Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarcMan

Mercury drivaxelfett 2-4-C - alternativ

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Påbörjade impellerbyte idag på min 60hp mercury och enligt instruktionsboken ska jag ha 2-4-C fett med teflon till splines på drivaxeln samt på några andra ställen.

Har ingen vidare lust att beställa quicksilver 2-4-C online och fortsätta om flera dagar.

Så jag undrar om det finns bra alternativ på t.ex. Jula eller biltema till drivaxeln.

Biltema har ju både marinfett och faktisk något som heter propelleraxel fett. Men propelleraxelfettet verkar inte innehålla teflon.

Kan tillägga att jag har biltemas vanliga universalfett samt Castrol Moly Grease samt biltems hjullagerfett hemma...om t.o.m något liknande går att sätta på splines en istället. Vet inte om man kan tänka fett som fett :)

 

 

Tips?

Redigerad av MarcMan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MarcMan:

Hej

Påbörjade impellerbyte idag på min 60hp mercury och enligt instruktionsboken ska jag ha 2-4-C fett med teflon till splines på drivaxeln samt på några andra ställen.

Har ingen vidare lust att beställa quicksilver 2-4-C online och fortsätta om flera dagar.

Så jag undrar om det finns bra alternativ på t.ex. Jula eller biltema till drivaxeln.

Biltema har ju både marinfett och faktisk något som heter propelleraxel fett. Men propelleraxelfettet verkar inte innehålla teflon.

Kan tillägga att jag har biltemas vanliga universalfett samt Castrol Moly Grease samt biltems hjullagerfett hemma...om t.o.m något liknande går att sätta på splines en istället. Vet inte om man kan tänka fett som fett :)

 

 

Tips?

Det är inte så noga på splinesen på drivaxeln. Propelleraxelfett brukar ha oxidationshämmande egenskaper, inte för att det brukar vara något problem på drivaxeln,  men den skulle jag kört på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...