Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonasR123

Evinrude 40hp 4takt 00-

Rekommendera Poster

Hejsan tänkte höra ifall någon har någon aning , köpte en Evinrude som rubriken lyder som tydligen blivit körd på en sten men efter smällen startar inte motorn igen, gnistar på alla cylindrar, samma komp i alla cylindrar, samt den får bränsle. Enda som jag kan tänka mig är att kammen hoppat. Tack för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara kilen till svänghjulet som gått av. Kolla tändläget eller ta av svänghjulet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev guestsson:

Kan vara kilen till svänghjulet som gått av. Kolla tändläget eller ta av svänghjulet. 

Jag fyller på lite på föregående talare. Tändläget kollar du med en tändningslampa. Den ska vara 7gr BTDC när du försöker starta motorn.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp mera nu så att, axeln på veven hade vridit sig en par grader, men har nu ställt inn kammar och vev rätt till 100✓ . Men nu till följande problem motorn har stått cirka 3 år och nu då vi försöker starta så ända som hendär är att den kan lova ibland men skjuter ut bränsle ur insug. Torkade spridare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev jonasR123:

Har kollat upp mera nu så att, axeln på veven hade vridit sig en par grader, men har nu ställt inn kammar och vev rätt till 100✓ . Men nu till följande problem motorn har stått cirka 3 år och nu då vi försöker starta så ända som hendär är att den kan lova ibland men skjuter ut bränsle ur insug. Torkade spridare ?

Är du säker på att du inte har förväxlat takterna när du ställt in kamaxeln så att tändningen kommer i avgastakten istället för kompressionstakten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till 99 procent skall allt vara korrekt enligt arbetskollegan jag hade med mig som hållt på me just sånthär i 30 år men man kan ju inte alltid vara 100. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev jonasR123:

Måste kolla upp igen tack för svar!

 

Det borde i och för sig inte vara något problem då motorn har en Cmp-sensor på kamaxeln. Du kanske kan koppla in en tändningslampa runt tändspolen på cylinder 1 och kolla så att den ligger på 7gr btdc vid start. Det har varit andra som har haft problem med att delar i kamaxeln har glidigt på dessa Suzuki motorer vid grundstötning och i så fall skulle även Cmp sensorn skicka signalen i fel läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis skall undersöka detta. Har hört att många haft samma problem med exakt domhär snurrorna men inga vettiga svar har jag hittat förutom dom som bytt ut kammarna helt och hållet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev jonasR123:

Ja precis skall undersöka detta. Har hört att många haft samma problem med exakt domhär snurrorna men inga vettiga svar har jag hittat förutom dom som bytt ut kammarna helt och hållet. 

Om kamaxeln har glidigt så är det nog säkrast med en helt ny kamaxel. Vissa delar på kamaxeln är bara påpressade som ett friktionsförband, tillexempel så är kuggkransen i botten av kamaxeln påmonterad på detta vis. Har det glidigt en gång så är det friktionsförbandet försvagat och kommer glida lättare igen. Men en ny kamaxel är dyr, så det gäller att ha tur om man ska hitta någon begagnad. Du kan ju chansa på att den inte kommer glida, problemet är att denna motorn är av typ ”interferance” vilket innebär att kolven kan slå sönder ventilerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...