Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
raol

Mayday, mayday, mayday!

Rekommendera Poster

I söndags var vädret strålande. 2-4 m/s vind, sol och nån decimeter våghöjd. Jag stack ut på en dagstur och seglade nordväst från hemmahamnen.
Autopiloten var på och styrde spikrakt. Fast sen började den tappa riktningen lite. Jag ändrade den inställda kompasskursen lite för att kompensera. Ibland får autopiloten för sig att själv styra lite fel.

sr2.thumb.jpg.05a9d9f8ebb24ef68e2f445d55b8ad05.jpg
Här syns båtens färd. Först rutten till vänster i bilden, där kursen redan börjat avvika mot styrbord. Den inlagda kursen på autopiloten låg ungefär så den skulle passera strax öster om den undre markeringen med djupet 18 m och strax väster om den övre markeringen med djupet 18 m.

Några minuter senare var båten fortfarande inte på rätt kurs, utan rörde sig allt mer åt styrbord i förhållande till den tänkta kursen. Autopiloten verkade inte vilja kompensera för det. Farten sjönk långsamt, vilket jag tolkade som avtagande vind och en kraftig motström. Det syntes på vattenytan att det var ganska strömt där och då. Jag kollade ner i vattnet bakom båten men såg inget misstänkt. Jag har flera gånger tidigare, med tidigare båtar, fått linor från tinor runt kölen, men de har inte bromsat märkbart och de har synts väldigt tydligt.

Jag var nu ganska nära land, och farten sjönk ner under två knop, vilket kändes märkligt med tanke på hur mycket vinden kändes och hur bra seglen stod. Lilla Håskär, rakt i öster, kom närmare, men jag kom inte förbi det. Normalt skulle jag ha passerat hela ön på ett par minuter. I stället verkade båten sugas in mot land.
En träbåt av äldre utseende närmade sig från nordöst, och när vi var som närmast ropade jag till mannen ombord att jag inte kommer framåt, att båten verkat stanna av. Han styrde upp mot vinden och började svänga tillbaks i min riktning, i en vid båge väster om mig.

Farten sjönk snabbt, 1.7, 1.4, 0.9 och 0.4 knop. Nu pekade fören mot nordväst men båten hade börjat förflytta sig bakåt, allt snabbare mot land, som nu bara var 80-100 m bort. Jag startade motorn och gav nära full gas med båten pekande bort från land, men jag kom inte längre bort, utan båten rörde sig bara i sidled, fortfarande med fören åt nordväst.

Jag rullade snabbt in focken och släppte ner storseglet, satte motorn i neutralläge och kastade ut ankaret. Tyvärr svängde båten runt precis då så ankarlinan hamnade under båten och både runt drev och roderblad. Propellern var dock stoppad, så inget fastnade där. Jag stängde av motorn direkt.

Med bara några båtlängder kvar in till land tryckte jag in DSC-larmknappen på radion och höll inne tills den larmade. Nu var mannen i träbåten på väg in mot mig. Jag försökte snabbt få fram en lina för att slänga över när han passerade, men hann inte reda ut den i tid. Till min stora lättnad verkade ankaret greppa och stoppa upp båten med bara nån båtlängd kvar till land, och fortfarande med över fyra meter på ekolodet. Jag greppade mikrofonen till radion och gjorde ett nödanrop, eller i alla fall ett halvdant. JRCC svarade och jag förklarade läget. De larmade dit sjöräddningen.

Mannen i träbåten tog ner seglen och kom runt ett varv till för motor, och nu hade jag en lina redo. Fäste den på en förtöjningsknap i aktern, och sen började han backa ut. Det blev enorma krafter i rodret, förmodligen pga ankarlinan som låg runt. Jag fick ropa flera gånger att han skulle ta det lugnare, men kommunikationen var svår på det avståndet. När båten var nån båtlängd till ut från land kom han in igen och skickade över en egen lina som jag fäste i fören. Den hårt spända linan bak fick han skära av, för den gick inte att få av med handkraft.

sr3.thumb.jpg.229b7e1ba66689fc04c6e63502335c70.jpg
Närbild av hur båten färdades intill Lilla Håskär. Båtens längd är jämförbar med höjden på L i Lilla Håskär. Under hela sträckan som bildar linjen som går VNV-ÖSÖ pekade fören åt NV-NNV!

Med linan i fören drog han lite enklare ut mig, men eftersom jag hade ankaret kvar, blev det konstiga dragvinklar och han var till slut själv på väg in mot land. Till slut fick jag släppa ankaret, och båten gled ut från land. Ungefär samtidigt ropade SRSS båt Leif Johansson på mig över radion, och strax dök de upp bakom land. Fram till mig, och kopplad på sidan och så avfärd mot hemmahamnen. Efter en stund kopplade de om så jag bogserades bakom. Sen åter koppling på sidan för att komma in i hamnen. Vid bryggan tog en båtgranne emot en lina från fören och drog in mellan bommarna. Mannen i träbåten kom bort en stund senare och snackade lite.

sr1.thumb.jpg.0854968cb93df640e3da44a4891380b9.jpg
Bogsering hem bakom Rescue Leif Johansson.

I slutändan gick allt bra. Ingen och inget kom till skada, och enda förlusten var det smidiga ankaret med den fina ankarlinan, men båten räddades pga det, så det var det värt. Jag ska också se till att ha en bogseringslina redo, bara att plocka upp, i framtiden. Radiokommunikationen var inte helt enligt läroboken, men hyfsat ok ändå. På sätt och vis skönt att veta att allt funkade som det skulle i skarpt läge. DSC-larmet funkade och radiokommunikationen med alla inblandade enheter funkade.

Det stora mysteriet är bara vad som hände som gjorde att båten bromsades så totalt. Jag såg ju inget i vattnet under/bakom båten. När vi kollade från land hemma vid bryggan syntes inget heller, men vad det än var hade det förmodligen släppt ute vid Lilla Håskär. Min gissning är nåt slags fiskeredskap, kanske ett långt nät utan markeringar i ytan. Tunt nog för att inte synas. Kölen är ganska rejält bakåtsvept och har inget utstickande, så om nåt hade fastnat bör det ha varit på det vertikala roderbladet i första hand, eller runt drev och propeller i andra hand. Dock verkade propellern driva bra när jag försökte köra mig loss (rejäl propellerström bakom båten, och farten ökade fast det blev i sidled). Så roderbladet är huvudmisstänkt som "krok". Att båten så dramatiskt tappade fart nära land gissar jag beror på att fiskeredskapet, vad det än var, drogs över botten i stället för fritt i vattnet som i början. Till slut blev det helt stopp, kanske för att nån utstickande sak på botten grep tag.

Närmaste veckorna får vi kolla av med undervattenskamera för att se om det sitter nåt kvar nånstans, eller om det syns skrapspår efter nåt. Ena brorsan ska dyka med våtdräkt och detaljstudera drev och propeller, så det inte sitter fiskelina eller annat sånt som kan förstöra oljepackningar runt axeln.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilken upplevelse!

Skönt att höra att du fick hjälp så pass snabbt och att det även var fint väder. Att det var ett fiskeredskap, typ nät, låter troligt.

Men om det hänt under andra förhållanden kunde det slutat illa.

Ni kanske även vid tillfälle kan dyka och fiska upp ankaret.

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rysk ubåt som har spionerat på Aurora23 övningen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vid två tillfällen hjälp båtägare som fastnat i ålryssor. Nu är det väl inte längre tillåtet att fiska ål, men en ryssa kan bromsa väldigt mycket om man fastnar i en sådan.

Ena gången var vid det norra inloppet till strömmarna, från Gullmarn. Där var det fritidsfiskare som hade fastnat i en ryssa. En vakarlina satt hårt tunt propellern på utombordaren, kan försökte att ro… ett årtag framåt och två bakåt ungefär. Anmärkningsvärt var att han inte hade nån kiv ombord. Så vi langade över en tandad brödkniv. Och sedan bogserade vi honom till hemmahamnen strax under Skaftöbron. 
En annan gång var det en mindre segelbåt med delat lateralplan som din. Jag bidrog den gången med att låna ut våtdräkt och cyklop, så jag såg inte hur det såg ut under ytan, men efter många dyk och än fler svordomar fick den båtägaren loss skiten, jag fick en flaska bubbel.

Själv har jag fått upp ryssa och en gång en kräftbur med ankaret, men det var egentligen problemfritt.

 

Ubåtsteorin är ju högst intressant, miniubåt nära land. Men det finns ju dom som fastnat i gamla minor och fastnat med fiskeredskap i dumpad semapsgas också…

 

Jag tänkte på någon form av kabel, men det finns ingen sådan utritad i sjökortet. Dom ligger ju iallamänhet djupare också.
För många år sedan fastnade mitt ankare i en blyad kabel inne i Smögens hamn, litet nervöst, men dom hade såväl el, fast telefoni och internet samma dag så det var nog en gammal avlagd kabel.

 

Men det skulle ju vara intressant att få reda på vad det var som hindrade din framfart. Men någon form av fiskeredskap låter ju mest sannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 20-40 m djupt där kursen började avvika, så kabel tror jag inte på... :)

Förmodligen har det varit nåt nät som slitit sig (eftersom det inte fanns nån kula eller flagga i sikte). Får se när kamera och/eller bror varit nere och kollat läget. Blir förmodligen nästnästa helg.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Det är 20-40 m djupt där kursen började avvika, så kabel tror jag inte på... :)

Förmodligen har det varit nåt nät som slitit sig (eftersom det inte fanns nån kula eller flagga i sikte). Får se när kamera och/eller bror varit nere och kollat läget. Blir förmodligen nästnästa helg.

 

Hur djupt lägger man länkar med kräftburar? Jag skulle kunna tänka mig att man kan fastna i sådana om dess linor är submersibla, alltså varken sjunker eller flyter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har vid två tillfällen hjälp båtägare som fastnat i ålryssor. Nu är det väl inte längre tillåtet att fiska ål, men en ryssa kan bromsa väldigt mycket om man fastnar i en sådan.

Ena gången var vid det norra inloppet till strömmarna, från Gullmarn. Där var det fritidsfiskare som hade fastnat i en ryssa. En vakarlina satt hårt tunt propellern på utombordaren, kan försökte att ro… ett årtag framåt och två bakåt ungefär. Anmärkningsvärt var att han inte hade nån kiv ombord. Så vi langade över en tandad brödkniv. Och sedan bogserade vi honom till hemmahamnen strax under Skaftöbron. 
En annan gång var det en mindre segelbåt med delat lateralplan som din. Jag bidrog den gången med att låna ut våtdräkt och cyklop, så jag såg inte hur det såg ut under ytan, men efter många dyk och än fler svordomar fick den båtägaren loss skiten, jag fick en flaska bubbel.

Själv har jag fått upp ryssa och en gång en kräftbur med ankaret, men det var egentligen problemfritt.

 

Ubåtsteorin är ju högst intressant, miniubåt nära land. Men det finns ju dom som fastnat i gamla minor och fastnat med fiskeredskap i dumpad semapsgas också…

 

Jag tänkte på någon form av kabel, men det finns ingen sådan utritad i sjökortet. Dom ligger ju iallamänhet djupare också.
För många år sedan fastnade mitt ankare i en blyad kabel inne i Smögens hamn, litet nervöst, men dom hade såväl el, fast telefoni och internet samma dag så det var nog en gammal avlagd kabel.

 

Men det skulle ju vara intressant att få reda på vad det var som hindrade din framfart. Men någon form av fiskeredskap låter ju mest sannolikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju hört talas om "dödvatten" som skutorna förr kunde råka ut för på platser där salt och sött vatten möts............................. fast det låter mer sannolikt med fiskredskap på drift eller en ryss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ufiskebåt med balalajkaorkester... Men klart det finns ju ryska spionskepp, eller förlåt, "forskingsfartyg" som kartlägger både den ena och det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser undersidan av båten ut. Rodret är lite svängt i sidled här, men framkanten är så gott som vertikal. Kanske 1-2 grader bakåtsvept. Kölen borde inget fastna på, tycker jag.
Propellern roterar ju fritt under segling och skulle absolut kunna fånga nåt och sno in sig. Det som talar emot det är att propellern varvade upp och drev normalt när jag försökte köra ut från land. Hade det varit nät eller linor i den tycker jag att det borde ha krånglat där.

botten1.thumb.PNG.74bf3d3d74ed755b2f2622f331204e6d.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev raol:

Så här ser undersidan av båten ut. Rodret är lite svängt i sidled här, men framkanten är så gott som vertikal. Kanske 1-2 grader bakåtsvept. Kölen borde inget fastna på, tycker jag.
Propellern roterar ju fritt under segling och skulle absolut kunna fånga nåt och sno in sig. Det som talar emot det är att propellern varvade upp och drev normalt när jag försökte köra ut från land. Hade det varit nät eller linor i den tycker jag att det borde ha krånglat där.

botten1.thumb.PNG.74bf3d3d74ed755b2f2622f331204e6d.PNG

Och du ser inga skador på undervattenskropparna?

Iså fall är det väl bara att se-gla-ut, och seglavidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och du ser inga skador på undervattenskropparna?

Iså fall är det väl bara att se-gla-ut, och seglavidare.

Det är väl en gammal bild för att demostrera att det inte finns något som agerar krok på båten..

 

Fint att det gick bra ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

Det är väl en gammal bild för att demostrera att det inte finns något som agerar krok på båten..

 

Fint att det gick bra ändå!

Exakt. Vi har inte lyft nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra att det gick bra!

 

Det är inget vidare att fastna i nät, vi prövade fyra gånger samma natt tillsammans med @Gaidin utanför Senegals kust på väg mot Gambia.

Man vänjer sig med tiden kan man tänka...

fast det gjorde man inte.

 

Ser fram emot att höra om det finns någon lösning på mysteriet, eller åtminstone en indikation på vad som kan ha hänt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även omtalat på fejan....

 

Screenshot_20230511_225843_Facebook.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epilog:

I morse var brorsan och jag vid båten och med lånad våtdräkt och undervattenskamera sökte brorsan av båten under vattnet. Inga spår av nåt som fastnat fanns kvar, och inga linor eller rester av nät i eller runt propellern eller drevet. Vad det än var måste ha ramlat av när båten vändes och drogs ut uppe vid ön.

Däremot hade bottenfärgen på ett av propellerbladen skavts av, men det är sannolikt från ankarlinan som låg runt drevet och bitvis var ganska hårt belastad. Framåt juli lär propellern bli hyfsat obalanserad av påväxt på ett blad... :D

Efter undersökningen drog vi ut på en fin tur på tre timmar tillsammans i strålande vårväder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

I morse var brorsan och jag vid båten och med lånad våtdräkt och undervattenskamera sökte brorsan av båten under vattnet. Inga spår av nåt som fastnat fanns kvar, och inga linor eller rester av nät i eller runt propellern eller drevet. Vad det än var måste ha ramlat av när båten vändes och drogs ut uppe vid ön.

 

Ska du inte åka ut och hämta ditt ankare eller ligger det för djupt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ska du inte åka ut och hämta ditt ankare eller ligger det för djupt ?

 

Ingen aning om djupet, men det är säkert möjligt om man vill lägga tid på det. Skulle behöva en liten motorbåt (som jag inte har) och nätankare att dragga med, skulle jag tro. Nä, jag ser det som förlorat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en kraftig supermagnet och dragga efter det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-21 vid 01:43 skrev touchwood:

I morse var brorsan och jag vid båten och med lånad våtdräkt och undervattenskamera sökte brorsan av båten under vattnet.

 

Jag tänkte att du kan skicka ner brorsan, det går ju att fridyka 4-6 meter och det hänger ju en lina i ankaret och får han syn på den är det "bara" att ta med den upp och sedan dra upp ankaret, men djupet sätter begränsningen om man inte har lufttuber, har själv plockat upp (fridyk) en propeller på 4-5 meters djup men den var vit och syntes från ytan så det var ju bättre förutsättningar, men bror din kanske inte är så badsugen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...