Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Yavka

Yamarin Br 63

Rekommendera Poster

Hej!

Har lite planer att byta upp från vår Yamarin TC 50 till en Yamarin BR 63.

Har läst och hört att båten kan ha en tendens att orma sig i låga farter. Är det någon som 

har erfarenhet av detta? Sen säger några att trimplan är lösningen. Är det så?

Är trimplan ett måste? Jag är inte ute efter att maximera toppfart men vill inte att båten ålar sig

i låga farter.

 

Tar gärna er input runt detta. Ni får gärna dela annat runt denna båt som kan vara bra att känna till.

Tex finns några ex med dubbla batterisystem. Behövs det?

 

/Gunnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör alle planande båtar i låga farter deplacement fart- men inte alla like mycket. Jeg har en båt som ormar sig - men jag rattar automatiskt utan att tänka över det, så att jag kontrar detta...

 

På några har 4 blads propell hjälpt, andra har trim tabs som hjälp. Men det er bredden på skrovet som orsakart att vattnet som ska "fylla i" ved akterspegeln efter att båten har pressat bort havet gör detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som AlfaAlfa skriver så "ormar" sig alla planande båtar när man kör under planingsfart. Yamarin 63 BR är en mycket bra båt! Du behöver inte trimplan och dessa kommer inte att hjälpa dig med ormandet. Men, med det sagt så är trimplan mycket trevliga att ha i planande fart. Du behöver inte flytta runt folk, eller packning, om båten lutar utan du bara justerar med trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för användbar info. Många förordar zipwake istället för yamarins egna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla planade båtar som jag haft har ormar sig, bara olika mycket. Förra båten slutade ormar sig när jag fällde ner ett trimplan, nuvarande gör det ingen skillnad på. Å andra sidan ormar den sig betydligt mindre generellt. 

Har också noterat att ju mera last (människor) det varit i aktern ju slingriga gång, så skickat fram några har gjort underverk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...