Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Makro

Flytta förtöjningspunkt på y-bom

Rekommendera Poster

Jag behöver flytta bak (ut) förtöjningspunkterna på y-bommarna så att inte båten går i bryggan men jag får inte borra i bommen för att sätta i nya öglor.
Har ni några bra tips på hur jag får fast förtöjningslinan i bommen utan att den glider? Jag har några idéer med det finns säkert fler bra där ute.
Att bara göra ett dubbelt halvslag runt bommen tror jag inte funkar eftersom bommen är plastklädd.

IMG_3621.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dra en lina mellan bommens öglor, ovanpå. Gör en ögla på linan vid önskad punkt. Fäst en lina runt bommen, genom den nya öglan, för att hålla öglan tajt i förhållande till bommen.


image.thumb.png.2d8591f703282da94b6a66391bddae29.png

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kane's sökning ger en uppsjö av förslag med många bra lösningar. En budgetvariant kan vara att googla på "Rundjärnsbygel". Om det går att hitta en tillräckligt bred så den når runt bommen kan du sätta den med böjen uppåt och ett plattjärn under. Troligen får ett schackel plats mellan böjen och bommen.

Dock osäker på att det finns tillräckligt stora, men en idé i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rejas:

@Kane's sökning ger en uppsjö av förslag med många bra lösningar. En budgetvariant kan vara att googla på "Rundjärnsbygel". Om det går att hitta en tillräckligt bred så den når runt bommen kan du sätta den med böjen uppåt och ett plattjärn under. Troligen får ett schackel plats mellan böjen och bommen.

Dock osäker på att det finns tillräckligt stora, men en idé i alla fall.

Ja i alla fall bygelmodellerna eftersom jag inte får borra i bommen eller på något sätt skada galvaniseringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det synns dåligt på bilden men har du midskepps knapar så kan du använda dom för att hålla ut båten från bryggan.

 

Verkar vara så du har det i bilden men kulfendern är i vägen.

 

Om du har det så behöver du bara hålla fören i sidled och då går det bra att ha linan rakt ut i sidled men jag rekomenderar att du har rykdämpare på linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backar in mellan mina bomfenderklädda Y-bommar. I aktern hamnar då tamparna med ryckdämpar rätt rakt in mot  knaparna så båten ligger hyfsat utan att kunna stöta i bryggan. Dessa tampar håller sedan båten så den inte vrider sig mellan bommarna. Mina bommar är betydligt kortare än båten så enbart förtampar från bomnocken till främre knaparna skulle bli katastrofalt. Jag har därför dubbla tampar schacklade längst ut på bommen och drar den ena tampen tillbaka till mittknaparna. Med den förtöjningsmodellen så ligger båten pall både i långskepps- och tvärskeppsriktningen utan att jag behövt fixa några extrafästen längs bommen.

 

Jag förstår hamnarnas förbud mot att borra i bommarna. De är varmgalvaniserade med väldigt lång livslängd på galvaniseringen (jag gissar att de bommar jag ligger vid är minst 40 gamla). Med borrhål genom galvet så kommer rosten direkt i den skadan.

 

Det finns galvade fästen att montera mitt på Y-bommen men de behöver nog madrasseras rätt väl för att inte riskera skador på friborden.

bild.thumb.png.adc25c64ba94bce5fe41c0d634a4171c.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J

2 timmar sedan skrev LuminaL:

Det synns dåligt på bilden men har du midskepps knapar så kan du använda dom för att hålla ut båten från bryggan.

 

Verkar vara så du har det i bilden men kulfendern är i vägen.

 

Om du har det så behöver du bara hålla fören i sidled och då går det bra att ha linan rakt ut i sidled men jag rekomenderar att du har rykdämpare på linan.

jag har inga knapar midskepps just nu men har ett par som jag hade tänkt att montera vid tillfälle men det var lite klent med glasfiberlaminatet just där knaparna ska sitta så känner ändå att jag inte vill lägga all last där.


Backa in funkar inte bättre det och sen blir det högt upp till kajen eftersom det är en kaj och inte flytbrygga.

 

Men de där byglarna verkar vara ett bra alternativ, de bör jag kunna montera så att inte sitter i vägen.

Tack för alla tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter en spärrlina på tvären mellan bommarna i de främre öglorna kan inte båten glida frammåt såvida du inte får full storm i aktern? Många gör detta för att undvika att båten glider in i bryggan under tilläggningen.

Annars prova att dra främre tamparna frammåt och ned igenom skåran där ankaret sitter, och sedan akterut till öglan på bommen.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En friktionsknop såsom Rolling hitch (rullstek) / Magnus hitch. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

J

jag har inga knapar midskepps just nu men har ett par som jag hade tänkt att montera vid tillfälle men det var lite klent med glasfiberlaminatet just där knaparna ska sitta så känner ändå att jag inte vill lägga all last där.


Backa in funkar inte bättre det och sen blir det högt upp till kajen eftersom det är en kaj och inte flytbrygga.

 

Men de där byglarna verkar vara ett bra alternativ, de bör jag kunna montera så att inte sitter i vägen.

Tack för alla tips!

 

 

Kolla Tradera, såg en auktion på just två sådana fästen du söker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Kolla Tradera, såg en auktion på just två sådana fästen du söker.

Tack, tyvärr har de fel dimension, mina bommar är 100x100 mm, annars hade de ju varit halva priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wergis:

Om du sätter en spärrlina på tvären mellan bommarna i de främre öglorna kan inte båten glida frammåt såvida du inte får full storm i aktern? Många gör detta för att undvika att båten glider in i bryggan under tilläggningen.

Annars prova att dra främre tamparna frammåt och ned igenom skåran där ankaret sitter, och sedan akterut till öglan på bommen.

 

// Mats W

Jag har funderat på halkipar också men pulpitstöttan framför knapen sitter för långt in men det kanske skulle funka med uttaget för ankaret om det gick att få till något skavskydd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får ni inte lov att låta båten/pupiten gå in över flytbryggan?

I vår hamn finns en (tidigare 3 st) Dolphin 900 på flytbrygga med 8 meters bom.

Den ligger så som på bilden. Fjorden går in över flytbryggan en halv meter. Risk för att röra vid bryggan är 0.

Då är aktertampen helt rak och kort. De 4 förtamparna kan vara hårt spännda.

De främsta 2 sitter i fästet framför fyrkantsbalken. Det är lite skrpa kanter där, så jag surrar några "offertampar" som skydd för förtöjningarna.

1.jpg

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi ligger vid flytbrygga nu med 8 meters bommar och det funkar som du säger men vi flyttar till en plats med bommar mot kaj och kajen är lika hög som peket så nu behöver jag ha båten i alla fall 30 cm från kajen och tvingar ju förtöjningarna båten mot kajen.

Är det din Fjord?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - Fjorden tillhör en kompis. Jag ska ut och bottenmåla den nu, innan det andra drevet kommer på i helgen (bytt trimcylindrar).

 

Ja, såg såg först senare att du ska ligga mot fast brygga med bom.

 

Byglarna som det tipsas har många hos oss, jag med. Mina har rostat fast och sitter som berget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Denna borde funka ?

Finns säkerligen att få tag på här på västkusten också.

image.png.b007773a7b8b36cca40cb9ecd91bfb32.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...