Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
N_brio

Byta impeller på Nimbus Epoca med kad motor

Rekommendera Poster

Är det någon som har ett bra tips på att byta impeller på en Nimbus epoca med kad44 motor? 

Är ju så otroligt trångt 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@kossor kanske har några knep förutom att lossa på locket och dra ut impellern? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova och ta bort filterhuset och därefter ta antingen av locket på impellerhuset och lirka ut impellern om där är plats eller långa vägen, bulta loss hela impellerhuset och ta hem för byte. Är båten i sjön säkra intagsslangen med en propp/plugg .

20230423_132520.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll i lite diskmedel i pumpen via sjövattenfiltret och kör motorn med startmotorn. Ibland kryper impellern ut av sig själv, eller så får man hjälpa till med en lång spetsig rundstång ca 10mm som man trycker ut impellern med via sjövattenfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att trådskaparen egentligen menar att det är trångt mellan motorn och skotten i motorrummet… Ja det kan kräva akrobatiska övningar. Jag hade likartat problem på min Nimbus 2700 med TAMD31.
Och där tappade jag ned pumpens lock ned i kölsvinet under motorn. Locket är av mässing, inte magnetiskt… det blev att peta med en radioantenn, och sedan försöka greppa locket med en polygrip fasttejpad på två fingrar. Att det gungade underlättade ju inte direkt heller.

 

Har du någon bra bild på hur det ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-05-09 vid 12:57 skrev N_brio:

Är det någon som har ett bra tips på att byta impeller på en Nimbus epoca med kad44 motor? 

Är ju så otroligt trångt 😕

Jo det är trångt så in i h....... jag köpte ett verktyg till detta. Men i de flesta fall kör jag in en polygrip klämmer ihop mellan lamellerna tar en kofot och bryter försiktigt mot motorn, impellern kryper då ut. Bara lägga sig på mage och använda vissa ord det brukar gå rätt bra. När den nya ska dit sätter jag en stripe runt lamellerna och pressar ihop dem, sedan dränker jag den med glycerol samtidigt jag trycker in den tar jag strippan med mig. Du behöver inte bry dig om hur lamellerna glider in de vänder sig automatiskt med klacken i pumpen. Men försök vände dem rätt när du drar åt strippan. Köp även en original impeller, de är mycket mjukare och blir då per automatik lättare att föra in.

                                                                 // Lycka till

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det finns ett mycket bra monteringsverktyg hos Martec.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet ärligt talat inte om det är så bra att ha strippor ombord, iallafall inte på fritidsbåtar.🤑

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det då gäller impellerbyte, byte av drivremmar och sådant, så är jag tacksam för att konstruktören av min båt satte in en lucka i skottet mellan stuvutrymmet under hytten och motorrummet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet ärligt talat inte om det är så bra att ha strippor ombord, iallafall inte på fritidsbåtar.🤑

Men kanske på nöjesbåtar???!!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor din taktik fungerade väldigt bra! Tack 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...