Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Davvo

Mercruiser 4.3 mpi, läcker glykol, temp går varm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå! Lade i båten nu och den verkar inte kyla som den ska.

Jag har fått bytt sjövattenpump och startmotor så nu trodde jag allt var bra.

Men - efter ett par minuter så rusar temp-mätaren och när jag tittade ner i luckan så såg jag glykol på botten av motorrummet.

Eftersom jag hade fullt upp m att köra så hann jag inte titta noggrannt.

 

Jag hann inte känna på limpor eller knän heller.

 

Den är sjövattenkyld med ett slutet färskvattens-glykolsystem.

Jag har båten på en temporär plats så den måste flyttas inom kort och jag behöver en plan.

Ska den upp på land direkt eller vad är nästa steg?

 

 

Redigerad av Davvo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Steg 1 bör vara att se att du får sjövatten när motorn går. Då jag inte vet hur just din motor ser ut kan jag inte säga exakt var du ska kolla. Här har du fördelen av en usel vår. Då det fortfarande är väldigt kallt i vattnet bör du kunna känna på slangen som kommer från drevet att den blir märkbart kallare när motorn startas. Om den inte blir det har du inget vattenflöde och då är den främsta kandidaten en körd impeller. Återigen vet jag inte hur det ser ut på just din drivlina - det finns andra här som är bättre än mig på det men om du har impellern i drevet måste båten upp. Om den istället sitter i en vattenpump på motorn är det en enkel operation att byta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, motorn har en intern sjövattenpump som är nybytt.

Men den slangen lär vara kall då sjövattenintaget sitter under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som impellern behöver bytas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl tekniker var det luftfickor som blivit när vi bytte sjövattenpumpen.

Kanske var den inte tillräckligt hårt ihopskruvad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Davvo:

Enl tekniker var det luftfickor som blivit när vi bytte sjövattenpumpen.

Kanske var den inte tillräckligt hårt ihopskruvad.

Är felet alltså borta nu eller hur skall ditt inlägg tolkas ?

 

Tycker annars det låter som en skum förklaring - sjövatten/impellerpumpen är självsugande och pressar bort ev. luftfickor tämligen effektivt. Och om den inte var ordentligt ihopskruvad så det var där det läckte, skulle du ju haft sjö/havsvatten under motorn. Inte glykolblandat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi anser felet avhjälpt. Glykolen kokade över pga sjövattnet inte cirkulerade i värmeväxlaren.

Anledning till cirkulationsstoppet anses vara luftfickor.

Håler med sjövattenpumpen släppte in luft, så borde den ju släppt ut vatten (vilket den inte gjorde).

Men kanske cirkulerade det bara väldigt dåligt pga luften i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som att ni inte fick tätt på sugsidan av sjövattenpumpen (slanganslutning t ex), så den sugit in luft där. Då blir det ju inget kylvatten, men heller inget vatten som nödvändigtvis läcker ut. Har man ett sjövattenfilter på sugsidan är det inte ovanligt att man får precis det du beskriver om t ex locket på filtret inte tätar ordentligt.

 

Men det var alltså inga "luftfickor" som var problemet i så fall - det var ren och skär otäthet på sugsidan om pumpen. Luftfickor är när det blir sittande en "luftbubbla" som förhindrar cirkulation inne i systemet. Luft, ja, men egentligen en helt annan sak än en luftficka 😉

 

Gott att det löste sig i alla fall.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...