Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mrmeatball

Orkar bilen upptagning av båt?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska köpa min första båt här nu i sommar & funderar på 2 saker...

 

1. Jag kan med min bil dra 1350kg totales inklusive kärra. En kollega till mig sa att om man sätter på LGF skylt bakpå så

får man dra hur tungt som helst, stämmer detta?

 

2. Orkar min bil (Volvo XC60 fyrhjulsdrift manuell) att lägga i och ta upp en båt på cirka 1800kg + trailern?

Rampen är inte jättebrant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr1. Svar nej. Du får inte överskrida bilens vikt. Däremot om du har ett bromsat efterfordon så finns det i teorin ingen övre viktgräns.

Nr2. Bör inte vara några problem då det är 4wd, nackdelen att du har manuell låda så ta det lugnt med kopplingen. Automat är att föredra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Du får dra så mycket som bilens bruttovikt, bil+last. Så väger bilen 1200kg samt att du själv vägen 100kg så får du dra 1300kg. Min båt väger 1200kg + motor+bränsle och last. Min bil väger 1665kg, själv är jag en tungviktare så det är lugnt att dra den.

 

Nu tror jag knappast att du behöver vara orolig, har aldrig hört talas om att de stoppat någon med båt på släp som de gör med lastbilar. Gör de ändå det, så kan du passa på att hyvla av dom och be som fokusera på sprängningar och skjutningar.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mrmeatball:

Hej!

Ska köpa min första båt här nu i sommar & funderar på 2 saker...

 

1. Jag kan med min bil dra 1350kg totales inklusive kärra. En kollega till mig sa att om man sätter på LGF skylt bakpå så

får man dra hur tungt som helst, stämmer detta?

 

2. Orkar min bil (Volvo XC60 fyrhjulsdrift manuell) att lägga i och ta upp en båt på cirka 1800kg + trailern?

Rampen är inte jättebrant.

1. Bara om den är ofjädrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Gelis:

Nr1. Svar nej. Du får inte överskrida bilens vikt. Däremot om du har ett bromsat efterfordon så finns det i teorin ingen övre viktgräns.

Nr2. Bör inte vara några problem då det är 4wd, nackdelen att du har manuell låda så ta det lugnt med kopplingen. Automat är att föredra.

1. Gäller inte regeln om ofjädrad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ring Transportstyrelsen och fråga. Det är bättre än alla olika budskap som brukar komma på detta båtforum när denna fråga dyker upp. Det är inte första gången och svaren sist var många men ej entydiga. 

 

2. Borde inte vara några problem, men som nämnts innan, ta det lugnt med kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din kollega snackar skit, du får inte sätta dit en LGF skylt på ett inregistrerat släp.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

1. Gäller inte regeln om ofjädrad?

Jo så är det, såg nu att jag skrev lite oklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till registrerat fordon får bara registrerade släpvagnar kopplas, undantagen nedan. 

 

Ofjädrade fordon 
 x Till bil, traktor, motorredskap eller terrängmotorfordon kopplad 
 x båttransportvagn 
 x husvagn 
 x kabelutläggningsvagn 
 x tankvagn eller 
 x vägvältsvagn 
 x vilken inte är försedd med fjädringsanordning mellan hjul och chassi eller vars 
 x fjädringsanordning på varaktigt sätt satts ur funktion, skall hänföras till fordons 
 x slaget efterfordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många killgissningar här så jag fyller på. Är släpet inregistrerat och bromsat får man inte sätta LGF-skylt på för att köra för tungt!

Men om släpet är ofjädrat och oregistrerat får man dra det som efterfordon. Tydligen får det vara bromsat, annars gäller den gamla hederliga reglen att släpet inte får väga mer än bilens bruttovikt. Detta lär väl inte vara något problem för dagens monster till bilar.

 

Det hela är ganska lätt en googling bort: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-17 vid 20:45 skrev Jorgen01:

Din kollega snackar skit, du får inte sätta dit en LGF skylt på ett inregistrerat släp.

Man får inte trolla om en kärra som varit byggd för 80 till lgf. 
Men om du tar bort skyltar o slipar bort chassinumret blir det svårt för polisen att påvisa vad du gjort.   
MEN jag har för mej att det finns ett undantag för båt och kabel kärror.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Jonas113:

Man får inte trolla om en kärra som varit byggd för 80 till lgf. 

MEN jag har för mej att det finns ett undantag för båt och kabel kärror.  
 

Det avgörande är att släpet inte får vara bromsat eller fjädrat.

 

Det finns ett undantag för båtvagnar. Men då ska det inte vara bromsat eller fjädrat som sagt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Dava:

Det avgörande är att släpet inte får vara bromsat eller fjädrat.

 

Det finns ett undantag för båtvagnar. Men då ska det inte vara bromsat eller fjädrat som sagt.

 

Bromsar får den väl ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-13 vid 16:29 skrev Kane:

Bromsar får den väl ha?

Ja, det har du rätt i det är bara fjädring som inte får finnas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...