Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Beneli

Gnista Yamaha 2 takt 80 hp

Rekommendera Poster

Hej - söker smarta funderingar på varför vi inte får någon gnista på denna 2 taktare. Råkade förväxla minus och plus pool på batteriet och får därefter ingen gnista. 
 

Har bytt säkring och CDI box samt kollat tändstift. 
 

Kan någon vänlig själ hjälpa med tips? :)

 

Bengt 

IMG_2796.jpeg

IMG_2798.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Yamaha 2 takt? Aldrig hört detta tidigare men kanske värt att testa.

 

Hur är kopplingen till feldragning av batteri relaterat till just glödstift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Beneli:

På en Yamaha 2 takt? Aldrig hört detta tidigare men kanske värt att testa.

 

Hur är kopplingen till feldragning av batteri relaterat till just glödstift?

Glödstiften kan du nog bortse ifrån, det är bara någon som försöker göra sig lustig. Har du provat att koppla ur stoppkretsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Felpolarisering av batteriet leder så gott som alltid till att likriktare eller om sådan finns laddningsregulatorn går sönder. Det tar mindre än 1 sekund. Men, jag har aldrig hört att det skulle leda till att CDI-boxen skulle gp sönder. Tändsystemet är i princip helt oberoende av 12 V-systemet. Motorn går t.ex att rycka igång med snöre även utan batteri. I sällsynta fall leder felpolarisering vid batteriet till att 12V systemets laddspole kortsluts via den trasiga likriktaren. Detta kan indirekt påverka tändningen genom att störa svänghjulets magnetfält. Koppla bort och isolera alla ledningar till likritaren/regulatorn och testa att starta igen.

 

Söker du här på MG så hittar du länkar till CDI electronics trouble shooting guide.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i tändningslåset( baksidan får mätas med instrument) så att nyckelstoppet inte är slutet till jord och att eventuellt dödmansgrepp är intakt. Kan finnas en neutralkontakt, men då snurrar normalt inte startmotorn.

Denna typ av tvåtaktare har pulsgivare under svänghjulet. Dessa lägger troligen inte av samtidigt och påverkas inte av felpolning av batteriet.

Om du är säker på att säkringarna är ok så får du mäta att CDI-boxen(powerpack) får spänning vid startläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev NW355:

Kolla i tändningslåset( baksidan får mätas med instrument) så att nyckelstoppet inte är slutet till jord och att eventuellt dödmansgrepp är intakt. Kan finnas en neutralkontakt, men då snurrar normalt inte startmotorn.

Denna typ av tvåtaktare har pulsgivare under svänghjulet. Dessa lägger troligen inte av samtidigt och påverkas inte av felpolning av batteriet.

Om du är säker på att säkringarna är ok så får du mäta att CDI-boxen(powerpack) får spänning vid startläge.

Tändningslås och dödmansgrepp kan enkelt kopplas bort vid CDI. Se CDI Electronics TSG.

 

Det finns ingen spänning öht vid CDI-boxen om motor inte snurrar, så den testen kan du bortse ifrån.

Återigen tändningen är inte beroende av 12 V systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...