Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Skillerns

Råd vid båtköp "Micore VS Sandström (annat märke?)"

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag och min fru väldigt sugna på att ge oss in i båtlivet mer på allvar. Vi för närvarande en större gummibåt med en 20 HK utombordare, men efter ett besök på Svenska Mässans Båtmässa så fastnade vi såklart ännu mer och skulle vilja uppgradera. Vi är dock mer eller mindre 100% gröna i båtlivet så vill inte göra några förhastade köp då det är en stor investering ekonomiskt.

 

Vi har en budget på strax runt 500.000kr (lån) och funderar mycket mellan märkena "Micore" och "Sandström".

 

De specifika båtarna vi kollat på och fastnat för är:

 

1: Sandström 625 CC

 

2: Micore xw57br – 2023 (Nyhet!)

 

Vad har ni för erfarenhet kring märkena och specifikt båtarna ovan?

 

Micore-båten är förstås väldigt ny så den har väl kanske inte många hunnit få erfarenhet av men märket i sig.

 

Vi velar väldigt starkt mellan att kunna sova över eller kunna ha mer plats för att vara fler personer i båten för möjlighet till sällskapsspel osv. Sandström-båten ovan erbjuder såklart skydd, sovmöjlighet men dock mindre utrymme och begränsat antal sittplatser där man kan sitta mer "samlat". Micore erbjuder ingen direkt sovplats dock mer utrymme och möjlighet till samlade sittplatser i aktern/fören.

 

Hur ser ni på ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt är alltid en kompromiss men båtarna ni länkat till är två helt olika typer av båtar.  Hur kommer ni använda båten tror ni? 

 

Jag skulle absolut inte köpt nytt. Köp nåt billigare begagnat när ni väl bestämt er och skulle det visa sig att ni bara är ute när det är strålande sol med massor av vänner ombord ( och ni köpt den med hytt) får ni byta båt helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, pelle_paltnacke said:

En båt är alltid en kompromiss men båtarna ni länkat till är två helt olika typer av båtar.  Hur kommer ni använda båten tror ni? 

 

Jag skulle absolut inte köpt nytt. Köp nåt billigare begagnat när ni väl bestämt er och skulle det visa sig att ni bara är ute när det är strålande sol med massor av vänner ombord ( och ni köpt den med hytt) får ni byta båt helt enkelt. 

Jo de är ju helt olika och då vi är för nya inom båtvärlden vet vi inte riktigt vad som passar oss. Hade varit roligt med något som kan erbjuda både och.

 

Vad vet du specifikt om märkena kvalitéts mässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-14 vid 23:18 skrev Skillerns:

Jo de är ju helt olika och då vi är för nya inom båtvärlden vet vi inte riktigt vad som passar oss. Hade varit roligt med något som kan erbjuda både och.

 

Vad vet du specifikt om märkena kvalitéts mässigt.

Sandströms bygger budget båtar medan Micore är lite mer exklusiva. Huruvida det avspeglar sig på den faktiska byggkvalitén kan jag inte uttala mig om. Ni har som sagt verkligen kollat på 2 extremt skilda skapelser. Hyttbåten är mer för transport till och från sommarstället och den öppna båten är mer nöjesresor på dagar när solen skiner. Jag skulle nog välja något mittemellan om jag var osäker på vad jag ville ha, typ en HT eller DC båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utifrån dessa två båtar så verkar en Sandström 625cc vara mest intressant, då den har en hytt, man kan sitta i lä akterut och att man kan sitta och fika inomhus 2 pers och enklare sovmöjlighet i fören, samt att man slipper kapell.

 

Man förlänger också båtsäsongen med Sandström 625cc, med en dieselvärmare, även om detta inte är den optimala solvädersbåten, som Micore xw57b är under de allra bästa sommardagarna på året.

 

Tror Micore är poulär på västkusten och Sandström på östkusten.

 

Men skulle ändå som andra skrivit, fundera igenom användningsområde och snegla på en fint begagnad billigare DC eller lite större bobåt, typ Ryds 20 dc, Chaparral 240, eller Lasall 34

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni hört om AMT's båtar, kvalité osv?

 

De har ju en 210 DC version som har en rejäl u-soffa samt ett krypin där man kan övernatta när man bara är två. Kanske en bra mix mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Skillerns:

Vad har ni hört om AMT's båtar, kvalité osv?

 

De har ju en 210 DC version som har en rejäl u-soffa samt ett krypin där man kan övernatta när man bara är två. Kanske en bra mix mellan.

Ja där tror jag du har hittat en bra allround båt som passar för kortare turer (1-2 dagar). AMT har bra rykte, och 210 DC har hyfsad bottenvinkel 20gr vilket borde ge skön gång även i motsjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Craycoat said:

Ja där tror jag du har hittat en bra allround båt som passar för kortare turer (1-2 dagar). AMT har bra rykte, och 210 DC har hyfsad bottenvinkel 20gr vilket borde ge skön gång även i motsjö. 

Ah okej. Får se vad man kan hitta för bra pris på denna båt, om man ska satsa på ny eller beg. Andrahandsvärdet på båtar är jag inte superpåläst om ännu. Bilar sjunker ju sjukt fort. Släpvagnar behåller det men båtar är jag inte direkt säker på :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om de där båtarna. 

 

Jag skulle kolla begagnat på HT (hard top) båt. Då får du nåt mitt emellan.typ Yamarin. 

 

Varför vill du köpa nytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...