Jump to content
Monday 02 December 2024
Baraettkasttill

Garantiärende HR 442SC

Recommended Posts

Hej Maringuiden!

 

Ny på forumet. Vänder mig till er kloka/mer erfarna kring det här med båtägande, specifikt hanteringen av ett garantiärende.

 

Jag köpte min första båt i september förra året. Det blev en nästintill ny 2022 HR 442SC med 16 gångtimmar på klockan (Mercury 50Hk -22 ).


Inför vinterförvaringen upptäckte jag ett par sprickor i lacken. Jag tog kontakt med HR i Laxå inför årets säsong och bokade en tid för åtgärd/reparation. Vid kontroll upptäcktes sprickor på minst sju ställen, vissa mer tydliga än andra. Se bifogade exempel.

 

I samtal fick jag nyss veta att båten var klar i fredags. Ingen återkoppling? Imorgon är det två veckor sedan jag lämnade in den. 

 

Mina funderingar:

 

1. Är det normalt att ha den här typen av sprickor, i den mängden? 

2. Ska man kräva någon form av dokumentation för arbetet? Enligt HR lämnas ingen vid reparationer av sprickor.

3. Något särskilt jag behöver tänka på framöver?

 

Det ska tilläggas att i kontakten med HR har bemötandet varit suveränt. De har tagit ärendet på allvar och sett till att gå igenom hela båten utöver de fel jag själv påpekat. 

 

Hämtar båten imorgon och återkopplar hur resultatet blev.

 

Stort tack på förhand för alla råd jag kan få.

IMG_4565.JPG

IMG_4566.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just vid infäsnintangar av pulpits  mm. är det nog inte så ovanligt att det förkommer sprickor i gelcoaten.

Det blir ju rätt mycket kraft jus i infästningen tex. om någon som håller på att ramla greppar tag greppar tag i en pullpit, eller om man rent av misslyckas vid tilläggning och kör in med bågen i kajen. 

 

Och om det går på garanti så tycker jag du ska vara glad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är dock inte ovanligt att vinkeln på pulpitfoten svetsats lite fel, så det uppstår spänningar när den dras åt vid montering. Med tiden blir det gelcoatsprickor.

 

Håller dock med om att det inte är ovanligt, har sett det på många båtar (inklusive min egen, dock mycket mindre sprickor). Men tror vanligaste orsaken nog istället är just dålig precision/vinkelöverensstämmelse, än att någon (eller något) belastat pulpiten rejält.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Ja, det är vanligt med sprickor runt pulpit infästningar speciellt om pulpiten går utanför skrov kanten och man ränner in med dem i stolpar och annat.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med övriga. Mycket vanligt med sådans sprickor gelcoaten. De kommer förr eller senare på vissa typiska platser d så skarpa hörn/kanter och infästningar. Det är dock bar sa ett skönhetsfel. Bra att de fixar det på garantin. Med åren kommer de sannolikt komma tillbaka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ledsen för något sen återkoppling. Tillbringat tiden på vattnet och andra fritidsaktiviteter med familjen.

 

Tack för alla svar. 

 

Se bifogade bilder efter utförd garantireparation. 
 

Rekommenderar att ni ringer Daniel Svensk på HR boat vid garantiärenden, mycket trevlig och professionell kille. Kundservice på topp.

 

Passade på att ögna igenom en 480 som stod strategiskt intill min båt, lockande byte :)  
 

Mycket nöjd ägare så långt. 

 

 

IMG_4991.jpeg

IMG_4988.jpeg

IMG_4981.jpeg

IMG_4980.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att du återkopplar i tråden 🙂

Ser mycket snyggt reparerat ut. Hoppas bara det håller, det finns ju en anledning till att sprickorna uppstått, och den anledningen kan ju finnas kvar.

 

Men hursomhelst - snyggt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som tidigare ägare av en 440 SC från 2015 och nu ny ägare av en 480 BR från 2022, uttagen i år, blir man lite ledsen. Min 440 tog det 2 år för marinan att fixa då den tog in vatten i skrovet. Visade sig vara läckage mellan ytter- och innerskrov, vid relingslisten bak antagligen.
Den nya har sprickor i gelcoat vid två grabbräckesfästen. Det kommer att åtgärdas i höst vid service. Har även problem med lucklås som öppnas av sig själv, pga felmontering av luckor.

Det är mycket bra båtar, men jag anar slarv vid montering. Detta gör att jag inte kommer att välja HR nästa gång.

Och nej, Daniel Svensk hjälper inte mycket, han hänvisar bara till återförsäljare och gömmer sig sen.

 

Edited by seb_m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...