Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GusGrissom

Mercruiser 3.0 130 hk, timmar på motorn?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är intresserad av att köpa en Ryds med en Mercruiser 3.0 130 hk. Säljaren säger att det inte går att läsa antalet motortimmar på 3.0:or. Stämmer det? Låter lite konstigt tycker jag. 

Redigerad av GusGrissom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal? Den har tillverkats under över 50 års tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har 3.0 av årsmodell 2005, det är en amerikansk förgasarmotor från 50/60 talet utan några moderna funktioner.

Sen är inte antalet timmar intressant utan hur hårt den har körts, de skall inte köras kontinuerligt på mer än 75% av maxvarvtalet. Så provkörning är nog viktigast, ev kontroll av trycket i cylindrarna.

 

Sen är 155 hk speciellt mycket på en 3 liters motorn.

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört är just den motorn en riktig ”skak och stånk motor”. Så finns båten med andra motoralternativ skulle jag definitivt ta en provtur i båda för att jämföra.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Eld- said:

Hur gammal? Den har tillverkats under över 50 års tid.

Från 2006. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, jan_af_lisoe said:

Jag har 3.0 av årsmodell 2005, det är en amerikansk förgasarmotor från 50/60 talet utan några moderna funktioner.

Sen är inte antalet timmar intressant utan hur hårt den har körts, de skall inte köras kontinuerligt på mer än 75% av maxvarvtalet. Så provkörning är nog viktigast, ev kontroll av trycket i cylindrarna.

 

Sen är 155 hk speciellt mycket på en 3 liters motorn.

Den är på 130 hk. Då får jag glömma att kunna se antalet timmar. Får höra om det andra du nämner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, johan_sjobjorn said:

Vad jag har hört är just den motorn en riktig ”skak och stånk motor”. Så finns båten med andra motoralternativ skulle jag definitivt ta en provtur i båda för att jämföra.

 

 

Just på det stället så finns bara den här så att jämföra går inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, jan_af_lisoe said:

Jag har 3.0 av årsmodell 2005, det är en amerikansk förgasarmotor från 50/60 talet utan några moderna funktioner.

Sen är inte antalet timmar intressant utan hur hårt den har körts, de skall inte köras kontinuerligt på mer än 75% av maxvarvtalet. Så provkörning är nog viktigast, ev kontroll av trycket i cylindrarna.

 

Sen är 155 hk speciellt mycket på en 3 liters motorn.

Vad kan en kontroll av trycket i cylindrarna visa`?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev GusGrissom:

Vad kan en kontroll av trycket i cylindrarna visa`?

Hur mycket kompression det är kvar eller finns, sviktande komp lika med slut motor. Man brukar räkna med runt 40 timmar körtid / år i snitt. 17 år x 40 = 680 timmar. Men jag håller med ovanstående inlägg undvik motorn de är en del krångel med dessa. Har för mig mercruiser lagt ner tillverkningen nu. Försök hitta något med penta installation, tyvärr är jag allergisk mot mercruiser, så därför kanske du inte ska lyssna på mitt råd angående installation.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev GusGrissom:

Den är på 130 hk. Då får jag glömma att kunna se antalet timmar. Får höra om det andra du nämner. 

Rätt, blandade med bilens motorstyrka. Men som sagt, sköter man en sådan motor, dvs låter bli att köra kontinuerligt med varvtal över 3600, värmer upp innan man planar, byter olja och filter regelbundet så borde själva motorblocket vara oslitbart.

Dessutom är den sötvattenkyld på din RYDS.

 

Jag ser också att ordet INTE föll bort i mitt förra inlägg, efter alla korrigeringar så borde det stå: Sen är 130 hk inte speciellt mycket på en 3 liters motorn.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom motorn har tillverkats från cirka 1962 till cirka 2018 så är det inget problem med reservdelar. Det finns även fabriksrenoverade motorer att köpa  och de kostar jämförelsevis lite. 

 

En välskött motor går utan problem flera tusen timmar. Misskött kan den vara förstörd efter första vintern.

 

Ett kompressionsprov är som sagt ett bra ställe att börja om man ska bedöma skicket. Vanligaste problemen som jag har sett är sönderfrysning för att man inte vinterkonserverat. Eller sprucken topp pga trasig impeller i drevet. Bägge sakerna upptäcks ganska lätt.

 

Svensksålda motorer brukar vara sötvattenkylda så blocket brukar inte frysa sönder men limpa och värmeväxlare kan råka illa ut. Sprucken topp kan misstänkas vid dåligt kompressionsprov. Det kan också upptäckas om det försvinner kyvätska vid körning eller om något av tändstiften är helt rent när man granskar dessa. 

 

Det är en mycket bra motor med mycket billigare reservdelar än pentas. (Hade den inte varit bra så hade den inte tillverkats och sålts så otroligt länge.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...