Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jocke_ronnqvist

Byta motor till en med annan utväxling i en Segelbåt

Rekommendera Poster

Jag är i farten och ska byta motor ut min Yanmar YSE8 i min segelbåt. (Aphrodite 30).

Jag ska byta till en YSE8G och har inte förstått skillnaden förens nu.

 

Den nya har utväxling 3:1 till skillnad från den nuvarande som har 2:1.

Efter det har jag letat lite info om varför man väljer den ena eller den andra men inte hittat något bra. Kanske så enkelt som vilken storlek på båt man har osv?

 

Detta ledde ju till att jag började söka på propeller och hittar lite dåligt med info. Denna länk säger att en segelbåt ska ha 3:1 och en 14x12 prop. (Letar 2-bladig fast som det sitter nu). Däremot så hittar jag ingen info som säger vilken prop som ska sitta om man har en 2:1. (Sitter en 13x10 nu).

http://www.marinedieseldirect.com/yanmar/shopping/parts_references/prop.php

 

Alternativet är ju såklart att plocka över backslaget och behålla propeller men så blir det ingen förändring. Men vad lär jag mig av det 😄

 

Någon som kan förklara för och nackdelar med dom olika kombinationerna? Något val som är uppenbart i en 30 fots segelbåt? Skillnad i backegenskaper?

Den borde ju såklart få lägre toppfart medan 3:1 och kanske kommer man gasa mer.

 

Har även läst tråden och länken i ”Välja propeller till segelbåt” 

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte motordata för varken din nuvarande eller tänkta motor men utväxlingen på backslaget hänger även samman med motorns arbetsvarv. Det kan vara så att din nya motor är högvarvigare (generellt så har modernare/nyare motorer högre varv) så att skillnaden inte blir så stor med den nya utväxlingen. Hur som så är det viktigt att anpassa propeller-diameter och -stigning till motor, backslag och båt så att "arbetsvarvet" på motorn blir korrekt vid normal marschfart. Om du har "lite siffror" på hur din nuvarande motor/backlag/båt presterar vid olika varvtal så kan en propellerfirma räkna ut vilken propeller du ska välja efter nyinstallationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YSE8 verkar ha så lite som 7 hk, vilket låter i minsta laget för en så stor segelbåt. Är du säker på att du inte vill uppgradera? Vår båt har drygt tre gånger så mycket effekt trots att motorn är 20 kg lättare... Men motorer är dyra, så jag begriper om det inte är aktuellt.

Med en större utväxling får man lägre propellervarvtal (enda skillnaden mellan YSE8 och YSE8G verkar vara utväxlingen i backslaget - samma varvtal och effekt), vilket innebär att man får större vridmoment i propellern, och därför kan man svänga runt större propellrar. Förmodligen får man lite lägre ljudnivå också, för en långsammare propeller bör bullra aningen mindre. På marginalen...

När jag räknar på den motoreffekten och det propellervarvtalet med formler från en välansedd handbok får jag ca 13x9 för 7 hk och 1060 varv (propeller).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Nu kan jag inte motordata för varken din nuvarande eller tänkta motor men utväxlingen på backslaget hänger även samman med motorns arbetsvarv. Det kan vara så att din nya motor är högvarvigare (generellt så har modernare/nyare motorer högre varv) så att skillnaden inte blir så stor med den nya utväxlingen. Hur som så är det viktigt att anpassa propeller-diameter och -stigning till motor, backslag och båt så att "arbetsvarvet" på motorn blir korrekt vid normal marschfart. Om du har "lite siffror" på hur din nuvarande motor/backlag/båt presterar vid olika varvtal så kan en propellerfirma räkna ut vilken propeller du ska välja efter nyinstallationen.

Det är samma arbetsvarv på båda, enbart utväxlingen på backslaget som skiljer. Och dom är lika gamla, byter bara till en likadan då den andra har problem.

Tyvärr dåligt med siffror, har ingen varvtalsräknare men det går ju att mäta med en lös en lös varvtalsräknare är klart när båten ligger i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

YSE8 verkar ha så lite som 7 hk, vilket låter i minsta laget för en så stor segelbåt. Är du säker på att du inte vill uppgradera? Vår båt har drygt tre gånger så mycket effekt trots att motorn är 20 kg lättare... Men motorer är dyra, så jag begriper om det inte är aktuellt.

 

Den har 8, men är gammal så den har säkert tappat minst en så 7 är nog rimligt 😁

Jag är i planerna att byta, hade jag tänkt att behålla den så hade jag definitivt gjort som du säger.

Nu blir det lite mindre jobb att bara byta till en likadan då jag har annat att fixa med också.



Med en större utväxling får man lägre propellervarvtal (enda skillnaden mellan YSE8 och YSE8G verkar vara utväxlingen i backslaget - samma varvtal och effekt), vilket innebär att man får större vridmoment i propellern, och därför kan man svänga runt större propellrar. Förmodligen får man lite lägre ljudnivå också, för en långsammare propeller bör bullra aningen mindre. På marginalen...

 

Det stämmer, för övrigt är dom lika. Intressant, då är jag med lite mer på vad som händer.

 

Citat


När jag räknar på den motoreffekten och det propellervarvtalet med formler från en välansedd handbok får jag ca 13x9 för 7 hk och 1060 varv (propeller).
 

Hm, det här är ju jätteintressant. Det är ju en bit ifrån rekommendationerna från sidan jag kollade på. Det är ju snarare närmare den propellern jag har… Mao så borde båten gå ”mer rätt” med den nya utväxlingen om man nu kan säga så…

 

Blir lite rörigt med separata svar kanske men mina svar står i kursivt :)

Redigerad av jocke_ronnqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske en YSM12 vore alternativ?

13x16 propeller fast propeller.

Säljer en obetydligt använd folding 13x16

 

Har så i min Cumulus.

 

Vet inte utväxling förrän till helgen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

 

Hm, det här är ju jätteintressant. Det är ju en bit ifrån rekommendationerna från sidan jag kollade på. Det är ju snarare närmare den propellern jag har… Mao så borde båten gå ”mer rätt” med den nya utväxlingen om man nu kan säga så…

 

Blir lite rörigt med separata svar kanske men mina svar står i kursivt :)

Beräkningen jag gjorde var för en standard trebladig propeller med 7 hk och ca 1060 varv på propellern. Men jag ser nu att du har tvåbladig. Då är det snarare 14 tum. Dessutom kan avläsningen i diagrammet i boken säkert slå en halv tum på diameter, så det är nog 14 tum ändå, kanske t o m 15 om stigningen hålls låg. Men 14x10 verkar det ändå bli. Förlåt om det verkar veligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Kanske en YSM12 vore alternativ?

13x16 propeller fast propeller.

Säljer en obetydligt använd folding 13x16

 

Har så i min Cumulus.

 

Vet inte utväxling förrän till helgen.

Japp, tanken har slagit mig. Men jag tänkte som sagt sälja båten så det enklaste är att byta till en likadan :) Håller man sig i Vänern så går det helt ok tycker jag...

 

Tack för erbjudandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Beräkningen jag gjorde var för en standard trebladig propeller med 7 hk och ca 1060 varv på propellern. Men jag ser nu att du har tvåbladig. Då är det snarare 14 tum. Dessutom kan avläsningen i diagrammet i boken säkert slå en halv tum på diameter, så det är nog 14 tum ändå, kanske t o m 15 om stigningen hålls låg. Men 14x10 verkar det ändå bli. Förlåt om det verkar veligt.

Ok, då blir det lite annat. Vad skulle får du fram om du räknar på 2:1 dvs 1639rpm vid 7hk (Taget från märkskylten). 

 

Du får vela hur mycket du vill, jag är bara tacksam för hjälpen! Det är ju så här man lär sig.

Får man fråga vilken bok det är du läser i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

Japp, tanken har slagit mig. Men jag tänkte som sagt sälja båten så det enklaste är att byta till en likadan :) Håller man sig i Vänern så går det helt ok tycker jag...

 

Tack för erbjudandet.

Jag tror  i o f s att motorernas fästpunkter och annat är lika.

 

Och ja, jag håller mig också i Vänern, med 5 undantag. Övernattat på dryga 140 olika platser i sjön.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska sälja båten så tycker jag du ska hålla nere kostnaderna utan att för den sakens skull göra något som inte blir bra.

 

Om båten idag går bra med det backslag och den propeller du har och set stämmer att de båda motorerna har samma varvtal så skulle jag flytta backslaget till den "nya" motorn. Då är ju inget ändrat i drivlinan och allt borde funka okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Jag tror  i o f s att motorernas fästpunkter och annat är lika.

 

Och ja, jag håller mig också i Vänern, med 5 undantag. Övernattat på dryga 140 olika platser i sjön.

Så kan det vara, hade dock för mig att det är olika motorkuddar för yse8 och 12?

 

Nice :) Vilken hamn utgår du från? Jag är i Mariestad. Då är det ju dig man ska be om tips på bra ställen att besöka mao 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Mackey:

Om du ska sälja båten så tycker jag du ska hålla nere kostnaderna utan att för den sakens skull göra något som inte blir bra.

 

Om båten idag går bra med det backslag och den propeller du har och set stämmer att de båda motorerna har samma varvtal så skulle jag flytta backslaget till den "nya" motorn. Då är ju inget ändrat i drivlinan och allt borde funka okej.

Det är nog så jag borde göra om jag ska tänka förnuftigt... Sen blir man ju lite nyfiken på att testa vad skillnaden blir rent praktiskt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-08 vid 21:51 skrev Hybro:

Kanske en YSM12 vore alternativ?

13x16 propeller fast propeller.

Säljer en obetydligt använd folding 13x16

 

Har så i min Cumulus.

 

Vet inte utväxling förrän till helgen.

Ööööh 16 x 13, är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-05-08 vid 21:51 skrev Hybro:

Kanske en YSM12 vore alternativ?

13x16 propeller fast propeller.

Säljer en obetydligt använd folding 13x16

 

Har så i min Cumulus.

 

Vet inte utväxling förrän till helgen.

Ööööh 16 x 13, är det!

 

Mörudden / Skoghall är hemmahamnen.

 

Mariestad är riktigt fin.

 

 

 

OT, men jag ville ju svara...

 

- Fällholmarna utanför Otterbäcken är ett mysigt ställe.

Gäller att följa enslinjerna med insegling från ost!

Men var vaksam på vind och ev. vindkantring

Kan bli mycket besvärligt om vinden ligger på från N till SO.

Men det är ju i ditt närområde...

 

- Långön och Alvön väst om Kristinehamn, är ett lugna och vackra ställen.

Den senare angör man vanligtvis via prickad led från ost.

Ytterligare västerut, Timmeröarna och Gubbholmen.

 

I morgon sticker jag ut på sjön några dagar. Då blir det:

Amneholmarna (Hamnholmarna i sjökortet) samt Åsundaön med hamnen på sydsidan. Båda ligger ost om Liljedahl, nedanför Grums. Tvärs över Åsfjorden.

Åsundakanalen NO om Åsundaön måste man helt enkelt gå.

 

Var noga med navigeringen i dessa områden. Och angör för säkerhetsskull inte från syd till hamnarna mellan skären om ni inte är bekant!

 

Vid intresse så har jag koordinater på flera farligheter.

En gammal enslinje (även i dag synlig med ensmärken) som fiskarna hade förr visar t ex inte fri lejd, utan ett grund! Gissa hur jag vet.

Rena råttfällan!

 

Lite lurigt i dessa trakter, har skickat in flera rättningar till Sjöfartsverket.

 

Jag har framåtseende ekolod och kan smyga mig fram.. Sparar spåren, så nu går det fint.

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Ööööh 16 x 13, är det!

 

Mörudden / Skoghall är hemmahamnen.

 

Mariestad är riktigt fin.

 

 

 

OT, men jag ville ju svara...

 

- Fällholmarna utanför Otterbäcken är ett mysigt ställe.

Gäller att följa enslinjerna med insegling från ost!

Men var vaksam på vind och ev. vindkantring

Kan bli mycket besvärligt om vinden ligger på från N till SO.

Men det är ju i ditt närområde...

 

- Långön och Alvön väst om Kristinehamn, är ett lugna och vackra ställen.

Den senare angör man vanligtvis via prickad led från ost.

Ytterligare västerut, Timmeröarna och Gubbholmen.

 

I morgon sticker jag ut på sjön några dagar. Då blir det:

Amneholmarna (Hamnholmarna i sjökortet) samt Åsundaön med hamnen på sydsidan. Båda ligger ost om Liljedahl, nedanför Grums. Tvärs över Åsfjorden.

Åsundakanalen NO om Åsundaön måste man helt enkelt gå.

 

Var noga med navigeringen i dessa områden. Och angör för säkerhetsskull inte från syd till hamnarna mellan skären om ni inte är bekant!

 

Vid intresse så har jag koordinater på flera farligheter.

En gammal enslinje (även i dag synlig med ensmärken) som fiskarna hade förr visar t ex inte fri lejd, utan ett grund! Gissa hur jag vet.

Rena råttfällan!

 

Lite lurigt i dessa trakter, har skickat in flera rättningar till Sjöfartsverket.

 

Jag har framåtseende ekolod och kan smyga mig fram.. Sparar spåren, så nu går det fint.

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trevliga tips, jag ska undersöka dessa nogrannare när jag har sjösatt :)

Haha, har man inte gått på grund så kommer man göra det, har gjort det på just fällholmarna 🤭

 

Är avundsjuk på dig som redan är påväg ut.... Återkommer gärna om tipsen när det närmar sig.

Ha en fantastisk segling!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktade Riwall Båt och propeller i Sjötorp.

Dom hade en begagnad propeller som kunde fungera, annars kunde dom anpassa den lite.

 

Dock så bad dom mig kolla så att den fick plats vilket jag inte tänkt på utan tagit förgivet 😄

Det visar sig att jag egentligen har lite dålig distans till skrovet redan som det är. (1,5 cm).

 

Jag får satsa på att byta backslag, vilket inte gör något då det gamla fungerar fint.

 

Någon som haft isär motor/backslag på en Yanmar YSE eller liknande och har tips på vad man bör tänka på?

Packning beställd.

 

/Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...