Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
romario

Lägga till själv

Rekommendera Poster

Ytterligare en tråd om det här att lägga till själv. Har en Monark 670 och klarar hyfsat att ta mig in/ut själv från båtklubbens y-bommar. Dock inte testat att lägga till själv vid någon brygga vid någon klubbholme än. Är orolig över hur jag ska göra med ankaret. Funderar på om det skulle gå att åka in och fästa tamparna för att sedan paddla ut med ankaret och lägga i det ( har en surfbräda större modell). Är det möjligt eller kommer båten röra sig för mycket? Blir det svårt att avgöra var man ska släppa i det? Eller borde jag bara göra på annat sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga ankaret på rätt plats i efterhand är en nödlöning tycker jag.

Det kan bli aktuellt enstaka gånger, men

Det är mycket bättre att lära sig att fälla ankaret på ungefär rätt plats.

 

Om du fäller ankaret 30 meter från land så har du gott om tid att engagera dig för att styra rätt mot önskad förtöjningsplats och ankaret bör få fäste innan du  är nära land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker nästan utestlutande själv och håller med Mackey ovan om att det bör gå att fälla ankaret innan du når bryggan. På min förra båt monterade jag en hållare för ankaret på badbryggan av samma typ som används när man har ankarspel och kompletterade med en ankarolina. Detta gjorde ankringen väldigt enkel och snabb - lossa linan från knapen - klart. På min nuvarande har jag precis installerat ankarspel men det är ju nästan fusk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det som jag känner är svårt är ju ett kasta i ankaret och den måste jag vara inne och styra. Har svårt att se hur Ankarlinan ger sig och största faran är ju att den skulle hamna i propellern. Tänker att jag får sidvind och båten flyttar sig en del. Har ankaret i en back på badbryggan i dagsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev romario:

Ok det som jag känner är svårt är ju ett kasta i ankaret och den måste jag vara inne och styra. Har svårt att se hur Ankarlinan ger sig och största faran är ju att den skulle hamna i propellern. Tänker att jag får sidvind och båten flyttar sig en del. Har ankaret i en back på badbryggan i dagsläget.

Jag släpper mitt ankare från sittbrunnen ut över skarndäck (dubbelruffadd snipa Saga 27) och låter linan löpa sen är det bara att fortsätta in till bryggan/berget och förtöja fören. Sen bak till aktern och sträcka upp. Klart !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...