Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Varselblixtljus mot seglet vid "närkontakt"?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vid nattsegling känns det ibland lite osäkert om fartyg i ens närhet har sett en eller inte.

Det går att ropa upp på VHFen men det finns en risk att de inte svarar.

Kommer det en katamaranfärja i 20-30 knop spelar det ingen roll om jag försöker hålla undan för girar den 10 grader kan min segelbåt ändå hamna fel.

Fiskebåtar med minimal besättning ombord eller ryska fartyg är oxå riskfaktorer i mitt huvud.
(För 10-20 år sedan i tät dimma gick en dansk fiskebåt ut på danska västkusten och försvann.... en radar hade spår av ett ryskt fartyg som passerat området. Danskarna fick fartygsnamnet och fann fartyget öster om Jylland i full färd med att måla snyggt i stäven.)

Idag har vi AIS B som sänder vår kurs och fart och vid nattsegling har vi örnkoll på trafiken runt omkring men det jag funderar på är om det finns något bra blixtljus som man kolla belysa seglet med under några minuter? Vid dimma och hällregn är det trixigt att se någon längre sträcka.

Några tips eller tankar i ämnet att kunna synas lite extra bra för lanternorna är inte så himla starka i synnerhet.


 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltid bra att ha en mycket stark handburen ficklampa för att visa att man finns och kunna rikta på seglet eller mot båten som verkar komma för nära. Jag har en ACEBeam K40M som ska ge 65000 cd och har ett flashläge. Ljusstyrkan är nog nästan som ett helljus på bilen.

Komplettera med en tryckluftdriven tuta vid dimma samt med automatik för ljudsignaler för motor eller för segel. Då borde risken att bli påkörd minimeras.  

Ljudsignaler vid dimma:
För motor: lång signal (4–6 sek.) varannan minut.
För segel: en lång och två korta signaler varannan minut

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har mer nytta av en riktigt bra radarreflektor än ett blixtljus ingen fattar vad det betyder i de situationerna du beskriver. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela förutsätter ju att det står nån på bryggan. Tyvärr gör det inte alltid det.

Här, t ex, är det ju uppenbart att bryggan är tom, eller så sover styrman, nykter eller full.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen på bryggan eller sovande styrman hjälper inte tydliga lanternor eller blixtljus.

I en FB grupp varnades för att segla ensam om man är trött…en segelbåt hade kört in i en fiskebåt i stål i Medelhavet. Så det gäller att ha koll på all båttrafik.

 

Flashkontrollen verkar intressant, har LED lanterna med vitt ankringsljus i masttoppen. Tack för tipset eller detta är kanske en bättre URL.

 

Vi har använt sladdstrålkastare och dykarlampa för att belysa storseglet för ökad visibilitet vid osäkra lägen.

Vid VHF kommunikation har inte alltid fartygen haft radiooperatör med the queens english, tur man har haft språkträning med kollegor i Indien.

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev skippeer:

- - -

Flashkontrollen verkar intressant, har LED lanterna med vitt ankringsljus i masttoppen. Tack för tipset eller detta är kanske en bättre URL.

- - -

Den här 

bild.png.bf32ffe2d0375efe29723e8fef295129.png

flashar och blinkar när den strömsatts, sedan övergår den rätt raskt till fast ljus. Det är nog inte så du vill ha det om du ska få långvarigt varningsljus

 

Förslaget jag gav ger kontinuerligt flash/blink/stroboskop-ljus beroende på valt alternativ.

 

Jag använder den som dimmer till ledbelysningen ombord men enbart fast ljus. Blinkljuset riskerar att ge besättningen epilepsi....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

AIS är ju inte fel det heller, men då bör man ju även ha VHF. Klart det är ju dyrare än blixtljus.

Men då skall ju den upphinnande båten även den ha AIS, vilket alla yrkesfaryg över vis storlek skall ha (om det nu inte är ett ryskt "forskningsfartyg" som seglar med avstängd transponder och släckta lanternor).

Men inte heller det hjälper om ingen på den upphinnande båten har uppsikt i 360 grader runt horisonten som föreskrivs.

 

Svårt att skydda sig, det bästa sättet är väl att stanna iland, men det vill man ju inte.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev raol:

Det hela förutsätter ju att det står nån på bryggan. Tyvärr gör det inte alltid det.

Här, t ex, är det ju uppenbart att bryggan är tom, eller så sover styrman, nykter eller full.

Hur mycket bättre hjälper ett blixljus mot en sovande styrman..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur mycket bättre hjälper ett blixljus mot en sovande styrman..?

Inget alls, vilket var min poäng. Om ingen finns som har uppsikt på den mötande båten, hjälper ingen av metoderna alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev raol:

Inget alls, vilket var min poäng. Om ingen finns som har uppsikt på den mötande båten, hjälper ingen av metoderna alls.

Då föreslår jag lanternor enligt gällande regler, en sjysst radarreflektor och en fet tuta/siren att skapa uppmärksamhet med som sista utväg. 
Blixtljus, nej tack. 
 

I exemplet kan man ju också fundera över varför segelfartyget inte gör något annat än att tuta. Jag fattar att det inte bara är att vrida på ratten, men liiiite mer än så kan man göra. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Inget alls, vilket var min poäng. Om ingen finns som har uppsikt på den mötande båten, hjälper ingen av metoderna alls.

Om det inte finns någon som har uppsikt så är det självklart ingen som kan genomföra någon manöver. Då spelar det ingen roll vad man än företar sig för att uppmärksammas.

 

Tanken med blixt/blink-ljus är nog främst för att en halvsovande utkik/rorgängare kan tänkas reagera lite mer på ett växlande ljus. Det finns ju en anledning till att utryckningsfordon, arbetsfordon mm har blinkande varningsljus.

 

Seglar man så har man självklart även regulatoriska navigationsljus SB, BB o akter och eventuell topplanterna för att visa sin färdriktning. Utan korrekta fartygsljus så ligger man nog dåligt till vid en sjöförklaring även om man blivit påkörd av ett fartyg utan utkik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-16 vid 22:06 skrev Peter_K:

Du har mer nytta av en riktigt bra radarreflektor än ett blixtljus ingen fattar vad det betyder i de situationerna du beskriver. 

Tvärtemot vad du skriver så går budskapet med ett blixtljus fram alldeles utmärkt, för det är ganska enkelt: här är det någon. 
 

Det där med att styrman kanske sover kan såklart vara ett problem, men det är mycket möjligt att utkiken bara är trött, ouppmärksam, fastnat med mobilen, osv. Och i så fall så är blixtljus ett effektivt sätt att dra till sig uppmärksamhet. Jag tror att det är vanligt med en ouppmärksam eller bristfällig utkik, men att det är ganska ovanligt att utkik saknas helt.

 

Blixtljus kan säkert vara bra som en åtgärd bland flera. Jag borde nog skaffa ett jag med. Radarreflektor är viktigare men jag utgår från att TS redan har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev W25:

Tvärtemot vad du skriver så går budskapet med ett blixtljus fram alldeles utmärkt, för det är ganska enkelt: här är det någon. 

Bra om man förstår vad detta något är, så man vet hur man skall reagera. Det är därför det finns ett reglerat signalsystem, smart om alla inte hittar på egna signaler då. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Bra om man förstår vad detta något är, så man vet hur man skall reagera. Det är därför det finns ett reglerat signalsystem, smart om alla inte hittar på egna signaler då. 

Det är bra om all följer ett reglerat signalsystem men när jag jobba på sjön så va det inte speciellt ovanlig att fritidsbåtar, fiskare och trålare inte kunde dessa regler speciellt bra, framför allt på nätterna när vi bogserade pråm så var det inget ovanligt att dom tänkte gå direkt akter om bogserbåten då va det ganska effektivt att slå på sökarljuset och belysa pråmen.

Blev en och annan tvär gir för båtarna.

Det är inte det lättaste att se en liten fritidsbåt eller fiskebåt en mörk och regnig natt, med dålig sikt och sjögång, oftast såg man dom på radarn innan man såg lanternorna, men när det regnar och går vågor så är en liten båt inte lätt att ens se på radarn. 

Så det är nog inget fel i att kunna belysa seglen eller på annat sätt visa att man finns i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wildeside:

Så det är nog inget fel i att kunna belysa seglen eller på annat sätt visa att man finns i närheten.

Belysa segel, absolut. 
Blixtljus betyder väl svävare..? Kan ställa till det lite om ett blixtljus rör sig långsamt; är det en svävare på väg från mig, eller emot mig..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Belysa segel, absolut. 
Blixtljus betyder väl svävare..? Kan ställa till det lite om ett blixtljus rör sig långsamt; är det en svävare på väg från mig, eller emot mig..? 

Ja eller blått blixtljus då ska man ju lämna företräde, men det finns väl fler färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Belysa segel, absolut. 
Blixtljus betyder väl svävare..? Kan ställa till det lite om ett blixtljus rör sig långsamt; är det en svävare på väg från mig, eller emot mig..? 

Svävare, linfärja eller ubåt! :)
 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...