Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej, När jag skulle tömma min utombordare på motorolja drog jag sönder gängorna och kan nu inte sätta tillbaka oljepluggen. Det går inte skruva tillbaka oljepluggen för att gängorna är förstörda i oljedräneringsröret. 

Gäller en fyrtakts Yamaha modell F115 från 2005

 

Jag undrar nu om det går att gänga om det eller lösas på annat sätt? Har nån erfarenhet av liknande, kan en helicoil hålla tätt i det här fallet? 
mvh Joanna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro en helicoil fungerar, tätningen är ju mellan motorn och skruven med hjälp av packningen. Generellt tips är att när du fixat detta är att pumpa ur oljan genom oljestickans rör framöver för att slippa gängknas. Tydligen inte helt ovanligt problem. Jag blev avrådd att lossa oljepluggen när jag köpte fyrtakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Tror du att själva helicolin kan hålla tätt i sig? 
 

tack för tips framöver. Har även tänkvärt som ett alternativ, dvs täppa till helt och hållet på nåt sätt och inte använda den mer. 
Går det enkelt att pumpa upp oljan genom oljestickans rör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det ska jag göra framöver, tack för länken. 
 

Men vad tror ni är nu det bästa sättet att täppa till hållet så det håller tätt?


Har nån haft liknande problem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-19 vid 19:18 skrev Kojak77:

Jag har en F115 2004 och har alltid pumpat upp oljan, inga problem. 

Kör med nedanstående både till utombordaren och oljebyten på bil.

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-4-liter/?gclid=CjwKCAjwvJyjBhApEiwAWz2nLd4ogXlbDoa4-7Ty4oDX7ulQ14rhnPj3pvoyqgOJuxxF6f_UgaWnMxoCD1kQAvD_BwE

2023-05-19 vid 15:11 skrev M__G:

Skulle tro en helicoil fungerar, tätningen är ju mellan motorn och skruven med hjälp av packningen. Generellt tips är att när du fixat detta är att pumpa ur oljan genom oljestickans rör framöver för att slippa gängknas. Tydligen inte helt ovanligt problem. Jag blev avrådd att lossa oljepluggen när jag köpte fyrtakt. 

Hej, har nu haft båten på verkstaden och de har gängat upp och satte i ny större plugg, oljan rinner dock…kan de göra något mer tycker ni? Känns att de borrat upp så stort att det inte finns några alternativ? Bara byta oljetråg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på en 30 hk Yamaha. Köpte en sk "grispitt" för nästa större gängstorlek och fixade en ny gänga, köpte sedan en rostfri bult och bad en mekanisk verkstad att förkorta gängan sant förkorta huvudet och då funkade det helt perfekt. Minns inte hur jag gjorde med packningen, troligen fick skaffa en storlek större

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva i plugg och dra på en packning samt nedanstående. Var bara försiktigt så det inte läcker in i motorn. Förslagsvis tappa ur olja och låta flytande packningen torka. Obs! Jag bara spekulerar här, det kan ju gå åt helvete, men det är mitt bästa förslag på en snabb och billig lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det 2 trådar om samma gänga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Rascal:

Varför är det 2 trådar om samma gänga?

Om detta tvistar de lärde.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om detta tvistar de lärde.😀

Trodde det var två olika ”grupper” med olika folk som hängde i dem 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag hade samma problem på en 30 hk Yamaha. Köpte en sk "grispitt" för nästa större gängstorlek och fixade en ny gänga, köpte sedan en rostfri bult och bad en mekanisk verkstad att förkorta gängan sant förkorta huvudet och då funkade det helt perfekt. Minns inte hur jag gjorde med packningen, troligen fick skaffa en storlek större

Tack! Det är troligen så verkstaden gjort men inte lyckats få det tätt, tyvärr. Väntar på återkoppling från dem vad de har för förslag nu…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

Skruva i plugg och dra på en packning samt nedanstående. Var bara försiktigt så det inte läcker in i motorn. Förslagsvis tappa ur olja och låta flytande packningen torka. Obs! Jag bara spekulerar här, det kan ju gå åt helvete, men det är mitt bästa förslag på en snabb och billig lösning.

Får ha det som förslag till verkstaden om de inte har något annat att erbjuda för att lösa detta…känns så sjukt onödigt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Elfika:

Trodde det var två olika ”grupper” med olika folk som hängde i dem 😊

Du förstår att på detta forum får man inte göra några misstag, för då kommer du att bli luggad.🙂😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så såg det ut på min Yamaha

woCO0ym8.jpeg

Redigerad av jan_af_lisoe
text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Elfika:

Får ha det som förslag till verkstaden om de inte har något annat att erbjuda för att lösa detta…känns så sjukt onödigt…

Det var mer ett förslag på "akut" självfix. Håller med övriga inlägg att reklamera till verkstaden. Du är nu i en sits som att du har punktering på cykeldäcket och lämnar det för lagning och att det fortsätter att läcka efter reparation. I värsta fall får du ju vända dig till en annan verkstad och kräva att första verkstaden står för det. Dock så om jag kommer ihåg rätt så har den första verkstaden tre försök(enl konsumentköps lagen= på sig att lösa det innan du kan kräva något sådant. Men låt de göra ett till försök och sen kan du kanske spela det kortet, möjligt de går med på det. Alt. är ju om du inte känner något förtroende längre för dom, komma överens om någon ersättning och försöka lösa problemet själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...