Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Westerly_cirrus

Sälja Westerly Cirrus

Fråga

Hej! 

 

Jag är helt ny här och kan väldigt lite om båtar. 

 

Min far 80+ vill sälja sin Westerly Cirrus från 1970. 

 

Jag har ett antal frågor som jag hoppas att ni vill hjälpa mig med. 

 

- Vad ska jag tänka på när jag lägger ut en annons?

- Var ska jag lägga annonsen? 

- Hur ska jag veta vilket pris som är rätt? Ska jag jämföra med andra båtar i samma storleksklass eller blir det fel? 

- Har ni nån aning om ett rimligt pris? 

- Hur säljer man en båt, vill spekulanter provköra den? 

 

Ja, ni förstår att jag inte har en aning... Tacksam för all hjälp och råd. 

 

Båten finns i södra Stockholm, i Mälaren. 

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

På en 50 år gammal båt kan det vara väldigt mycket som drar av på priset. Faktiskt ända ner till ett nollvärde.

Har båten en inombordsmotor? Status på den? Är den original så är den troligen helt slut eller nästan slut.

Utombordare istället? Ålder och skick?


Segel? Utbytta när? Eller från förra årtusendet? Övrigt skick på båten, inredning, trädetaljer? Gasolinstallationen? Det är som du förstår helt omöjligt att svara rakt av hur mycket båten kan vara värd.

Liknande båtar är då kanske Maxi 68 , men då det är en svenskbyggd båt så är en sån mer populär än en gammal engelsk båt. En Maxi 68 kan ju kosta allt från 8-10 tusen för ett lik till 30-35 om allt är i tipptopp skick med nästan ”nya” segel och ”ny” motor. Elektronik som autopilot eller plotter/GPS är oftast färskvara och ger inte något nämnvärt högre pris om det inte är nya grejer då.

 

Att sälja gör man oftast på Blocket med bra bilder när båten är sjösatt, absolut inga med en presenning över och allt i en enda röra ombord för då vänder en eventuell kund redan i grinden eller kollar på nästa objekt på Blocket för det är köparens marknad och har varit i ganska många år nu.

Lycka till att bli båtlös.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...