Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Larsgran

Köpa ny utombordare, vilken?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska köpa ny utombordare och vill ha så mycket input som möjligt från er som vet.

Motorn ska hänga på en Askeladden 475 Fighter från -97, idag hänger en utsliten Suzuki DT55 från -95 på med vikt av 104 kg.

 

Jag har fem motorer att välja mellan, som följer:

 

  • Mercury F50 ELPT
  • Yamaha F50
  • Suzuki DF50A
  • Honda BF 50 LRTZ
  • Selva DORADO 50 E.F.I.

 

Vad skiljer mest dessa emellan?

 

Ljudnivåer, bränsleförbrukning, vibrationer (3 vs 4-cylindriga), instrumentering och reglage är allt av intresse att veta mer om.

Förstår att alla kommer vara som en ny värld, i jämförelse med vad som hänger på idag.

 

Med nuvarande motor fick jag upp båten i 32 knop vid gynnsamma förhållanden, då komptestades den till 6.5 bar, 8 bar och 9,5 bar, så rejält sliten.

Räcker det med en modern 40hk för att nå samma resultat?

 

Yamaha får jag 8 års garanti på hos lokala marinan, 7 år för Suzuki, 5 år för Mercury, 5 år för Honda, 5 år för Selva.

 

Återförsäljare och därmed service finns alla nära till hands.

 

Tacksam för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Yamaha eller suzuki. Mest pågrund av kvalitén men också med tanke på garantin. Även andrahandsvärdet är bättre på dessa motorer än tex selvan. Jag hade nog rekommenderat en 50 hk då det är en tyngre motor som har mindre vrid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket märke har den mest välrenommerade servicen där du bor?

Det är likväl tråkigt om du har den "bästa motorn" men den står för att den lokala verkstaden inte har delar i lager, har lång kö till servicen, inte håller utlovade tider,  har semesterstängt i juli eller i största allmänhet har en tendens att fucka upp.

Ingen motor är bättre än verkstaden som servar den...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Larsgran:

Med nuvarande motor fick jag upp båten i 32 knop vid gynnsamma förhållanden, då komptestades den till 6.5 bar, 8 bar och 9,5 bar, så rejält sliten.

 

4 timmar sedan skrev Larsgran:

Räcker det med en modern 40hk för att nå samma resultat?

Vet inte om Suzukin är 2- eller 4-taktare men generellt är 4-taktare lite slöare, vad än försäljarna säger!

Så att gå för en motor som är mindre än den du har idag och samtidigt gå från 2 till 4-takt känns för mig fel.

Hur stor styrka är båten typad för? Har för mig att den klarar 60 hk men sen är det vikten också. Den bör förmodligen inte ha speciellt mycket tyngre motor än du har idag.

Selva har en variant på 60 hk med samma vikt som deras 50 hk (111 kg). Annars ovanligt har jag för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesvår fråga...

 

Har erfarenhet av Yamaha F60 som är samma motor som F50. Den är mycket tyst i tomgång, men låter liksom alla motorer högt i det högre vartalsregistet. Det är en väldokumenterad konstruktion då plattformen funnits sedan 1998.

 

Vibrationsmässigt, så känner man givetvis av att motorn är påslagen vid tomgång, även om det är litegrann.

 

Suzuki verkar ha 4 ventiler per cylinder redan på 50hk, vilket bör göra att motorn andas bättre än t.ex Honda eller Tohatsu som har två per cylinder för 50hk. Om motorn andas bättre, så får man bättre effektivitet.

 

Som ChristerN är inne på så har fyrtaktare har inte samma vridmoment som tvåtaktare, även om toppeffekten är densamma som en fyrtakt, vid fullt varvtal.

 

Sen kanske analoga komposittrimplan kan få båten att plana fortare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog övervägt en 60hk om båten tål det. Yamaha i första hand men kanske Suzuki om det blir snyggare montering av reglage och instrument, om de är samma storlek osv som de befintliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

 

Vet inte om Suzukin är 2- eller 4-taktare men generellt är 4-taktare lite slöare, vad än försäljarna säger!

Så att gå för en motor som är mindre än den du har idag och samtidigt gå från 2 till 4-takt känns för mig fel.

Hur stor styrka är båten typad för? Har för mig att den klarar 60 hk men sen är det vikten också. Den bör förmodligen inte ha speciellt mycket tyngre motor än du har idag.

Selva har en variant på 60 hk med samma vikt som deras 50 hk (111 kg). Annars ovanligt har jag för mig.

Nuvarande Suzuki är en 2-taktare. Har förstått att 4-taktarna är lite slöare, men om vi jämför en utsliten, 28 år gammal 2-taktare med dålig kompression och en fabriksny 4-taktare så kan jag aldrig tänka mig att 4-taktaren skulle kännas slö?

 

Båten är typad för 30 - 60hk.

 

Tack för input 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Larsgran:

Har förstått att 4-taktarna är lite slöare, men om vi jämför en utsliten, 28 år gammal 2-taktare med dålig kompression och en fabriksny 4-taktare så kan jag aldrig tänka mig att 4-taktaren skulle kännas slö?

Tänk om ;).

Fast jag är inte säker i just ditt fall.

Ska du inte åka vattenskidor och inte kommer köra med mycket last så du får svårt att komma upp i planing så kan en 4-t 50hk räcka. Många blir fö väldigt förvånade över hur dåligt ax det är i 4-taktarna. 
Deras stora fördel är miljömässig och att de är tysta som en dröm på tomgång. Vid full fart är det inte så stor skillnad på ljudet mellan dem.

Ett tips. Sök här på MG efter din båt via toppmenyn Båtar. Hittar du några som har den och lagt in den i sin profil är det bara att klicka på namnet och skicka ett meddelande och hoppas att någon av dem svarar. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Busteri:

Jättesvår fråga...

 

Har erfarenhet av Yamaha F60 som är samma motor som F50. Den är mycket tyst i tomgång, men låter liksom alla motorer högt i det högre vartalsregistet. Det är en väldokumenterad konstruktion då plattformen funnits sedan 1998.

 

Vibrationsmässigt, så känner man givetvis av att motorn är påslagen vid tomgång, även om det är litegrann.

 

Suzuki verkar ha 4 ventiler per cylinder redan på 50hk, vilket bör göra att motorn andas bättre än t.ex Honda eller Tohatsu som har två per cylinder för 50hk. Om motorn andas bättre, så får man bättre effektivitet.

 

Som ChristerN är inne på så har fyrtaktare har inte samma vridmoment som tvåtaktare, även om toppeffekten är densamma som en fyrtakt, vid fullt varvtal.

 

Sen kanske analoga komposittrimplan kan få båten att plana fortare.

Tack för utförligt svar!

 

Skulle du säga att skillnaderna är försumbara mellan tillverkarna när det kommer till bränsleekonomi/servicekostnader/ljudnivåer?

 

Båten används till dagsturer, fiske och för tältning ute på holmar, att konstant köra runt i 30+ knop är inte tanken, för att förtydliga.

Att stabilt ta sig fram i 15-20 knop räcker för det allra mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänk om ;).

Fast jag är inte säker i just ditt fall.

Ska du inte åka vattenskidor och inte kommer köra med mycket last så du får svårt att komma upp i planing så kan en 4-t 50hk räcka. Många blir fö väldigt förvånade över hur dåligt ax det är i 4-taktarna. 
Deras stora fördel är miljömässig och att de är tysta som en dröm på tomgång. Vid full fart är det inte så stor skillnad på ljudet mellan dem.

Ett tips. Sök här på MG efter din båt via toppmenyn Båtar. Hittar du några som har den och lagt in den i sin profil är det bara att klicka på namnet och skicka ett meddelande och hoppas att någon av dem svarar. Lycka till!

Vill helst inte tänka "om" 😂

 

Båten används till dagsturer, fiske och för tältning ute på holmar, att konstant köra runt i 30+ knop är inte tanken, för att förtydliga.

Att stabilt ta sig fram i 15-20 knop räcker för det allra mesta.

 

De gånger båten är tungt lastad får tjejen sitta i fören, så planer vi snart 😅

 

Tack för tipset, ska göras omgående 👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda 50 Hk är en maxad 40HK så räcker inte kraften till så måste du byta motor. Det var jag med om.

annars var jag riktigt nöjd med Hondan. Gick tyst och fint 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med alla föregående inlägg och vill också slå ett slag för så stor motor som möjligt med hänsyn till vikt och ekonomi. Jag har aldrig hört någon klaga på att de har för stark motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha alla dagar veckan. Välj 60 hk. Kommer garanterat vara värt prisskillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktare är väl det enda som finns att köpa som nytt (förutom E-Tec som är en direktinsprutad 2-taktare). Vill man köpa begagnad så är ju min åsikt att det bör bli en fyrtaktare som inte är förgasarbestyckad utan med insprutning. Jag bytte en gång ut en Johnson 30hk mot en Honda 50hk, resultatet blev halva bränsleförbrukningen & slapp hörselskydd när man åkte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SEASWIRL:

Fyrtaktare är väl det enda som finns att köpa som nytt (förutom E-Tec som är en direktinsprutad 2-taktare). Vill man köpa begagnad så är ju min åsikt att det bör bli en fyrtaktare som inte är förgasarbestyckad utan med insprutning. Jag bytte en gång ut en Johnson 30hk mot en Honda 50hk, resultatet blev halva bränsleförbrukningen & slapp hörselskydd när man åkte.

Ja det är min tanke också, att vad för märke jag än väljer så kommer jag halvera bränsleförbrukningen och åka tyst med färre vibrationer 👌

 

Nuvarande motor:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Fyrtaktare är väl det enda som finns att köpa som nytt (förutom E-Tec som är en direktinsprutad 2-taktare). Vill man köpa begagnad så är ju min åsikt att det bör bli en fyrtaktare som inte är förgasarbestyckad utan med insprutning. Jag bytte en gång ut en Johnson 30hk mot en Honda 50hk, resultatet blev halva bränsleförbrukningen & slapp hörselskydd när man åkte.

BRP lade ju ner Evinrude 2020, så e-tec har ju inte gått att köpa nya sedan dess.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...