Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Vilken TV-antenn skall jag välja?

Rekommendera Poster

Nu har jag sedan 2016 fått två antenner, LTC förstörda av inläckt regnvatten under vinteruppläggmingen. Det var för jobbigt att koppla loss antennen och ta in den.

Men dessa är ju inga högkvalitetsprodukter precis. Jag skall köpa en ny! Vilken skall jag välja?
Inte för dyr, skall ha bra mottagning, det är många gånger svårare mottangingsförhållanden i Bohuslän, och sändarna är svaga. Det är väl bara Brudarmossen som ger bra effekt, men den står inte i Bohuslän… jag har ju motorbåt så antennen hamnar rätt lågt, kanske max 3 meter över vattenytan.

 

Jag kan tänka mig 1000-1500 kr, kanske litet mer… men behöver egentligen bara TV-antenn, ingen kombi med fm-radio egentligen. Alla TV-antenner har väl signalförstärkare, extern eller inbyggd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid svårt att råda för produkter som köptes för länge sen och fortfarande finns kvar i affärerna kan vara helt olika mot de tidiga, men.

Jag har sedan 13 år en Glomex av ”tallriks-typ” och en förstärkare till den. Får inte alltid mottagning men sånt är livet…

Har antennen uppsatt på ett specialgjort rör i rostfritt på ca 80 cm med fäste uppe och nere samma som antennen och fästet på radarbågen och med ett hål i övre delen för kabeln som löper i röret och ned genom ett hål i bågen där jag leder kabeln vidare ner i båten, om du förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har jag sedan 2016 fått två antenner, LTC förstörda av inläckt regnvatten under vinteruppläggmingen. Det var för jobbigt att koppla loss antennen och ta in den.

Men dessa är ju inga högkvalitetsprodukter precis. Jag skall köpa en ny! Vilken skall jag välja?
Inte för dyr, skall ha bra mottagning, det är många gånger svårare mottangingsförhållanden i Bohuslän, och sändarna är svaga. Det är väl bara Brudarmossen som ger bra effekt, men den står inte i Bohuslän… jag har ju motorbåt så antennen hamnar rätt lågt, kanske max 3 meter över vattenytan.

 

Jag kan tänka mig 1000-1500 kr, kanske litet mer… men behöver egentligen bara TV-antenn, ingen kombi med fm-radio egentligen. Alla TV-antenner har väl signalförstärkare, extern eller inbyggd?

Du har inte funderat på att bygga en liten fällbar antennmast? Kanske teleskoperande, kanske sax/vik?
Om antennen kommer upp 8-10 m till blir det nog bra skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Du har inte funderat på att bygga en liten fällbar antennmast? Kanske teleskoperande, kanske sax/vik?
Om antennen kommer upp 8-10 m till blir det nog bra skillnad.

Tanken har funnits… men avvisats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nu har jag sedan 2016 fått två antenner, LTC förstörda av inläckt regnvatten under vinteruppläggmingen. Det var för jobbigt att koppla loss antennen och ta in den.

Men dessa är ju inga högkvalitetsprodukter precis. Jag skall köpa en ny! Vilken skall jag välja?
- - -

Jag kan tänka mig 1000-1500 kr, kanske litet mer… men behöver egentligen bara TV-antenn, ingen kombi med fm-radio egentligen. Alla TV-antenner har väl signalförstärkare, extern eller inbyggd?

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

- - -

Jag har sedan 13 år en Glomex av ”tallriks-typ” och en förstärkare till den. Får inte alltid mottagning men sånt är livet…

- - -

Jag har samma "flygande tefat" från Glomex som ChristerN.

 

Den antennen är väldigt enkel att koppla loss under vinterförvaringen så det är inget jag drar mig för.

 

Det sitter en förstärkare uppe i antennen som matas med ström från en burk nere i båten. Både TV-signal och elmatning går i den skärmade koaxkabeln så installationen är enkel. Min har utgång för både TV o FM-radio på burken nere i båten som strömförsörjer antennförstärkaren så FM kommer med på köpet. Radion fungerar utan att slå på ström till antennförstärkaren men on/när FM-signalen är svar så hjälper förstärkaren till att ge bättre mottagning även på radion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

 

Jag har samma "flygande tefat" från Glomex som ChristerN.

 

Den antennen är väldigt enkel att koppla loss under vinterförvaringen så det är inget jag drar mig för.

 

Det sitter en förstärkare uppe i antennen som matas med ström från en burk nere i båten. Både TV-signal och elmatning går i den skärmade koaxkabeln så installationen är enkel. Min har utgång för både TV o FM-radio på burken nere i båten som strömförsörjer antennförstärkaren så FM kommer med på köpet. Radion fungerar utan att slå på ström till antennförstärkaren men on/när FM-signalen är svar så hjälper förstärkaren till att ge bättre mottagning även på radion.

Min är nog lite annorlunda då förstärkaren sitter separat inne i båten. Annars same - same

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Min är nog lite annorlunda då förstärkaren sitter separat inne i båten. Annars same - same

Det du har inne i båten är sannolikt en nätdel för att lägga på spänning på koaxen upp till antennen och dess inbyggda förstärkare. Men inte helt säkert, fabrikatet har haft modeller med passiv antenn och förstärkaren i en "burk" inne i båten.

 

Som svar på @Georg_Ohms fråga skulle jag rekommendera Triax "UFO". 170-modellen har också ett extra filter så den fungerar bra även nära 4G/LTE-basstationer. Den är lite lågbrusigare, inte stor alls och den i mitt tycke absolut bästa antennen för svårare förhållanden. Hade en i 15 år på den gamla (satt alltid ute) och har nu en på den nya också. Inbyggd väldigt bra buffertförstärkare som drivs via spänning på koaxkiabeln av antingen separat nätdel inne i båten eller av den 5V som de flesta moderna TV-apparater kan lägga ut på antennkabeln för att försörja "aktiva antenner".

 

Kolla gärna runt på priserna. Det kan skilja mycket. Här är den t ex för 600:-

https://www.av-connection.se/?PGr=13814

....medan den här i Båtbutiken kostar mer än det dubbla (1300:-): https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bild___Ljud/TV_DVD_Tillbehor/TRIAX_TV_ANTENN_UFO_TV_FM?id=09983

Hos Erlandssons ingår dessutom en "förstärkarbox", vilket är märkligt eftersom förstärkaren ju sitter inbyggd i antennen. De kanske menar "Power Inserter", men de vet väl som vanligt inte vad de säljer. Och inte vad ett "ordinarie pris" betyder heller, ingen vettig människa som någonsin betalat över 1600:- för en Triax UFO TV-antenn 🙄

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

 

Jag har samma "flygande tefat" från Glomex som ChristerN.

 

Den antennen är väldigt enkel att koppla loss under vinterförvaringen så det är inget jag drar mig för.

 

Det sitter en förstärkare uppe i antennen som matas med ström från en burk nere i båten. Både TV-signal och elmatning går i den skärmade koaxkabeln så installationen är enkel. Min har utgång för både TV o FM-radio på burken nere i båten som strömförsörjer antennförstärkaren så FM kommer med på köpet. Radion fungerar utan att slå på ström till antennförstärkaren men on/när FM-signalen är svar så hjälper förstärkaren till att ge bättre mottagning även på radion.

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Min är nog lite annorlunda då förstärkaren sitter separat inne i båten. Annars same - same

Tack för svar.

Jag tog hem TV´n för att utesluta att det var inte var fel på den, det är nämligen så att anlutningen för atennkabeln en  gång hade lossnat från kretskortet, signaljorden, så den är fastlödad sedan tidigare, men TV´n funkar. Jag såg då i en meny att den kan mata ut 5 volt (eller om det var 12v) till antenn...  Jag har även mätt på antennkabeln i båten, med antennen ansluten, då blir det omkring 70-75 ohm, som det skall vara, om nu det är en rättvis resestansmätning då multimetern mäter med likspänning ut.... men om jag polvänder mätkablarna blir det oändligt många ohm, misstänker att det skall vara så. Tänkte nämligen behålla befintlig antennkabel då den är så hiskligt besvärlig att byta ut.

 

Glomex alltså... tefatsmodellen eller Avior?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Glomex alltså... tefatsmodellen eller Avior?

Jag rekommenderar som sagt istället Triax, inte minst av prestanda- och prisskäl. Finns bara som tefatsmodell, men du kan nog tyvärr inte få se lika spektakulära saker med den som på din länk....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Comfort4:

Hej

jag har haft en del antenner genom åren, men den i särklass bästa är denna Nargentus. Tyvärr såldes den med den sista båten. Iofs så använder vi nu mest bredbandet med routern o apple tv så antennen behövs bara ibland

 

 

https://cirspb.ru/en/equipment-and-service/antennas/nargentus/

AHa såg inte pris iden, tror denna är något dyrare tyvärr

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev IngemarE:

Det du har inne i båten är sannolikt en nätdel för att lägga på spänning på koaxen upp till antennen och dess inbyggda förstärkare. Men inte helt säkert, fabrikatet har haft modeller med passiv antenn och förstärkaren i en "burk" inne i båten.

 

Som svar på @Georg_Ohms fråga skulle jag rekommendera Triax "UFO". 170-modellen har också ett extra filter så den fungerar bra även nära 4G/LTE-basstationer. Den är lite lågbrusigare, inte stor alls och den i mitt tycke absolut bästa antennen för svårare förhållanden. Hade en i 15 år på den gamla (satt alltid ute) och har nu en på den nya också. Inbyggd väldigt bra buffertförstärkare som drivs via spänning på koaxkiabeln av antingen separat nätdel inne i båten eller av den 5V som de flesta moderna TV-apparater kan lägga ut på antennkabeln för att försörja "aktiva antenner".

 

Kolla gärna runt på priserna. Det kan skilja mycket. Här är den t ex för 600:-

https://www.av-connection.se/?PGr=13814

....medan den här i Båtbutiken kostar mer än det dubbla (1300:-): https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Bild___Ljud/TV_DVD_Tillbehor/TRIAX_TV_ANTENN_UFO_TV_FM?id=09983

Hos Erlandssons ingår dessutom en "förstärkarbox", vilket är märkligt eftersom förstärkaren ju sitter inbyggd i antennen. De kanske menar "Power Inserter", men de vet väl som vanligt inte vad de säljer. Och inte vad ett "ordinarie pris" betyder heller, ingen vettig människa som någonsin betalat över 1600:- för en Triax UFO TV-antenn 🙄

 

 

 

Tack @IngemarE Jag beställde en från AV-connection.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Det du har inne i båten är sannolikt en nätdel för att lägga på spänning på koaxen upp till antennen och dess inbyggda förstärkare. Men inte helt säkert, fabrikatet har haft modeller med passiv antenn och förstärkaren i en "burk" inne i båten.

Det senare är det. Försökte först utan förstärkaren, enligt info från Glomex på någon hemsida, men det blev inget bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Försökte först utan förstärkaren, enligt info från Glomex på någon hemsida, men det blev inget bra.

Även om det bara är en nätdel så fungerar det inte att utesluta den, för då får förstärkaren inne i antennen ingen matning. Om man inte slår på matningen från TV:n. Men strunt samma, det funkar ju för dig nu 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Även om det bara är en nätdel så fungerar det inte att utesluta den, för då får förstärkaren inne i antennen ingen matning. Om man inte slår på matningen från TV:n. Men strunt samma, det funkar ju för dig nu 😉

 

F'låt tjatet...

Kopplade först som det var tänkt utan förstärkare men kommer inte ihåg hur det var då. (Är tillräckligt gammal för att få skylla på det 😏. ) Kommer bara ihåg att det var en del pyssel med kabeldragningarna - som det alltid är i en båt - när jag skulle montera förstärkaren. Har fö en strömbrytare till antennen/förstärkaren då det var lite onödigt med en röd diod som lyste hela tiden och drog till sig diverse flyfän och drog lite ström. Gillar att ha koll på vad som drar och när.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0E6C6B56-11A1-4817-BFD9-2F94DCE485DD.thumb.jpeg.783010a9ccbd3e5f9620e15fa449c9bb.jpeg

 

Denna inställningen borde ju funka för att ”spånningsätta” förstärkaren i antennen!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11F39F34-10C9-417A-AAF1-7F502F46C1CA.thumb.jpeg.58fe67769f157d6d563576c447b49f0c.jpeg

 

Ny antenn, funkar fint! Tack för tipset!

 

Något konstigt elfel, överledning nånstans, topp och akterlanternorna lyser litet svagt, går inte att släcka, det hade aldrig hänt med glödlampor…. Av någon anledning jag inte minns drog jag upp två minuskablar i bågen, kanske har dom olika potential… 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Något konstigt elfel, överledning nånstans, topp och akterlanternorna lyser litet svagt, går inte att släcka, det hade aldrig hänt med glödlampor…. Av någon anledning jag inte minns drog jag upp två minuskablar i bågen, kanske har dom olika potential… 

Du har inte köpt en TV med "ambient light"....😛 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Du har inte köpt en TV med "ambient light"....😛 ?

Nej… och elfelet fixat.

 

Kollade en del på TV igår kväll, litet störningar, men stängde av spänningsmatningen till antennen och störningarna försvann. Det stod nånting om det i manualen, att det kunde bli så om man befann sig nära en stark sändare. Jag använde befintlig antennkabel, men den fick nya kontakter. Bra med en vinklad antennkontakt, då LTC-TVn antennkontakt sitter litet dumt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...