Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Georg_Ohm

Billigare gasol i Göteborg.

Rekommendera Poster

Gasol Göteborg på Marieholmsgatan byter sällan gasolflaskor, dom fyller på. Och man betalar bara för det man fått ifyllt.

Men som jämförelse kostade idag en fyllning av en 2012, tvålitersflaska 185 kr.

Byggmax som förra året hade hyfsade priser tar idag 309 kr när man byter in sin 2012-flaska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gas och Gasolmästarna i Högsbo (Sisjön) tar 199 kronor. Oklart på deras webb om det är fyllning eller byte, men om det är som tidigare år så är det byte av flaska. Och priset är bra 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge räcker en flaska? Vi har gasol i båten, men har bara testat. Har varit tänt kanske tio sekunder. Känns inte som om det är en särskilt stor utgift i det stora hela?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör väl av med c:a 5 kg per säsong, mer än 2 flaskor och mindre än 3 och då använder vi inte köket överdrivet mycket. Prisskillnaden mot att köpa på macken (339 kronor) eller hos GGM blir 3-400 kronor per år. Varför slänga dom pengarna i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Vi gör väl av med c:a 5 kg per säsong, mer än 2 flaskor och mindre än 3 och då använder vi inte köket överdrivet mycket. Prisskillnaden mot att köpa på macken (339 kronor) eller hos GGM blir 3-400 kronor per år. Varför slänga dom pengarna i sjön?

Vi har ungefär samma förbrukning. Men vi kokar kaffe x 3 och lagar mat minst en gång om dagen när vi är ute. I förra båtan fanns det en ugn, den användes ibland, och tro det eller ej, men då gick det åt litet mer gasol, men inte så mycket eftersom man då inte behövde använda brännarna lika mycket.

 

Jag har med mig tre 2012, alltså tvålitersflaskor. Himla dumt att vara hungrig och utan gasol… 

Och dom förvaras i ett väldigt bra ventilerat utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Vi gör väl av med c:a 5 kg per säsong, mer än 2 flaskor och mindre än 3 och då använder vi inte köket överdrivet mycket. Prisskillnaden mot att köpa på macken (339 kronor) eller hos GGM blir 3-400 kronor per år. Varför slänga dom pengarna i sjön?

Aha, ja jag hade ingen aning. Tänkte det kanske var 2-3 säsonger per flaska eller så. Sen låter iofs 2 kg per flaska lite. Jag trodde det var 10-20 kg per flaska. De ser ut att rymma 20+ liter i ren volym i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Aha, ja jag hade ingen aning. Tänkte det kanske var 2-3 säsonger per flaska eller så. Sen låter iofs 2 kg per flaska lite. Jag trodde det var 10-20 kg per flaska. De ser ut att rymma 20+ liter i ren volym i alla fall

Det finns ju några olika modeller och storlekar. Stål (P2012,  P6, P11), aluminium (PA6, PA11) eller komposit/glasfiber (PK5, PK10).

2, 5, 6, 10, 11 är några vanliga storlekar.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev pseudonym:

Det finns ju några olika modeller och storlekar. Stål (P2012,  P6, P11), aluminium (PA6, PA11) eller komposit/glasfiber (PK5, PK10).

2, 5, 6, 10, 11 är några vanliga storlekar.

Det brukar ju vara utrymmet ombord som bestämmer vilken flaska man skall/kan ha. Det är ju som med allting annat man inhandlar att det brukar bli mer ekonomiskt med större förpackning. Man vad jag då förstår kan det vara väldigt stora prisskillnader, så en och annan hundralapp kan man tjäna på att kolla prisbilden. 

"Bensinstationerna" brukar vara dyrast.

Det var en söndag för flera år sedan som jag var tvungen att byta en flaska på en statoiltapp, den var då ungefär 150% dyrare än vad den var där jag då vanligtvis brukade byta mina flaskor.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår 5kg räcker 2-3 säsonger, så byte eller påfyllning är en mycket marginell kostnad.

 

Men åtgången beror givetvis på hur mycket man är ute. Sedan kör vi ju kaffe kaffe via inverter och 230-bryggare samt använder mikron en hel del för uppvärmning av mat och tevatten m.m. Så gasolen används endast för matlagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår gasolförbrukning är knappt ett hg/dygn. Spisen används endast till matlagning, varmt diskvatten kommer från vv-beredaren. Det går åt knappt två femkilosflaskor/säsong (nästan 100 övernattningar).

 

Vi använder ugnen en hel del och började fundera på hur mycket gasol den tog. Döm om vår förvåning när "stekbrännaren" visade sig förbruka mer än ugnen/tidsenhet....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-13 vid 08:48 skrev Georg_Ohm:

Det brukar ju vara utrymmet ombord som bestämmer vilken flaska man skall/kan ha. Det är ju som med allting annat man inhandlar att det brukar bli mer ekonomiskt med större förpackning. Man vad jag då förstår kan det vara väldigt stora prisskillnader, så en och annan hundralapp kan man tjäna på att kolla prisbilden. 

"Bensinstationerna" brukar vara dyrast.

Det var en söndag för flera år sedan som jag var tvungen att byta en flaska på en statoiltapp, den var då ungefär 150% dyrare än vad den var där jag då vanligtvis brukade byta mina flaskor.

Jag fyllde några flskor idag. En PK5 fylldes med 4,6kg. Kostade 184:- och en 2kg 2012 kostade 169:- Den lilla var det enhetspris på och den stora tog de 40 kr/kg för. Gasolfyllarna i Karlstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pensionär, rädd om kronorna.

Gör över med 2 kg 7 kulor per säsong.

 

Kanske inte helt ok. Men jag fyller på gammalt vis.

 

2 kg, ca 35 kr.

 

Och jag kommer inte att beskriva hur jag gör😐

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Hybro:

Pensionär, rädd om kronorna.

 

Kanske inte helt ok. Men jag fyller på gammalt vis.

 

2 kg, ca 35 kr.

 

Och jag kommer inte att beskriva hur jag gör😐

Du gör säkert på samma sätt som jag gjorde i min ungdom när jag hjälpte till på en bensinmack. Svårt att genomföra bara, om man inte har en gammal gasoltub.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner till detta förfarande också.

 

Fel tiłlvägagångsätt medför stor fara!

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade för några år sedan en allvarlig dödsolycka, då en polsk lastbilschafför förolyckades då han fyllde själv på något vis. Nu vet jag ju inte hur han bar sig åt, eller vilken flaska eller vilken slags koppling han använde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu i början av maj (2023) flyttade vi en motorseglare (Ansö 31) och gjorde ett atopp i just Göteborg (Operan). Mycket nervositet och sncak om hur vi skulle bära en P11 (11 liter) 20 minuter dit och sedan tillbaka. Ringde innan vi angjorde hamn och en medarbetare gav mig ett nummer till en kille som kör ut gas varje dag. Han körde ner till Operan (där vi låg) och bara bytte flaska med oss. 415 kronor. 11 liter. Tycker det var rätt sjysst gjort med en och en halv timmes varsel. Anledningen till bytet var alltså att båte var nyinköpt (inte ny) och vi hade inte 100% koll på alla tankar och flottörer (oroa er ej, ingen flottör i gas-tanken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...