Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Fiska med barn utan fiskekort

Rekommendera Poster

Vi är på semester över långhelgen i en stuga vid en sjö som kräver fiskekort. Barn under 16 fiskar dock gratis.. Jag har personligen inte något direkt intresse av att fiska utan det är främst vår 7-åring som blivit fisketokig de senaste veckorna då vi varit ute och fiskat lite med segelbåten i havet.

 

Vi har en 3-åring som också gärna vill vara med och jag undrar hur mycket jag kan hjälpa till innan jag själv måste skaffa fiskekort.

 

Kan jag hjälpa till att kasta ut? Får jag veva in med 3-åring i knät? Får jag ta över om det drar så att de håller på att tappa spöna i vattnet?

Annars förstår jag ju att jag bör stå på hyfsat avstånd bakom och inte delta allt för mycket 🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostar ett fiskekort och vad kostar det att fela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur mycket kostar ett fiskekort och vad kostar det att fela?

100 kr per dygn. Hittar inget om storleken på böterna.. men men.. vi löste det genom att fiska utan krok. Det ska vara en rätt nitisk kontrollant om de ska sätta dit en för att man hjälper sin treåring att kasta ut eller veva in utan krok.. vi fick ingen fisk..20230518_173306.thumb.jpg.48213c55d1ef92daa31c9de5ac8e952d.jpg

 

Det sjuka är att de har veckokort för 150 kr och årskort för 250 kr.. så om vi åker hit lite oftare och intresset står sig vore ju ett årskort intressant.

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är svaret enkelt. 
Eftersom pengarna för fiskekortet går till något bra, att plantera ut fisk och vårda beståndet, hade jag löst ett fiskekort för att stödja verksamheten på om inte annat. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Peter_K:

För mig är svaret enkelt. 
Eftersom pengarna för fiskekortet går till något bra, att plantera ut fisk och vårda beståndet, hade jag löst ett fiskekort för att stödja verksamheten på om inte annat. 

Alla är inte så kloka som du! 😉

Vi vill smita undan och hoppas att allt blir bra ändå.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

100 kr per dygn. Hittar inget om storleken på böterna.. men men.. vi löste det genom att fiska utan krok. Det ska vara en rätt nitisk kontrollant om de ska sätta dit en för att man hjälper sin treåring att kasta ut eller veva in utan krok.. vi fick ingen fisk..Det sjuka är att de har veckokort för 150 kr och årskort för 250 kr.. så om vi åker hit lite oftare och intresset står sig vore ju ett årskort intressant.

Köp en krok till treåringen och ett årskort.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Köp en krok till treåringen och ett årskort.

Risken är att kroken bara fastnar i botten. Vevandet lämnade en del att önska 😀

 

Ja, kan man spara en peng så måste man ju göra det.. Dessutom var det lite oklart var man skulle köpa fiskekortet, affären som fiskeklubbens hemsida hänvisade till är nerlagd och mataffären i grannbyn sålde inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om barn under 16 fiskar gratis så hade jag inte löst fiskekort för att min 3-åring ska fiska. Att hjälpa ett barn är inte att fiska själv. Tror inte en normal funtad fiskekontrollant skulle tycka annat. Skulle han det så skulle jag skita i det och så får han väl gripa mig och ringa polisen om han prompt skulle stå på sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...