Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
FinaKillen

Tätningsmassa mellan septiktank och anslutning

Rekommendera Poster

Jag har en lite udda lösning på septiktank på min båt. Det är ingen separat tank utan man har plastat in en del av skrovet och satt en anslutning ovanifrån. Anslutningen är i koppar och 40 år gammal, så nu har röret som ska gå ner till botten av tanken ärgat bort till viss del. Så tanken töms bara till hälften vid tömning.

 

Ny anslutning/stos är beställd i rostfritt. Imponerande att båttillverkaren saluför detta 40 år senare. 
 

Jag söker här stöd för vilken tätningsmassa jag ska använda. Jag vill ju att den ska vara 100% lukttät. Kanske kan man räkna med detta från de flesta tätningsmassor, men jag tar inga risker utan frågar alla visa forumanvändare. Jag vill ju slippa göra om jobbet.

 

Bild på hur det ser ut nu:

 

22C6984E-3A84-4317-AB09-07A59F76F513.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min grundplan var att använda limtätmassa från Würth, men börjar svänga åt Unigum sanitetskit från Jula. Det lär i alla fall vara lukttätt.

 

Antagligen fungerar vilket som, men Unigum verkar enklare att få bort då det inte härdar. Om nu jobbet av någon anledning skulle behöva göras om.

AEB159D5-ADAB-4B51-B877-380BCD8AD48A.png

050619DE-FF08-45E7-A5C3-D3982E0355C7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova TEC7 , det satte jag på alla slangnipplar 38 mm och 28 mm på min toatank och toa, samt på ventilationsslang och sugtömning.

Koppar och mässing överlever inte i denna extrema miljön. Mitt t-stycke i tjock mässing (tank-pump-sugtömning) var uppfrätt inne ifrån efter 20 år.

Läckt in ödörer i delar av båtbotten utan att tidigare ägare reagerat....

Tsycke toatömning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanitetskitt är en produkt som främst är avsedd för att t.ex. täta mellan toastolsanslutning och avloppsrör i fastighetsinstallationer. Det är inget jag skulle vilja använda för tätning i en fritidsbåt där det står tryck på anslutningen. där är det tryggare med en elastisk härdande polymerprodukt.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lintott:

Sanitetskitt är en produkt som främst är avsedd för att t.ex. täta mellan toastolsanslutning och avloppsrör i fastighetsinstallationer. Det är inget jag skulle vilja använda för tätning i en fritidsbåt där det står tryck på anslutningen. där är det tryggare med en elastisk härdande polymerprodukt.

Inte jag heller!

Nu hade jag förvisso en annan lösning på min septiktank i förra båten. Det blev där Silaflex montagelim runt en inspektionslucka.

Just där kom det inte ut någon dålig lukt efter den tätningen, men det gjorde det på annat ställe, tills dess jag bytte alla slangarna, till gastäta slangar.

 

Det där "sugröret" ned i tanken skall ju inte vara i någon metall eller legering. Någon bra plast, PVC kanske är bra, och så skär du röret litet snett längst ned och låter det bottna i tanken. Det bör ju utformas så att du i nödfall kan ta upp röret om det blir förstoppning i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En härdande tätningsmassa vilken som helst håller tätt så att inget skvalpar ut.

Den lilla, lilla spalt som bildas mellan fläns och tank kommer att börja lukta, men det är inte det som gör att båten luktar illa.

 

Sanitetsslangar håller ganska lukttätt i ett antal år, men inte för evigt.

Byt till kopparrör som håller evigt lukttätt.

  • 35 mm hårda kopparrör och de löddelar som hör till dessa rör funkar utmärkt.
  • Det finns diverse delar, tex. t-rör, stora mjuka böjar, övergång till gänga, 
  • Installationen blir smidigare och kan följa skrov eller andra former mycket bättre än sanitesslangen.
  • Rengör med sandpapper och limma med epoxi om du inte har erfarenhet av att löda kopparrör.
  • Skarva med sanitetsslang mot tank, pumpar och annat så att det inte blir helt stumt.
    Dessa skarvar kommer att börja lukta, men ytan är så liten så det kommer troligen inte att märkas. Märks det så rä det ju lätt att byta.
  • Ytterdiametern på löddelarna är 38 mm, passar perfekt till sanitetsslangen. 👍
  • 20 mm prisolrör rekommenderas för avluftningen. Det är ett glödgat rör som går att böja nästan som en slang.

Tyvärr är koppar dyrt idag och kronan är svag, men det blir nog inte så mycket dyrare än första omgången sanitetslang.

Kolla på Rinkaby rör om du inte har någon billig leverantör i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...