Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kojak77

Hur använda tångamperemeter

Rekommendera Poster

Hej kan någon förklara hur jag använder en tångamperemeter? Har en Geosafe GPS tracker som verkar trasig. Förbrukningsbatteriet fulladdat och se inget fel på kabel eller polskor. Skulle vilja kontrollera om det går någon ström till den med en tångamperemeter som jag införskaffat längesen men aldrig använt eller satt mig in i hur man använder den. Den jag äger är en UNI-T UT210E och om jag förstod rätt när jag köpte den var den lämplig för DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Kojak77:

Hej kan någon förklara hur jag använder en tångamperemeter? Har en Geosafe GPS tracker som verkar trasig. Förbrukningsbatteriet fulladdat och se inget fel på kabel eller polskor. Skulle vilja kontrollera om det går någon ström till den med en tångamperemeter som jag införskaffat längesen men aldrig använt eller satt mig in i hur man använder den. Den jag äger är en UNI-T UT210E och om jag förstod rätt när jag köpte den var den lämplig för DC.


Ställ in den på likström/DC (inte spänning, utan ström), öppna "klon" och för in en av de två ledarna i klon. Stäng klon, och se vad den visar. Om båda ledarna är inne i klon tar de motriktade strömmarna ut varandra och mätningen misslyckas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det låga strömmar (som i detta fallet) kan man behöva nolla bort andra statiska magnetfält först. Gör som @raol beskriver men innan du öppnar klon så håll den i samma vinkel och nära ledarna du tänker mäta. Ofta har instrumentet en nollställnings/"set ref"-knapp (på din heter den nog ZERO). Tryck på den för att nolla ut andra fält så den visar 0,00.

 

Sedan kan du öppna klon och sätta runt önskad kabel 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tracker drar väldigt lite ström.

Mät med en multimeter i stället för tångamperemetern.

 

ADC. Koppla in i serie med en av batterikablarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...