Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vadde__

Hur vet jag om jag har Gelcoat?

Rekommendera Poster

Hej alla.

Har tänkt att måla om båten, men kan inte avgöra ifall jag har gelcoat på båten eller inte.

Är det gula primer eller gelcoat? 

 

Tack för alla svar i förhand //

 

Båt skrov.jpg

776e4396-8505-4813-99e7-30104823d4dc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja på nedersta bilden ser det ju ut som om det är någonting som på båten är påklistrat, dekorrand och texten ”Mariner”… Jag tycker också att det ser ut som om båten från början varit grå, men nu ommålad i vitt. Alltså att det gråa ser ut att vara gelcoat. Men svårt att bedöma bara genom att se på bilder, men måste liksom känna på ytorna med handen för att gissa bättre.

 

På den översta bilden har du iallafall slipat igenom gelcoaten.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, varför tror du att den har varit grå, kan det vart så att den har varit gul alltså gelcoat och inget över? menar du att det gula ser ut som gelcoat eller det gråa?

Finns det något jag kan göra för att avgöra om det är gelcoat eller inte? hur ska det kännas med handen?

Funderade på att det gula kan vara primer, eller kan det?

Om jag hade lagat sprickor med gelcoat på en båt som inte har gelcoat, hade det funkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev vadde__:

Tja, varför tror du att den har varit grå, kan det vart så att den har varit gul alltså gelcoat och inget över? menar du att det gula ser ut som gelcoat eller det gråa?

Finns det något jag kan göra för att avgöra om det är gelcoat eller inte? hur ska det kännas med handen?

Funderade på att det gula kan vara primer, eller kan det?

Om jag hade lagat sprickor med gelcoat på en båt som inte har gelcoat, hade det funkat?

Jag tror inte att det gula är någon primer, antingen gul färg eller påklistrad dekoration.

På nedersta bilden ser man ju att det är grått underst, sedan gula bokstäver och därefter vit färg, topcoat eller någonting ditåt. Därför tror jag, eller gissar jag att båten en gång varit grå och sedan ommålad.

Du får känna genom att dra med en nagel över de olika skikten för att känna i vilken nivå dom ligger på.

 

Man borde kunna kunna på lukten också om det är nyslipat, men då måsta man ha känslig nos och veta hur det egentligen skall lukta.

 

Om du berättar vad det är för båt du har, så kan säkert någon här veta vilken eller olika kulörer denna båt levererades i.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vadde__:

Hej alla.

Har tänkt att måla om båten, men kan inte avgöra ifall jag har gelcoat på båten eller inte.

Är det gula primer eller gelcoat? 

 

Tack för alla svar i förhand //

 

776e4396-8505-4813-99e7-30104823d4dc.jpg

Jag tycker det ser ut som blekt gul gelcoat, ett grått fält (dekal eller påmålad så texten syns "genom hål" i färgen/dekalen) samt ommålad med en- eller tvåkomponentsfärg.

 

Det grå fältet med text kan även vara gelcoat som målats på med en mall i skrovformen som ett första fält med gelcoat innan hela formen målats med den gula gelcoaten.

 

Prova med lite aceton på en trasa och stryk över det vita. Om det är enkomponentsfärg så kommer aceton att lösa färgen så det blir vitt i trasan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att båten är gul och att texten Mariner är målad med grå ram så att det gula utgör bokstäver. I så fall kan det gula vara originalgelcoaten. Första bilden verkar visa samma sak tycker jag, vit färg som man använt för att måla över den gula gelcoaten som någon sedan slipat igenom ner till plasten.

 

Men som Georg säger, man behöver nog känna med handen också för att se i vilken ordning dom olika lagren ligger.

 

sshot-1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i vad det är för lager, slipa ned till en jämn yta och lacka.

Se bara till att den nya lacken inte löser något av de gamla lagren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...