Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
perle

Efoy 80 comfort

Rekommendera Poster

Hej! Köpt en begagnad Efoy 80 comfort. Den har gått 275h. Köpte den utan att testa då en kompis körde förbi och hämtade den ca 50 mil hemifrån. Nu när jag installerat får jag den inte att starta, jag hör hur bränslecellen försöker pumpa fram bränsle men det blir antingen en text om att bränsle är slut alternativt felkod 72 dvs att man ska skaka bränsledunken och sedan testa igen. Det står att man Max får testa två gånger. Någon som varit med om liknande eller vet vad man kan göra själv eller är det bara att lämna in på service?

Hälsn Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev perle:

Hej! Köpt en begagnad Efoy 80 comfort. Den har gått 275h. Köpte den utan att testa då en kompis körde förbi och hämtade den ca 50 mil hemifrån. Nu när jag installerat får jag den inte att starta, jag hör hur bränslecellen försöker pumpa fram bränsle men det blir antingen en text om att bränsle är slut alternativt felkod 72 dvs att man ska skaka bränsledunken och sedan testa igen. Det står att man Max får testa två gånger. Någon som varit med om liknande eller vet vad man kan göra själv eller är det bara att lämna in på service?

Hälsn Lennart

I dunken sitter det en slang fäst mot hålet där bränsleslangen ansluts. Den slangen kan lossna och falla ner i dunken. Då kan Efoyen inte suga upp något bränsle.

 

Det lär gå att bryta upp insatsen i dunkens förskruvning. Eller testa med en annan dunk.

Jag drabbades av felet i en dunk som byttes utan knot. Jag vill minnas att jag kunde se och höra att slangen låg lös inne i dunen genom att välta runt dunken.

 

Det kan ju även blivit någon skada på Efoyens bränsleslang så den suger luft. Då är det nog bara service som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev perle:

Hej! Köpt en begagnad Efoy 80 comfort. Den har gått 275h. Köpte den utan att testa då en kompis körde förbi och hämtade den ca 50 mil hemifrån. Nu när jag installerat får jag den inte att starta, jag hör hur bränslecellen försöker pumpa fram bränsle men det blir antingen en text om att bränsle är slut alternativt felkod 72 dvs att man ska skaka bränsledunken och sedan testa igen. Det står att man Max får testa två gånger. Någon som varit med om liknande eller vet vad man kan göra själv eller är det bara att lämna in på service?

Hälsn Lennart

Ring Thermoprodukter i Kalmar så får du vägledning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nix inte löst det. Snackade med Kalmar o de förslog ett par saker som jag testat men den får fortsatt inte fram bränsle. Har du fått fart på din?

 

jag får nog skicka min till Kalmar tyvärr för service, undrar vad det kan kosta, den är ju bara typ 4 år o kostade 25tkr, gått 275h så får hoppas det är ngt enkelt. Är det ngn annan som vet tips så hör av er. 
 

Hälsn Lennart 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...