Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis köpt en maxi Fenix riktigt billigt. En av anledningarna till priset var att motorn har krånglat och för tillfället är helt död. Jag tror att byte av motorn är det som gäller. Jag har hittat en ersättningsmotor men undrar nu vad ett byte kostar? Alltså arbetskostnaden. Det gäller en md5b som byts till en fungerande md5b. Inga modifikationer behövs mao. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ett råd från mig är att köra maskin på land nån timme innan montering.

jag hjälpte kompisen byta en md11 som skulle fungera men åkte på en nit när den började överhetta och dra olja som fanken.

motorbyte kan du fråga davids mekaniska i göteborg om ungefärligt pris, tror jag.

sen finns det en firma på styrsö, sandvik som håller på också.

finns säkert fler om du googlar

hoppas det löser sig.

förr brukade vi segla utan motor  :)

man gick in med förseglet för det mesta

 

https://www.davidsmekaniska.se/

 

https://www.sandviksmarina.se/

Redigerad av Zaphir
mer kunskap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man köper motor brukar de ange fast pris mellan 20 och 40 tusen kronor.

 

Jag monterade min nya Beta 25 själv och det tog nära 50 timmar för mig som aldrig monterat någon motor och det var ganska enkelt faktiskt.

 

Fördelen att göra jobbet själv är att man kan passa på att snygga till och att man vet hur allt hänger ihop den dag man fpr problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

När man köper motor brukar de ange fast pris mellan 20 och 40 tusen kronor.

 

Jag monterade min nya Beta 25 själv och det tog nära 50 timmar för mig som aldrig monterat någon motor och det var ganska enkelt faktiskt.

 

Fördelen att göra jobbet själv är att man kan passa på att snygga till och att man vet hur allt hänger ihop den dag man fpr problem.

Ja, vet inte hur jag hade löst det med lyft av motor och sånt bara…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dömmer inte ut en motor för att den inte startar,Känner du inte någon motorkunnig som kan hjälpa dig.Var i landet finns du,det kan finnas någon här som kan hjälpa dig att göra en bedömning.Har du redan köpt en motor kanske man bara behöver vissa delar.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Jag dömmer inte ut en motor för att den inte startar,Känner du inte någon motorkunnig som kan hjälpa dig.Var i landet finns du,det kan finnas någon här som kan hjälpa dig att göra en bedömning.Har du redan köpt en motor kanske man bara behöver vissa delar.Ronnie

Båten ligger i Karlskrona. Att få igång befintlig motor är fortfarande ett alternativ. Det var mest för att jag hittade en fungerande motor till rimligt pris som jag funderade på om det inte vore bättre att bara byta ut den istället för att fastna i ”reparationsträsket”… men det är klart…för 25 000 kan man säkert få igång den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt men du vill ersätta en 40 år gammal motor,med en som är lika gammal.Om du tycker om båten Fenix seglar bra och är en fin båt ,Varför inte lägga till lite pengar och köpa en ny motor som är lättare samt mer effekt.Alla nya motorer har adapterplatta som fungerar till ditt drev.Desutom om man delar upp betalning på en ny motor,kan det vara en god ide.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 år är bara yngre medelålder för en bra inombordmotor. Såna där enkla dieslar går att reparera nästan i det oändliga om det finns reservdelar att tillgå. När de blir tillräckligt nötta byter man kolv och cylinderfoder och lager och kanske för vevaxeln på omslipning och så kör man i 40 år till. Jag gjorde en sådan renovering på min 52 år gamla traktor i vintras och det var inte alls så svårt som jag trodde.

 

I förrgår lyfte vi in en ungefär 70 år gammal motor som vi nyinstallerar på nygjord motorbädd åt en kund. Bara för att sätta saken i perspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal smådiesel som haft färsvattenkylning de senaste decennierna och som startar och går fint (på land) är närmat odödlig. 
Man kan för säkerhets skull lyfta av topplocket och låta en firma slipa in ventilerna. Men om den har OK kompression kan man låta det vänta, det går bra att göra med motorn på plats.
Att byta till en identisk motor med den gamla är barnlek jämfört med att byta till en annan motormodell.  För då behöver motorbädden fixas, propelleraxeln kanske behöver bytas och kanske även propellern om den är annorlunda map höger-vänstergång. Sen skall en ny instrumentpanel inpassas och övrigt elektriskt skall anslutas där kablarnas längd kanske inte stämmer. Huvva!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått kontakt med en kille som ska titta på den motorn som sitter i. Verkar ändå vara det mest rimliga. Tack för alla synpunkter! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 40 år gammal men välskött och sötvattenkyld motor kan ha mycket liv kvar. Många 40 år gamla motorer är sjövattenkylda och har bara fått "underhåll" när något slutat funka. Då är de ofta inte mycket att hurra för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @Seawolf skrev så är det ju mer eller mindre en barnlek för mek kunnig att byta ut med en identisk motor. Dock kan det svåra ibland vara möjligheten att få ur/in en motor i båten, beroende på hur mycket inredning som måste demonteras etc. På Fenix bör väl detta dock vara ganska enkelt då det är öppet runt om motorn. Dock så kan även enkla jobb bli dyra då det behövs lyft etc.


Men som alternativ till att skaka liv i den existerande motorn så blir ju utbyte med identisk det i särklass billigaste och snabbaste, alla andra alternativ blir ju skit dyra, i alla fall i det korta loppet (pga ev. begränsad livslängd).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Boanjohan:

Som @Seawolf skrev så är det ju mer eller mindre en barnlek för mek kunnig att byta ut med en identisk motor. Dock kan det svåra ibland vara möjligheten att få ur/in en motor i båten, beroende på hur mycket inredning som måste demonteras etc. På Fenix bör väl detta dock vara ganska enkelt då det är öppet runt om motorn. Dock så kan även enkla jobb bli dyra då det behövs lyft etc.


Men som alternativ till att skaka liv i den existerande motorn så blir ju utbyte med identisk det i särklass billigaste och snabbaste, alla andra alternativ blir ju skit dyra, i alla fall i det korta loppet (pga ev. begränsad livslängd).

Du tycker alltså att det vore bäst rent ekonomiskt att byta till en fungerande likadan motor? Och inte ge sig på att försöka reparera den gamla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte nödvändigtvis.  jag kanske var lite otydlig🙂 I och med att du har en inköpskostnad för utbytesmotor så tror jag det först och främst är lönt att se vad en felsökning skulle kosta för att se över den existerande. Det är kanske relativt billigt med en felsökning och då värt chansningen. Det kan ju visa sig vara något enkelt och billigt som är felet.

Men om det däremot visar sig vara något dyrt så tror jag det är mer ekonomiskt att byta ut den med en bevisat fungerande likadan.

Men även om det är billig reservdel så kan arbetskostnaden för reparation bli dyrt om det är en krånglig del. Det är inte alltid lätt att reparera på plats och kan ta mycket tid. Så ett byte av motor till identisk kan då faktiskt i arbetskostnad kanske bli billigare. Den gamla kan du ha kvar som reservdelsmotor eller sälja i delar eller hel. Eller reparera urtagen och sen sälja som fungerande.

 

Kolla vad en felsökning skulle kosta och kolla vad ett byte skulle kosta. Det är ju samma person som gör bägge sakerna så denne kan ju lämna prisuppgift på bägge alternativen. Gör därefter din egen bedömning av om det är värt chansa på felsökning eller gå direkt på byte. 
 

Har motorn krånglat och säljs som icke fungerande så är det dock sannolikt inte något billigt och enkelt, för då hade nog säljaren fixat det  och säkrat högre säljpris. Men det kan ju oxå bara ha varit en lat säljare som inte orkat bemöda sig att undersöka felet.

 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel men har för mig att md5b var sjövattenkyld .plockat ner vissa sjövatten kylda motorer, har fått leta upp nya block.MatsBerlin är motorn sjövattenkyld eller sötvattenkyld .Det är viktigt så du får rätt svar.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-19 vid 18:09 skrev MatsBerlin:

Ja, vet inte hur jag hade löst det med lyft av motor och sånt bara…

Mastkranen funkar.

 

Inuti båten måste man ofta bygga något för att lyfta/baxa ut motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke!

 

Kanske får båten ett betydligt högre värde om du får i en ny motor.

Då måste man ju lägga ut pengar nu vilket kan vara "negativt" även om man får igen en del av dem när man säljer båten.

Dessvärre är kronan svag och därmed blir nya motorer ofta rätt dyra.

Sedan gar man ju en lite dålig förhandlingssituation i slutet av maj med månfa varv uppbokade över öronen.

 

Det är ändå värt att kolla priser tycker jag.

Craftsman kan vara prisvärd.

 

Kanske har du tur och hittar en motor på Blocket som bara har några år på nacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med uppbokade över öronen verkar stämma...ingen i närheten som har möjlighet denna säsongen. Funderar därför på att köra med en utombordare bara denna säsong för att komma ut på sjön. Vad tror ni om det? 6hk för en Fenix?  Jag är en riktig vackertväder-seglare och seglar bara inomskärs så jag känner att det borde gå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur är symptomen på den havererade motorn?

Att en motor krånglar, behöver inte betyda att den ska sänkas i djupet.

Min har också krånglat några gånger.

 

Går den t ex runt när du gör startförsök? Kommer det fram diesel vid spridarna, när du har halv gas?

 

Obs, var beredd att dra ned gasen ifall motorn startar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MatsBerlin:

Det där med uppbokade över öronen verkar stämma...ingen i närheten som har möjlighet denna säsongen. Funderar därför på att köra med en utombordare bara denna säsong för att komma ut på sjön. Vad tror ni om det? 6hk för en Fenix?  Jag är en riktig vackertväder-seglare och seglar bara inomskärs så jag känner att det borde gå...

Hade en Maxi Magic med 9,9 hk utombordare, vars effekt nog aldrig nyttjades till mer än 50 % och gjorde då drygs 5 knop. Så 6hk bör kunna räcka på en Fenix. Dock så kan det vara skönt att ligga och köra på halvgas som man kan göra med lite större motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter motor i en Fenix måste troligen trappan byggas om. Tror inte du finner en ny motor som klarar samma låga höjd som en MD5.

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få igång  den gamla, sen satsar du på en lite nyare motor med lite högre effekt.Ingen idé att lägga ut pengar på en likadan motor, då det är en av fenixens nackdelar, den alltför klena motorn. Räknar man med 5 ha per ton bör du ha en 12 hk som minst, gärna mer

då det börjar tryta med reservdelar till de gamla pentorna med, så lite synd att få en sån gammal igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @Mackey föreslår så funkar mastkranen bra om du kan ta dig dit.

Jag har lyft ur och i och fått hjälp av hamnen där båten ligger med lastare och peke.

 

Hade tänkt montera motorn på plats över helgen och sen köra bort men frågade sjöräddningen om dom kunde köra bort mig till min plats och det var inga problem. Dom såg det som ett förebyggande arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satsat på en utombordare och sedan laga den befintliga motorn i lugn och ro, när verkstäderna har tid eller man själv har tid.

 

Och om den verkligen inte går att laga, så kan man börja fundera - också i lugn och ro - på ny motor av samma slag, elmotor eller annan motor.

 

Eller så tycker man att utombordaren funkar fint och kan riva ut den gamla motorn och få lite mer plats och mindre vikt i båten på det sättet. Men gissar att viktförändringen kanske skulle ändra båtens beteende - kanske blir lite piggare, kanske lite vekare också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Stormfocken:

Jag hade nog satsat på en utombordare och sedan laga den befintliga motorn i lugn och ro, när verkstäderna har tid eller man själv har tid.

 

Och om den verkligen inte går att laga, så kan man börja fundera - också i lugn och ro - på ny motor av samma slag, elmotor eller annan motor.

 

Eller så tycker man att utombordaren funkar fint och kan riva ut den gamla motorn och få lite mer plats och mindre vikt i båten på det sättet. Men gissar att viktförändringen kanske skulle ändra båtens beteende - kanske blir lite piggare, kanske lite vekare också?

Japp. Blir utombordare denna sommaren. Verkstäderna har inte tid och jag vill inte missa säsongen. Går nog det med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under tiden kan du förbereda lite.

Leta fram ritningar på MD5:an.

Leta fram ritningar på ersättningsmotorer.

Kolla vilka motorer som kräver minst ändringar och vilka som har servicepunkterna bra placerade för ditt motorrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...