Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ljud

Garmin Plotter touch screen - inga knappar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis köpt begagnad båt som hade en Garmin 7412 installerad, den verkar ju bra. Så länge man inte är på sjön. Jag zoomar hela tiden in och ut, det är den mest använda funktionen när man kör, detta är ju i princip omöjligt när det går lite sjö och och man kör en planande båt.

 

Fattar inte hur dom tänkte här. Allt hade varit fri och fröjd om man haft analoga knappar på + & -.

Dom kanske helt enkelt vill sälja fjärrkontroller.

 

Nån som hittat nån smart lösning, utöver en fjärrkontroll för över 3 lax? Min första tanke var att köpa en multifjärr för 200 spänn, men jag tror den behöver paras med plottern för att det ska funka och jag är osäker på om det skulle gå med en multifjärr.

 

Tar tacksamt emot tips!

 

Skepp o hoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur de tänkte? Maximal skärmyta i förhållande till storleken så klart.

Och för en plotter för typ 30' när den kom är inte kostnaden för en fjärr speciellt stor.

Denna funkar väl för dig, https://www.watski.se/Garmin-traadlos-Fjarrkontroll-till-GPSMAP-Serien-11A7P

Men använd båten ett tag så inser du kanske nog att fjärr inte behövs. Jag har den fjärren till min plotter men använder den inte....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt och fullt med Kane. 

Fjärrkontrollen han länkar funkar utmärkt till din plotter om du inte vill satsa på den dyrare trådbundna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men en annan sak jag inte begriper - ursäkta trådkapningen - är varför inte ens många moderna plottrar har autoljus. Dvs att de i alla fall i viss mån automatiskt justerar ljusstyrkan efter omgivningssljuset.

Det har funnits på mobiler i 15 år och på bilar i åtminstone 25. Är dessutom inte alls svårt eller kostsamt.

 

Istället skall man in, ofta i en meny, och ställa ner när man startat på kvällen och redan fått mörkerseendet förstört av en illstark skärm, eftersom man senast använde båten i solsken. För att inte tala om när man skall använda båten dagen efter, och inte ens ser menyvalen p.g.a. den låga ljusstyrkan från kvällen/natten före.

 

Har en ny Raymarineplotter/skärm för femsiffrigt belopp. Den har sämre/osmidigare justering av ljusstyrkan än en 70-tals TV.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapten Stofil, världens främste bakåtsträvare, anser ju exempelvis att en telefon skall har fingerskiva och bakelitlur med spiralsladd.

 

Men jag kan hålla med om att touchkontroller är svåra när man sitter i en båt som rör sig. Mina båda plottrar har knappar, men jag har ibland navigerat med läsplatta, trots att denna är väl fixerad i båten så är det svårt, tycker jag, att peta på skärmen på rätt sätt. Dessutom blir det fel om fingrarna är blöta eller fuktiga. Och det funkar inte ens med tunna handskar.

 

Å andra sidan kan det ju även vara svårt att pricka rätt med fingrarna på dom knapparna som finns på mina plottrar, en är inbyggd i panelen, den andra fristående, och på den brukar jag ta stöd med fingrarna på dess baksida för att sedan med tummen trycka på knapparna. och det är ju mest + och - knapparna jag använder för att zooma in och ut.

jag vet att denna diskussion varit uppe på forumet tidigare även då diskuterades användar(o)vänligheten på instrument med eller utan knappar, och det fanns ju naturligtvis divergerande åsikter om detta.

 

Den bästa lösningen vore kanske en telepatisk uppkoppling med tankestyrda navigationshjälpmedel, då hade man ju kommit bort från plottriga knappar och bildskärmar fulla med smutsiga fingeravtryck. Men det utvecklingssteget kanske ligger en bit in i framtiden. Sedan vet jag ju inte vilka nätverk som är kompatibla med telepati, i alla fall inget som är baserat på NMEA.

[ingen smily]

Röststyrning däremot, kanske hade funkat, det fungerar ju (sisådär) på mobiltelefoner, så varför inte på plottrarna?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men en annan sak jag inte begriper - ursäkta trådkapningen - är varför inte ens många moderna plottrar har autoljus. Dvs att de i alla fall i viss mån automatiskt justerar ljusstyrkan efter omgivningssljuset.

Det har funnits på mobiler i 15 år och på bilar i åtminstone 25. Är dessutom inte alls svårt eller kostsamt.

 

Istället skall man in, ofta i en meny, och ställa ner när man startat på kvällen och redan fått mörkerseendet förstört av en illstark skärm, eftersom man senast använde båten i solsken. För att inte tala om när man skall använda båten dagen efter, och inte ens ser menyvalen p.g.a. den låga ljusstyrkan från kvällen/natten före.

 

Har en ny Raymarineplotter/skärm för femsiffrigt belopp. Den har sämre/osmidigare justering av ljusstyrkan än en 70-tals TV.....

Hmm, jag har det alltid avstängt på mina mobiler för jag tycker att det alltid är fel ljusstyrka med auto på (har testat det intialt på varje ny mobil). Idén är bra, men utförandet bedrövligt. På en plotter, som nog får ses som säkerhetskritiskt, är det en dålig idé att ens riskera att skärmen blir oläslig av ett plötslig ljusblänk från nåt. Jag har plottrarna inställda på max ljusstyrka hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ljud:

Hej,

 

Har precis köpt begagnad båt som hade en Garmin 7412 installerad, den verkar ju bra. Så länge man inte är på sjön. Jag zoomar hela tiden in och ut, det är den mest använda funktionen när man kör, detta är ju i princip omöjligt när det går lite sjö och och man kör en planande båt.

 

Fattar inte hur dom tänkte här. Allt hade varit fri och fröjd om man haft analoga knappar på + & -.

Dom kanske helt enkelt vill sälja fjärrkontroller.

 

Nån som hittat nån smart lösning, utöver en fjärrkontroll för över 3 lax? Min första tanke var att köpa en multifjärr för 200 spänn, men jag tror den behöver paras med plottern för att det ska funka och jag är osäker på om det skulle gå med en multifjärr.

 

Tar tacksamt emot tips!

 

Skepp o hoj

Varför zoomar du in och ut hela tiden???
Om du vill ha både översikt och detaljerat kring båten är det smartare att dela skärmen så en inzoomad version visas på ena halvan och en översiktlig zoomning på andra.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Varför zoomar du in och ut hela tiden???
Om du vill ha både översikt och detaljerat kring båten är det smartare att dela skärmen så en inzoomad version visas på ena halvan och en översiktlig zoomning på andra.
 

Jag har ju två plottrar, den ena kan man ha inzoomad och den andra mer utzoomad... Men mina är nu till åren komna, bildskärmarna är inte så stora, och det känns ju litet som att läsa en roman genom ett sugrör med för mycket inzoomning... och i utzoomat läge får jag alldeles för mycket information, såsom djupsiffror, fyrsektioner etc, dessa går ju att välja bort, men då syns dom inte heller i inzoomat läge. Nej, jag ändrar inte hela tiden, men det sker oftast vid ingång i hamn eller på okända farvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju två plottrar, den ena kan man ha inzoomad och den andra mer utzoomad... Men mina är nu till åren komna, bildskärmarna är inte så stora, och det känns ju litet som att läsa en roman genom ett sugrör med för mycket inzoomning... och i utzoomat läge får jag alldeles för mycket information, såsom djupsiffror, fyrsektioner etc, dessa går ju att välja bort, men då syns dom inte heller i inzoomat läge. Nej, jag ändrar inte hela tiden, men det sker oftast vid ingång i hamn eller på okända farvatten.

Jo, men här rör det sig om en närmast gigantisk plotter. 12-tumsskärm. Med skärmen delad på mitten så det blir två halvor i sidled ger det två vertikalt stående 8-tumsskärmar med 640x800 pixlars upplösning. Vi har en 9-tummare med 800x480 i upplösning, som jämförelse. TS kan alltså dela skärmen och få jämförbar "bild" på varje halva som vi har i fullskärmsläge.

På vår, Raymarine Axiom 9, är jag rätt säker på att man kan konfigurera varje halva individuellt, så om man vill slippa fyrsektorer och liknande på utzoomade halvan, kan man fixa det, och ändå ha dem på den inzoomade. Måste gå fint även på en lyxmodell från Garmin.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev IngemarE:

Men en annan sak jag inte begriper - ursäkta trådkapningen - är varför inte ens många moderna plottrar har autoljus. Dvs att de i alla fall i viss mån automatiskt justerar ljusstyrkan efter omgivningssljuset.

Det har funnits på mobiler i 15 år och på bilar i åtminstone 25. Är dessutom inte alls svårt eller kostsamt.

Konstigt. Mina senaste plottrar under drygt 20 år har haft autoljus. 
Dock så funkar det inte så bra om man startar på natten, tex när man måste flytta sig vid plötslig vindkantring, för de har alla startat upp med full ljusstyrka för att sedan, när de redan bländat omgivningen, anpassa sig till omgivningsljuset. Får se hur min nya, inköpt i år, agerar. Det har jag inte testat än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har delat båda skärmarna, ungefär 60% sjökort, 40% ekolod.

Jag har AIS på båda, och radar på den ”stora” som är kanske på 7-8 tum.

Radarbilden lägger jag ovanpå sjökortsbilden. Vidare har jag en backkamera som övervakar ankarspelet, den sätts igång när jag aktiverar detta.

Jag har olika sjökort i plottrarna, ibland är det ena bättre än det andra, ibland tvärtom. Likadant med ekolodet, men med den nya givaren GT20 till min Garminplotter får jag säkrare mätvärden även i högre hastigheter. 
(Jag testade att ha den gamla givaren inombords, men det fungerade inte i denna båten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev IngemarE:

För att inte tala om när man skall använda båten dagen efter, och inte ens ser menyvalen p.g.a. den låga ljusstyrkan från kvällen/natten före.

Just det finns det en snabbgenväg för. Ifall du sveper strömbrytaren från vänster till höger så får du upp menyn där du kan ställa in ljusstyrkan. Om du fortsätter att svepa på strömbrytaren så stegar den upp ljusstyrkan så att du kan se displayen fast den är i nattläge.

 

https://www.manualslib.com/manual/1304648/Raymarine-Axiom.html?page=21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kalle-Anka:

Just det finns det en snabbgenväg för. Ifall du sveper strömbrytaren från vänster till höger så får du upp menyn där du kan ställa in ljusstyrkan. Om du fortsätter att svepa på strömbrytaren så stegar den upp ljusstyrkan så att du kan se displayen fast den är i nattläge.

 

https://www.manualslib.com/manual/1304648/Raymarine-Axiom.html?page=21

Jo, men det är just det där med menyer. Detta är så viktigt så det borde vara automatiskt eller egna "knappar" för. Sedan har jag en Element (inte Axiom), så svepfunktionen finns inte på den. Det är vanlig, manuell inställning som gäller.

Men man har ändå fipplat till det och kombinerat med strömbrytaren, på ett synnerligen ologiskt sätt. Den styr nämligen också ljuset, men aldrig när man vill/när det är logiskt. Var och varannan gång när jag vill slå av skiten (även när den visar strömbrytarsymbolen för avstängning) och trycker på den, åker ljusstyrkan istället iväg. Man skall nämligen markera symbolen och "OK":a den i just det läget.

 

Ja, ja. Jag får göra bättre research nästa gång, för tydligen finns funktionen på andra fabrikat. Och nu har jag kapat TS tråd tillräckligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Simrad NSS evo3, dvs både touch och knappar. Vad jag förstår ska alla funktioner i enheten vara nåbara ifrån såväl touchskärmen och de fysiska knapparna, men när jag håller på och pillar med inställningar och grejer (dvs sånt man gör när båten är stilla) gör jag det i princip alltid via touchskärmen, mycket mer intuitivt. Det stora undantaget är just zoom, vilket nog är den enda funktion som jag regelbundet använder under körning, då funkar det ju inte att hålla på och fippla på skärmen så då använder jag fysiska ratten. Skärmen går ju att dela upp i halvor eller ännu mindre sektioner, men min är på sju tum så det är något jag typ aldrig har gjort.

 

Har för övrigt aldrig ens reflekterat över ljusstyrkan, tycker alltid skärmen är lagom ljus, vet inte alls om den ändrar sig automatiskt eller inte. Kan iofs bero på att jag aldrig är ute och åker båt i mörker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är på Garmins grejer, men just för att zooma finns det ju "knappar" på den Axiom vi har, bara att det är på pekskärmen. Men jag kan inte se att det skulle vara så svårt att trycka på knappar på skärmen jämfört med en fysisk knapp intill. Att utföra mer komplexa rörelser med t ex två fingrar för att zooma, det förstår jag om det är besvärligt när det skumpar, men att bara nudda en fast punkt på skärmen med ett finger borde inte vara så krångligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Vet inte hur det är på Garmins grejer, men just för att zooma finns det ju "knappar" på den Axiom vi har, bara att det är på pekskärmen. Men jag kan inte se att det skulle vara så svårt att trycka på knappar på skärmen jämfört med en fysisk knapp intill. Att utföra mer komplexa rörelser med t ex två fingrar för att zooma, det förstår jag om det är besvärligt när det skumpar, men att bara nudda en fast punkt på skärmen med ett finger borde inte vara så krångligt.

 

Prova det i 40 knop får du ser hur väl du lyckas innan du ger upp.😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Prova det i 40 knop får du ser hur väl du lyckas innan du ger upp.😂

Vad jag menar är att det knappast är nån skillnad i svårighetgrad att trycka på en mekanisk knapp och en "virtuell" knapp på skärmen. Samma precision som krävs. Enklast är väl att sätta en eller ett par fingrar på panelen intill för att stabilisera handen, sen använda en finger för att trycka på knappen, oavsett om det är på skärmen eller intill skärmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag har en Simrad NSS evo3, dvs både touch och knappar. Vad jag förstår ska alla funktioner i enheten vara nåbara ifrån såväl touchskärmen och de fysiska knapparna, men när jag håller på och pillar med inställningar och grejer (dvs sånt man gör när båten är stilla) gör jag det i princip alltid via touchskärmen, mycket mer intuitivt. Det stora undantaget är just zoom, vilket nog är den enda funktion som jag regelbundet använder under körning, då funkar det ju inte att hålla på och fippla på skärmen så då använder jag fysiska ratten. Skärmen går ju att dela upp i halvor eller ännu mindre sektioner, men min är på sju tum så det är något jag typ aldrig har gjort.

 

Har för övrigt aldrig ens reflekterat över ljusstyrkan, tycker alltid skärmen är lagom ljus, vet inte alls om den ändrar sig automatiskt eller inte. Kan iofs bero på att jag aldrig är ute och åker båt i mörker.

Att navigera i menyer när man samtidigt navigerar till sjöss... hopplöst!

Det gäller ju att ställa in alla parametrar innan man lämnar hamnen, eller som jag gör i många fall, innan båten sjösätts på våren.

Jag har en gammal men välfungerande NorthStar plotter (och en Garmin 52) . den förstnämnda har automatisk ljusreglering av skärmen om man vill. Men om man vill ändra den under gång så är det dubbelfunktion på on/off-knappen. Risken att då istället stänga av plottern finns inte om man kopplat en kabel till tändningslåset, som startar plottern per automatik då motorn startas, och det går då inte att stänga av, eller starta om plotterns så länge tändningen är på, inte ens om man startat plottern manuellt innan man startat motorn.

 

I dimma, med radarnavigering.

Några få gånger i riktig dimma, men fler gånger med ordentlig dålig sikt har det ju varit de senaste åren. 

Dimma av densiteten "ärtsoppa" med sikt kanske mellan 25-50 meter långt inne i Åbyfjorden då barnbarnen hade varit på Nordens ark, bättre sikt längre ut,  Det fanns en del svanar och flera mindre båtar med fritidsfiskare... jag vet att dottern styrde och jag kalibrerade radarn, förutsättningarna ändrades. Svanarna (eller om det var Kanadagäss) flyttade på sig men det gjorde inte fritidsfiskarna.... Undrar om dom visste hur dåligt dom syntes.

Flera gånger färd i olika sorters regn, och regncluttern kan vara svårinställd, det finns ett autoläge som funkar sisådär, och här är det en meny som ligger inne i en annan meny som man kommer åt genom "radar" som återfinns under inställningar... man kunde ju önska en genväg dit.

Genvägar kan man i viss mån skapa i min Garminplotter, jag gissar att programvaran ser ungefär likadan ut hos alla sådana, iallafall i samma generations plottrar. Jag har döpt en till "Kombination 00" där sjökort + ekolod så som jag vill ha det återfinns.

 

Om jag skulle köpa nya navigationshjälpmedel idag skulle valet falla på Garmin, då jag anser att deras menyer och inställningar är lätta och pedagogiska. Dom passar mig och är kompatibla med hur jag tänker. Nu finns det ju andra fabrikat också, och andra personer som tänker annorlunda, så det är väl subjektivt hur man väljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om jag skulle köpa nya navigationshjälpmedel idag skulle valet falla på Garmin, då jag anser att deras menyer och inställningar är lätta och pedagogiska. Dom passar mig och är kompatibla med hur jag tänker.

Skulle vara intressant att testa. Min NSS evo3 (vilket är den enda plotter jag hittills har haft) marknadsfördes med att den var oerhört intuitiv och enkel att använda, men min känsla av hela gränssnittet är att det passar bättre hemma i 90-talet någonstans, verkligen oerhört långt efter hur det funkar på moderna surfplattor. Lite som att de som jobbar med user experience på Simrad lever i en bubbla och inte har sett vare sig Android eller iOS. Men det kanske är bättre på exempelvis Garmin?

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-13 vid 10:27 skrev raol:

Varför zoomar du in och ut hela tiden???
Om du vill ha både översikt och detaljerat kring båten är det smartare att dela skärmen så en inzoomad version visas på ena halvan och en översiktlig zoomning på andra.
 

Haha känner mig så korkad! Så klart man gör så! Större moderna plotter är helt nytt för mig.

 

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...