Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nereider

Smörjnippel DP290

Rekommendera Poster

Hej på er, ha en AQAD31A med DP290 drev. Har blivit rekommenderad att smörja in splinesen mm från bakom drivaxelns lager.
Jag letar efter en smörjnippel med hittar endast en skruv enligt nummer 78 i bifogad bild.
Förmodar att detta är korrekt, eller vad säger ni?
1. Kan man sätta en smörjnippel här eller är det olämpligt? Vilken gänga är det isof?
2. Vilket fett skall man ha här?
Väldigt tacksam för hjälp.

 

dp290.png.6255210394404e2e94aba49d56ef0eeb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte splinsen du smörjer utan kullagren till primäraxeln. Detta bör göras varje år för att slippa att lagren går ner. Inte helt enkelt att byta.
Ja skruven ska ersättas med en fettnippel.

Gängan kommer jag inte ihåg men om du tar med dig skruven till en firma som säljer fettnipplar så kan dom hjälpa dig.

Jag kör med OKQ8 hjullagerfett.

 

Om det inte gjorts på länge eller inte alls så finns det risk att det sitter torkat fett i smörjkanalen och då kan vara svårt att få i nytt fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen - har aldrig gjort detta tidigare, haft båten endast en säsong. Detta har förmodligen inte gjorts på länge av tidigare ägare heller dessvärre.

Har drevet avmonterat och ser alltså axel och lager. Förstår jag rätt att om man trycker in nytt fett trycks det ut mot drevet och förhoppningsvis ser man då äldre fett som till slut ersätts med nytt fett, där slutar man. Har man otur så kan det vara väldigt gammalt fett vilket då hindrar det nya fettet att ta sig dit det skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

290 DP två smörjnipplar, en för styrgaffelns bussningar placerad på styrgaffeln i båten(viktig). En på drevets upphängningsbygel till dess bussningar.

I övrigt så kan man kanske sätta i en nippel i struten, men så är det inte tänkt på 290DP-A osv till DP-E. DP-D o DP-E har ingen nippel på upphängningsbygeln.

Är lagret öppet på axeln bakom packboxen nu när drevet är av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev NW355:

290 DP två smörjnipplar, en för styrgaffelns bussningar placerad på styrgaffeln i båten(viktig). En på drevets upphängningsbygel till dess bussningar.

I övrigt så kan man kanske sätta i en nippel i struten, men så är det inte tänkt på 290DP-A osv till DP-E. DP-D o DP-E har ingen nippel på upphängningsbygeln.

Är lagret öppet på axeln bakom packboxen nu när drevet är av?

Är det samma fett som ska in i dessa två nipplar eller är det olika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@NW355 - var otydlig. Packboxen är installerad och det är den jag ser. Är den yttre packboxen något som är enkelt att byta ut själv?

Min tidigare fundering var om det var här man kunde se det äldre fettet tryckas ut, via drivaxlens splines.

IMG_4301.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man behöver inte smörja lagren så ofta. I så fall hade det suttit en smörjnippel där från början. Vad som är bra med en nippel på primäraxelkåpan är att man kn trycka ut vatten ur lagren med fett, om det varit hål i knutbälgen. Nyare motorer har tätade permanentsmorda lager som inte går att smörja. Ibland har jag tagit bort tätningarna på nya lager för att jag inte har haft öppna lager hemma. Man blir förvånad över hur lite fett fabriken fyller lagren med. Gängan i kåpan är 3/8" UNC.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörjnippeln finns att köpa från Penta. Detaljnr 914167

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som föregående sa så sitter det tätade och permanent smorda lager ifrån början på DP-C till DP-E(2RS2 lager). På bilden ser det ut som att du har flersplinsad axeltapp, så du borde ha ett DP-C till DP-E om jag inte famlar i mörkret.

 

Packboxen ser ut att sakna fjädern. Byta är inte svårt, dra ut med insex och tång eller borra försiktigt hål i boxens plåt dra i en längre plåtskruv och dra i med tång.

Köp ny box av Orbitrade inte dyr , knacka försiktigt in den nya med den gamla som mellanlägg och en större hylsa (1 tums fyrkant).

Lite vatteninträngning bromsas av packboxen om bälgen skulle gå läck. 

Smörj med vattenfast fett i båda nipplarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...