utmärkt.

 

Om man utgår från att det är växelpinnejustering som är felet, hur lätt är det att lösa?

 

Hur stor är sannolikheten att det är något annat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev granis76:

Jag är spekulant på en begagnad 6hk yamaha 2-takt. Säljaren har bytt impeller men efter bytet fungerar inte växlarna som de ska.

 

Enligt säljaren behöver växelpinnen justeras upp eller ner sen ska den funka utmärkt.

 

Om man utgår från att det är växelpinnejustering som är felet, hur lätt är det att lösa?

 

Hur stor är sannolikheten att det är något annat?

 

 

Om det nu är så enkelt enligt säljaren varför har han inte gjort det?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja precis, det är ju den självklara frågan som jag också ställt. Fick svaret att han inte hade tid att lägga på det just nu. Jag kan köpa det då han ville sälja den nu på på våren och då hade samtidigt andra saker att fixa med på båten. Jag tror att det också är inräknat i priset.

 

Samtidigt har jag inte massor med tid att mecka och inte heller kunskapen så jag är lite skeptisk. Om det är krångligt att lösa kommer det troligen sluta med att jag behöver lämna in den och då är det kanske inte värt det.

Redigerad av granis76

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev granis76:

Ja precis, det är ju den självklara frågan som jag också ställt. Fick svaret att han inte hade tid att lägga på det just nu. Jag kan köpa det då han ville sälja den nu på på våren och då hade samtidigt andra saker att fixa med på båten. Jag tror att det också är inräknat i priset.

 

Samtidigt har jag inte massor med tid att mecka och inte heller kunskapen så jag är lite skeptisk. Om det är krångligt att lösa kommer det troligen sluta med att jag behöver lämna in den och då är det kanske inte värt det.

Det låter ju sådär, antingen prutar du ner priset rejält, eller betala halva priset och sedan resten minus verkstadskostnad när växelpinnen är justerad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev No_jah:

Det låter ju sådär, antingen prutar du ner priset rejält, eller betala halva priset och sedan resten minus verkstadskostnad när växelpinnen är justerad.

Bra råd, jag ska fundera på hur jag ska göra.

 

Är det någon som vet om det här ett vanligt fel efter att växelhuset tagits bort? Är det ett lätt jobb för den som kan det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelstången brukar ju vara gängad för att det ska gå att justera den om det skulle behövas, och så länge man inte skruvar på den när växelhuset är löst så brukar det inte vara några problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev granis76:

Bra råd, jag ska fundera på hur jag ska göra.

 

Är det någon som vet om det här ett vanligt fel efter att växelhuset tagits bort? Är det ett lätt jobb för den som kan det?

Om det räcker med en injustering så är det inte så svårt men det kan ju vara så att växelhuset är havererat och behöver en helrenovering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev granis76:

Enligt säljaren behöver växelpinnen justeras upp eller ner sen ska den funka utmärkt.

Varför har säljaren inte gjort det. Om det är nu är så enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Växelstången är delad, men längden är inte justerbar. Svårt göra så att fel på det sätt säljaren beskriver. En misstanke är att ägaren missat att lossa stången. Det kanske inte är så svårt att byta stång, men jag skulle inte chansa om inte priset var riktigt bra.

 

Växelstången är det första som lossas i denna video.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...