Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ainars

Batteriladdare, fast installation

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag planerar att installera en ny fastmonterad batteriladdare i båten. Nuvarande är mycket gammal. Just nu är det installerad så att det går via huvudströmbrytaren. Om man kopplar till landströmmen och slår på huvudströmbrytaren då går laddningen igång. Om huvudströmbrytaren är av då laddas inget. Jag undrar om det finns nackdelar om man kopplar laddaren direkt till batteribanken? I så fall kunde man ladda batterierna när landström är inkopplat oavsett om huvudströmbrytaren är på eller av. Vad tror ni om det?

 

Vänligen,

 

Ainars

Redigerad av Ainars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår gamla båt har så att landströmmens laddare är oberoende av huvudströmbrytarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt är också kopplad så, både landström och solceller laddar oberoende av huvudströmbrytare. Det är ju inte ovanligt att man vill ladda batterierna när man lämnar båten och då vill man (jag) ha avstängda huvudströmbrytare. Vill man inte ladda när man lämnar båten får man väl dra ur landströmskontakten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ainars:

Hej!

 

Jag planerar att installera en ny fastmonterad batteriladdare i båten. Nuvarande är mycket gammal. Just nu är det installerad så att det går via huvudströmbrytaren. Om man kopplar till landströmmen och slår på huvudströmbrytaren då går laddningen igång. Om huvudströmbrytaren är av då laddas inget. Jag undrar om det finns nackdelar om man kopplar laddaren direkt till batteribanken? I så fall kunde man ladda batterierna när landström är inkopplat oavsett om huvudströmbrytaren är på eller av. Vad tror ni om det?

 

Vänligen,

 

Ainars

Korrekt installerat med lämpliga säkringar vid batteriet så torde det inte finnas några invändningar mot att ansluta laddaren "utanför huvudbrytaren". Se bara till att även anslutningen till laddaren kan brytas under vinteruppläggningen så att batterierna inte av misstag töms av någon krypström i laddaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Korrekt installerat med lämpliga säkringar vid batteriet så torde det inte finnas några invändningar mot att ansluta laddaren "utanför huvudbrytaren". Se bara till att även anslutningen till laddaren kan brytas under vinteruppläggningen så att batterierna inte av misstag töms av någon krypström i laddaren.

Det är det normala sättet att ansluta laddare. Gärna via säkring direkt till batteriets poler för att undvika spänningsfall i olika kopplingspunkter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...